تفاوت آزمایش اچ پی وی با تست پاپ اسمیر

تفاوت آزمایش اچ پی وی با تست پاپ اسمیر
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 100051 |
تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ | منبع: tehranlab.com
1268 بازدید
۲۶
15
ارسال به دوستان
پ

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک نوع عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوستی بین یک فرد سالم و یک فرد ناقل یا مبتلا، منتقل می ‌شود. درحال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که حداقل ۴۰ نوع آنها می‌ توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. این مشکلات شامل سرطان‌ […]

تفاوت آزمایش اچ پی وی با تست پاپ اسمیر

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک نوع عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوستی بین یک فرد سالم و یک فرد ناقل یا مبتلا، منتقل می ‌شود. درحال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که حداقل ۴۰ نوع آنها می‌ توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. این مشکلات شامل سرطان‌ های واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو هستند که هیچگاه کاملا درمان نمیشوند. آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر به تشخیص این ویروس کمک میکنند.

اگرچه ۶۰ نوع دیگر این ویروس اکثرا علائمی جز زگیل تناسلی از خود نشان نمیدهند و توسط سیستم ایمنی بدن دفع میشوند، اما میتوان گفت تقریبا تمام سرطان ‌های دهانه رحم در اثر ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی به وجود می آیند.

آشنایی با تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV

مرگ در اثر سرطان رحم یکی از رایج ترین علل مرگ و میر در دنیا است، به طوری که فقط در کشور آمریکا، سالانه ۲۰۰ هزار مورد مبتلا به HPV و ۱۱ هزار مورد سرطان دهانه رحم و ۴ هزار فوت در اثر سرطان های مرتبط این ویروس به ثبت میرسند.

دو آزمایش معروف برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان تجویز میشود:

  • آزمایش پاپ اسمیر
  • آزمایش HPV

بسیاری از افراد یا از این دو تست اطلاع ندارند، یا این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV

یکی از بزرگترین چالش هایی که درحال حاضر جامعه پزشکی با ویروس پاپیلومای انسانی دارد، این است که بسیاری از انواع آن هیچگونه علائمی از خود نشان نمیدهند. فرد ناقل این بیماری که خودش هیچگونه علائمی ندارد، میتواند به راحتی این ویروس را به دیگران منتقل کند.

آزمایش اچ پی وی زنان و تست پاپ اسمیر، دو تست مهم در غربالگری از سرطان دهانه رحم هستند. این دو آزمایش معمولاً با هم انجام می ‌شوند و برای انجام آنها، از سلول های دهانه رحم نمونه برداری میشود.

این آزمایش را مرحله به مرحله دنبال کنید:

-اول از همه بعد از دریافت نوبت آزمایش HPV از تهران لب، میتوانید به آزمایشگاه مراجعه و یا درخواست تست HPV در منزل کنید.

-با مراجعه به آزمایشگاه، ابتدا روی یونیت مخصوص نشسته و پاهای خود را در جایگاه مخصوص قرار میدهید.

-سپس، متخصص نمونه گیری با استفاده از یک اسپوکلوم پلاستیکی یا فلزی، دهانه واژن را باز کرده تا دسترسی به دهانه رحم راحت تر انجام شود.

-متخصص با استفاده از یک براش نرم، مقدار کمی از سلول های دهانه رحم را که در ترشحات واژینال وجود دارند، به عنوان نمونه جمع آوری میکند.

-در آخر، نمونه به آزمایشگاه فرستاده میشود و آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر روی آنها انجام میشود.

-علاوه بر این موارد، پزشک ممکن است لگن را به صورت دستی چک کند. برای اینکار ضمن پوشدن دستکش، دو انگشت وارد واژن شده و با دست دیگر شکم را فشار میدهد. هدف از این کار، بررسی ناهنجاری تخمدان و رحم است.

