نامه گندمکاران به مجلسی‌ها؛ قیمت گندم را افزایش دهید/ پای دلالان به بازار گندم باز شد - افق اقتصادی

نامه گندمکاران به مجلسی‌ها؛ قیمت گندم را افزایش دهید/ پای دلالان به بازار گندم باز شد - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 237379 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷ |
10 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس با اشاره به نقش بخش کشاورزی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور؛ نوشت: افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت […]

نامه گندمکاران به مجلسی‌ها؛ قیمت گندم را افزایش دهید/ پای دلالان به بازار گندم باز شد

به گزارش اکوایران؛ علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس با اشاره به نقش بخش کشاورزی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور؛ نوشت: افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست. چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند؛ باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه کنند. تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود. به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند.

 گندمکاران در ادامه تاکید کردند: نرخ تضمینی گندم در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹ هزار و ۵۰۰تومان تعیین شده بود. اما متأسفانه بعد از گذشت چند ماه به رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم،  نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تقلیل یافت.

در بخشی از این نامه بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اظهارات و نامه‌نگاری‌های عسگری و غیرقانونی خواندن نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی از سوی او، نوشت: انتظار گندم‌کاران بر این است که رئیس کمیسیون کشاورزی  مجلس به موضوع اصلاح قیمت ورود پیدا کند و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر در شورای قیمت گذاری بوده؛ بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران به وجود آورد.

گندمکاران در ادامه درخواست کردند: برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود. چون از ابتدای فصل برداشت (۷ فروردین ۱۴۰۲)  تاکنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده؛ هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز کرده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید