بررسی راهکارهای مؤثر برای تقویت برند کارفرمایی و افزایش جذابیت آگهی‌های استخدام برای کارجویان

بررسی راهکارهای مؤثر برای تقویت برند کارفرمایی و افزایش جذابیت آگهی‌های استخدام برای کارجویان
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 202554 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۸ | منبع: jobvision.ir
10508 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند پس از ثبت آگهی استخدام منشی، بازاریاب، کارگر و…، کارجویانی متعدد با رزومه‌های قوی به همکاری با آن‌ها تمایل نشان دهند.

بررسی راهکارهای مؤثر برای تقویت برند کارفرمایی و افزایش جذابیت آگهی‌های استخدام برای کارجویان

نحوه نوشتن آگهی استخدام از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به عنوان اولین برخورد کارجو با برند شما، اطلاعات زیادی را درباره فرهنگ سازمانی و ارزش‌هایتان در اختیار او بگذارد.

با این حال، توجه به برند کارفرمایی و تقویت آن نیز تاثیر قابل توجهی در میزان استقبال کارجویان از آگهی دعوت به همکاری شرکت شما خواهد داشت. در ادامه، ضمن آشنایی با برند کارفرمایی، به بهترین راهکارهای تقویت آن اشاره می‌کنیم.

برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی یک استراتژی کاربردی برای تبدیل سازمان شما به «کارفرمای منتخب» نزد کارکنان فعلی و کارکنان آینده است. به عبارت دیگر، برند کارفرمایی نوع نگاه کارکنان کنونی و آینده به شرکت شما و ارزش‌هایتان است و به این معناست که آن‌ها کار کردن با شما را چگونه تصور می‌کنند.

برندینگ کارفرمایی دو هدف اصلی دارد. این عمل، از یک سو، یک استراتژی داخلی است که به افزایش نرخ نگهداشت کارکنان کمک می‌کند و از سوی دیگر، یک استراتژی خارجی است که با کمک بازاریابی و مزایای جانبی، روی جذب نیروی کار برتر اثر می‌گذارد.

برای ثبت رایگان اولین آگهی استخدام به این لینک مراجعه کنید: https://jobvision.ir/employer

همانطور که شرکت‌ها برای جلب و حفظ مشتریان از راهکارهای ارتباطی و بازاریابی مختلف استفاده می‌کنند، برای جذب و نگهداری نیروی کار شایسته نیز از برند کارفرمایی کمک می‌گیرند. برندینگ کارفرمایی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، اما برخی از رایج‌ترین نمونه‌های آن عبارتند از:

  • داشتن و استفاده از یک صفحه مشاغل جالب روی وبسایت
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ شرکت برای به اشتراک‌گذاری داستان موفقیت کارکنان
  • مدیریت و بهره‌برداری از سایت‌هایی که کارکنان می‌توانند در آن به شما امتیاز دهند
  • حضور در نمایشگاه‌های کار و رویدادهای مشابه

چرا برند کارفرمایی مهم است؟

برندینگ کارفرمایی صرفا یک استراتژی بازاریابی نیست؛ بلکه مزیت رقابتی سازمان شما برای به دست آوردن استعدادهای برتر است. در واقع، بهبود برند کارفرمایی می‌تواند تمام ویژگی‌های مثبت شرکت شما را یکجا جمع‌آوری کرده و به کارجویان نمایش دهد. در عین حال، می‌تواند بخش‌های نیازمند بهبود در زمینه جذب و نگهداری نیرو را شناسایی کند. به این ترتیب، برندسازی کارفرما می‌تواند در نمایش ویژگی‌های مثبت و شناسایی نقاط ضعف یک سازمان موثر باشد.

چگونه می‌توان برند کارفرمایی ایجاد کرد؟

فرآیند برندسازی کارفرمایی از پنج مرحله تشکیل می‌شود که در ادامه هر یک را به شما معرفی می‌کنیم.

مرحله اول: ارزش پیشنهادی کارفرمای خود را تعریف کنید

ارزش پیشنهادی کارفرما (Employer Value Proposition یا EVP)، ارزش، پاداش، قدردانی، حمایت و فرهنگ سازمانی است که یک کارفرما برای کارکنان خود فراهم می‌کند تا آن‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند و از پتانسیل‌های خود استفاده کنند. در قدم اول ایجاد برند کارفرمایی، باید EVP سازمان را تعریف کنید. در این راستا، می‌توانید سوال‌های زیر را از خود بپرسید.

  • شما چه نوع کارفرمایی هستید؟
  • چه چیزهایی برایتان اهمیت دارند؟ چشم‌انداز بلند‌مدت شما چیست؟
  • چرا کارکنان فعلی باید در شرکت شما بمانند و چرا کارکنان جدید باید به شما بپیوندند؟
  • در حال حاضر، تا چه حد از نظر گروه هدف، کارفرمای جذابی هستید؟
  • گروه‌های هدف خود را از کجا و از طریق چه کانال‌هایی پیدا می‌کنید؟
  • وجه تمایز شما و رقبایتان چیست؟

مرحله دوم: یک برنامه ارتباطی بنویسید

خیلی از شرکت‌ها در مرحله اول متوقف می‌شوند. آن‌ها یک EVP خوب و خاص تعریف می‌کنند، برایش وقت می‌گذارند و فکر می‌کنند همه چیز تمام شده. اما این در واقع آغاز راه شرکت شماست. حالا باید این EVP را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای این کار، باید درباره کارجویان هدف خود تحقیق کرده و ببینید از چه راهی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برخی از این کانال‌های ارتباطی عبارتند از:

  • صفحه مشاغل یا وبلاگ
  • صفحات شبکه‌های مجازی
  • خبرنامه
  • سفیران برند
  • ایونت‌ها و نمایشگاه‌های کار

EVP، بازتابی از ویژگی‌هایی است که سازمان شما را خاص می‌کند، اما بهتر است آن را با گروه هدف خود همگام کنید. این کار تا حد قابل توجهی در کانال ارتباطی که با آن‌ها دارید رخ می‌دهد. از این رو، سعی کنید حتما از کانال‌هایی متناسب با کارجویان هدف خود استفاده کنید.