اگرچه فرایند نمونه گیری یکسان است، اما این دو آزمایش با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه تفاوت آنها را از چند جهت بررسی میکنیم.

کاربرد تست پاپ اسمیر

مهم ترین نکته درباره آزمایش پاپ این است از آن برای تشخیص طیف وسیع تری از اختلالات و ناهنجاری های واژینال و رحم (خصوصا سرطان Vertex یا دهانه رحم) استفاده میشود و هدف از آن، فقط تشخیص ویروس HPV نیست.

آزمایش پاپ اسمیر به طور کلی به تغییرات غیرطبیعی در سلول‌ های رحم می پردازد تا مشخص شود سلول های این قسمت حالت طبیعی دارند یا دچار تغییر شده اند.

 این تغییرات ممکن است نشان ‌دهنده ابتلا به عفونت HPV یا وضعیت پیش سرطانی سلول ها را باشند. در صورت تشخیص تغییرات غیرطبیعی، معمولاً نیاز به آزمایش ‌های تکمیلی بیشتر از جمله آزمایش HPV زنان و کولپوسکوپی خواهد بود.

کاربرد آزمایش HPV

آزمایش HPV یک تست دقیق تر است که با استفاده از روش‌ های مولکولی، سلول‌ های رحم را صرفا جهت شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بررسی می‌ کند. در این آزمایش، نمونه گرفته شده از سلول‌ های رحم، با استفاده از تکنیک‌ های ژنتیکی بررسی شده و وجود ویروس HPV تشخیص داده میشود.

-آزمایش HPV به دلیل قدرت تشخیصی بالا و دقت آن، برای تشخیص زودهنگام عفونت HPV و ارزیابی خطر سرطان رحم بسیار حائز اهمیت است.

-با تشخیص ویروس HPV، اقدامات پیشگیری، مانند مراقبت‌ های بیشتر، آزمایشات بعدی و درمان مناسب می‌ توانند به موقع صورت بگیرند.

-در صورت دریافت جواب HPV مثبت، پزشک، توصیه‌ های لازم برای مراقبت و پیشگیری را ارائه خواهد کرد.

توجه داشته باشید که ویروس HPV حتی درصورت استفاده از کاندوم هم منتقل میشود. از آنجایی که کاندوم امکان پوشش کل سطح آلت جنسی را ندارد، امکان انتقال آن با تماس های پوستی بسیار بالا خواهد بود.

آیا HPV با آزمایش خون مشخص میشود؟

از جمله ابهاماتی که برای برخی از افراد به وجود می آید، این است که آیا با آزمایش خون می توان فهمید که شخص به HPV مبتلا است؟

در جواب به این سوال باید گفت بله، بسیاری از آزمایشگاه ها، آزمایش خونی مبنی بر HPV می گیرند؛ اما هدف این آزمایش فرق میکند. در واقع آزمایش اچ پی وی خون، شما فقط میفهمید که شخص قبلا سابقه ابتلا به نوعی از ویروس را داشته است یا خیر.

دلیلش این است که آزمایش خون، فقط وجود آنتی بادی های این ویروس در خون را تشخیص میدهد، پس به شما نمیگوید که فرد درحال حاضر به این ویروس مبتلا است.

سن رایج تست پاپ اسمیر و HPV

یک مورد مهم دیگر درباره فرق تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV، سن رایج و پیشنهاد شده برای انجام هرکدام از این آزمایشات سلامت رحم است.

به طور کلی، پزشکان پیشنهاد میکنند که بانوان بعد از سن ۲۰ یا ۲۱ سالگی تا ۳۰ سالگی، با فاصله ۱ تا ۳ ساله این تست را انجام دهند تا از سلامت رحم و جلوگیری از ابتلا به ویروس، مطمئن شوند. انجام تست اچ پی وی تا این سن ضروری نیست، مگر اینکه نتایج آزمایش پاپ اسمیر تغییرات غیر معمول در سلول های رحم را نشان دهند.

بعد از آن، پزشکان به بانوان توصیه میکنند از سن ۳۰ تا ۶۵ سالگی، تست پاپ و آزمایش HPV را به صورت همزمان و هر ۵ سال یکبار انجام دهند.

به نقل از وب سایت acog.org، دلیل عدم انجام تست پاپ اسمیر تا سن ۲۱ سالگی این است که احتمال ابتلا به سرطان رحم در سنین پایین تر، بسیار کمتر است.

آزمایش HPV در مردان چگونه است؟

همانطور که گفتیم، آزمایش HPV زنان با استفاده از تست پاپ اسمیر و نمونه گیری از دهانه رحم انجام میشود، درحالی که  بنابه گفته بسیاری از منابع معتبر از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (cdc.gov)، درحال حاضر روش روتین و غربالگری تائید شده و قطعی برای انجام تست HPV آقایان وجود ندارد. با این حال، این به معنای عدم امکان تشخیص HPV در مردان نیست.

 با انجام برخی کارها میتوان احتمال ابتلای آقایان به این ویروس را بررسی کرد:

-معاینه بالینی – همانطور که گفتیم، اکثر ژنوتیپ های HPV تنها باعث زگیل تناسلی میشوند که با بررسی پوست و سطح زگیل ها قابل تشخیص هستند.

-آزمایش DNA آزمایش DNA صرفا برای تشخیص رابطه پدر – فرزندی نیست و میتوان از آن برای تشخیص بیماری های مختلف نیز استفاده کرد.

-آزمایش پاپ اسمیر مقعدی – از این روش برای تشخیص سرطان مقعد که به دلیل ویروس HPV به وجود می آید، استفاده میشود تا ناهنجاری های سلولی بررسی شوند.

انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV در منزل با تهران لب

انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV در منزل با تهران لب

آنچه خواندید، خلاصه ای از فرق تست پاپ اسمیر و اچ پی وی بود که در غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده میشوند. از آنجایی که بسیاری از بانوان ممکن است برای انجام این آزمایشات در محیط آزمایشگاه احساس راحتی نکنند، شما عزیزان میتوانید همین حالا با شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و همچنین برای دیگر استان‌ها با شماره تلفن ۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید و آزمایش اچ پی وی و تست پاپ اسمیر در منزل را با همان قیمت مناسب آزمایشگاه رزرو کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 26
    1. نویسنده :مهیار آشنا

      ممنون از مقاله خوب و جامعتون،
      تجربه ای که من از این ویروس دارم اینه که یکبار HPV گرفتم ولی دکتر گفت خطرناک نیست و با دارو رفع میشه، زگیل های تناسلی هم رفع شدن خداروشکر

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سلام آقای آشنا عزیز،
        خوشحالیم که تجربه ارزشمندتون رو با افق اقتصاد به اشتراک گذاشتید 😊❤️

    1. نویسنده :سیما ربانی

      ببخشید من ۱۹ سالمه ولی دکتر ازم خواسته تست پاپ اسمیر بدم، خواستم ببینم علتش چیه؟

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سیما ربانی عزیز سلام،
        اینطور نیست که این آزمایش برای پایین تر ممنوع باشه، ممکن است پزشک در صورت امکان و برای تشخیص دقیق تر، این تست را تجویز کند.

    1. نویسنده :آذر ابتکار

      من تست پاپ اسمیر در منزل انجام دادم با تهران لب، خیلی راحت و سریع انجام شد و هزینه بالاتری هم نداشت، خیلی ممنون

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سلام خانم ابتکار عزیز، ممنون از اینکه تجربه ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید 😊❤️

    1. نویسنده :رستا آیتی

      سلام مقاله خوبی بود فقط کاش درباره اینکه جواب آزمایش پاپ اسمیر چقدر طول میکشه هم یه توضیح میدادید

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سلام خانم آیتی عزیز،
        ممنون از انتقاد سازنده شما، جواب آزمایش پاپ اسمیر بسته به حجم کار آزمایشگاه، معمولا بین یک هفته تا ۱۰ روز طول میکشد😊❤️

    1. نویسنده :مهراد سبحانی

      سلام ببخشید من یکبار خوندم تست پاپ اسمیر رو برای آقایون هم انجام میدادن، اون چطوری هست؟

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        آقای سبحانی عزیز سلام،
        کاربرد اصلی این آزمایش برای بانوان است، اگرچه شاید از همون روش پاپ اسمیر مقعدی هم استفاده شود که در مقاله به آن اشاره شده ❤️🙏

    1. نویسنده :مهسا ریاحی

      من مسئول پذیرش تهران لب هستم، خواستم بگم مراجعین ما با فرهنگ ترین و محترم تریم مراجعه کننده هایی هستن که در کل سابقه کاریم داشتم

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سلام خانم ریاحی عزیز،
        از طرف ما به تمام تیم محترم تهران لب خسته نباشید بگید😊❤️
        با آرزوی سلامتی برای شما و مراجعه کنندگان عزیزتون 🌹

    1. نویسنده :بهار خاتمی

      واقعا درست گفتید بعضی از ما خانم ها توی محیط آزمایشگاه مخصوصا برای آزمایش های زنانه استرس میگیریم، من خودمم سری قبلی آزمایش پاپ اسمیر در منزل انجام دادم

      1. نویسنده :سیمین قاسمی

        واای دقیقاااا 🤦‍♀️🤦‍♀️
        منم آخرین بار آزمایش اچ پی وی در منزل انجام دادم جدا از اون کی حال داره تا آزمایشگاه بره😂👌

        1. نویسنده :ofogheeghtesad

          از شما هم ممنون بابت کامنت خوبتون 😊

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        ممنون از اینکه تجربه ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید ❤️🙏

    1. نویسنده :اشکان بهبهانی

      ببخشید آزمایش در منزل رو چطوری میشه رزرو کرد؟ فقط برای تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV دارید؟

      1. نویسنده :ofogheeghtesad

        سلام اشکان عزیز،
        تا جایی که اطلاع داریم، تهران لب همه آزمایش هارو در منزل و محل کار انجام میدهد
        برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره ۰۲۱-۱۶۵۰ تماس بگیرید ❤️🙏

    1. نویسنده :مهرانه پالیزی

      سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون، خواستم بدونم فرق تست پاپ اسمیر چه فرقی با آزمایش HPV داره؟

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        سلام مهرانه جان ❤️
        تست پاپ اسمیر یک بررسی کلی تر از ناهنجاری های سلول های دهانه واژن انجام میده، اما آزمایش HPV به طور اختصاصی تری این ویروس رو هدف قرار میدهد

    1. نویسنده :سینا مظفری

      سلام خسته نباشید، من درباره تست پاپ اسمیر مقعدی هم یه چیزایی خونده بودم خواستم بدونم دقیقا چیه و برای چی استفاده میشه

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        سلام سینا عزیز ❤️
        پاپ اسمیر مقعدی برای برخی آقایون و خانم ها انجام میشه و هدفش بررسی ناهنجاری های سلولی (خصوصا اثرات ویروس HPV) در این ناحیه است

    1. نویسنده :پریناز شفیعی

      پس اینکه میگن آزمایش خون هیچ ربطی به تشخیص اچ پی وی نداره اشتباهه؟

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        بله پریناز جان، امکان تشخیص ابتلای قبلی شخص از طریق آزمایش خون وجود دارد

    1. نویسنده :محبوبه خانی

      سلام، هزینه آزمایش پاپ اسمیر مقعدی با پاپ اسمیر واژینال فرق میکنه؟

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        سلام محبوبه عزیز، با پیشنهاد میکنیم سوالتون رو از کارشناسان تهران لب بپرسید