مرحله سوم: استراتژی محتوایی خود را به کار بگیرید

بعد از تعیین هویت برند و شناسایی کانال‌های ارتباطی، نوبت آن فرا می‌رسد که از استراتژی‌های بازاریابی و محتوایی خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با این مرحله، به نکات زیر توجه کنید:

  • چه نوع محتوایی را در چه بازه‌های زمانی و از طریق کدام کانال‌ها می‌خواهید منتشر کنید؟
  • از کدام ایونت‌ها می‌خواهید به عنوان ایونت برندسازی کارفرمایی استفاده کرده و در آن‌ها، خود را به عنوان یک کارفرمای مناسب معرفی کنید؟
  • به چه نوع محتوایی نیاز دارید؟ (برای مثال، مقاله یا ویدیوهایی از مصاحبه‌های کارکنان درباره شرکت)
  • کارکنان فعلی چطور می‌توانند به عنوان سفیران برند از شرکت شما حمایت کنند؟

مرحله چهارم: کارجویان برتر را شناسایی و استخدام کنید

در این مرحله، اقداماتی که برای برندسازی انجام داده‌اید با اقداماتی که برای جذب نیرو انجام می‌دهید، ترکیب می‌شوند. نتیجه مستقیم برندسازی در فرآیند جذب نیرو قابل مشاهده است. این فرآیند به اولین نقطه ارتباط کارجو با شرکت شما تبدیل شده است. حالا کافیست در این مرحله توجه او را جلب کنید.

مرحله پنجم: نیروهای مستعد را نگه دارید

به عنوان کارفرما، هدفتان این است که نیروهایی که استخدام می‌کنید را در سازمان خود نگه دارید. آن‌ها باید احساس مثبتی که در آغاز فرآیند استخدام دریافت کردند را در طول زمان همکاری با شرکت شما نیز تجربه کنند. بنابراین، برای ادامه‌ی استفاده از مزایای برند کارفرمایی، باید آن را بطور مداوم تقویت کنید.

راهکارهای تقویت برند کارفرمایی

فرقی ندارد می‌خواهید حسابدار، کارشناس فروش و سایر کارکنان خود را حفظ کنید یا اینکه قصد استخدام کارشناس و کارشناس ارشد جدید را دارید؛ در هر صورت، تقویت برند کارفرمایی می‌تواند به شما کمک کند. برای اینکه زمان بین انتشار آگهی جذب نیروی کار تا ارسال فرم استخدام توسط کارجویان شایسته را کاهش دهید یا برای اینکه نرخ نگهداشت کارکنان فعلی خود را بالا ببرید، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

برند کارفرمایی فعلی خود را ارزیابی کنید

اولین قدم برای تقویت برند کارفرمایی، تعیین وضعیت فعلی شرکت از نظر کارکنان فعلی و کارجویان است. ممکن است به خوبی از شهرت شرکت خود بین این افراد آگاه نباشید. از این رو، می‌توانید نظرسنجی‌های داخلی برگزار کرده، نظرات ثبت شده در سایت‌های کسب و کار را مطالعه کرده و با جستجوی نام برند خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از نظرات افراد نسبت به سازمان خود مطلع شوید.

انجام این کار باعث می‌شود جنبه‌های مثبت شرکت از نظر کارمندان را پیدا کنید، اقدامات لازم برای تقویت نقاط قوت را انجام دهید و همچنین برای برطرف کردن چالش‌های موجود تلاش کنید.

از کارکنان خود استفاده کنید

کارجویانی که قصد دارند اطلاعات بیشتری درباره برند کارفرمایی شما کسب کنند، ترجیح می‌دهند اطلاعات مربوطه را از کارمندان فعلی شما دریافت کنند. سخنان کارمندان شما درباره شرایط کاریشان می‌تواند در جلب اعتماد کارجویان موثرتر از سخنان مدیران باشد. بنابراین، کارکنان فعلی یکی از بهترین ابزارها برای تقویت برندینگ کارفرمایی محسوب می‌شوند.

می‌توانید نظرات مکتوب کارکنان را در صفحه استخدام خود ثبت کنید یا ویدیوهایی از مصاحبه با آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که تجربه کارکنان، بخش مهمی از برند شما محسوب می‌شود.

فرآیند آنبوردینگ را بهبود ببخشید

آنبوردینگ اولین تجربه نیروی جدید از کار در شرکت شماست و یک برداشت منفی می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد. احتمال زیادی وجود دارد که افراد با تجربه‌ی آنبوردینگ منفی، سراغ موقعیت‌های شغلی دیگر بروند. بنابراین، برای اینکه تصویری مثبت از برند خود را به نمایش بگذارید، باید روی فرآیند آنبوردینگ سرمایه‌گذاری کنید. خیلی مهم است که از همان ابتدای کار، نیروهای جدید مشارکت بالایی داشته باشند و از حضور در مجموعه‌ی شما حس مثبتی بگیرند.

با توجه کردن به فرآیند آنبوردینگ، باعث می‌شوید افراد بهتر با شرایط شغلی جدید سازگار شوند، نرخ ریزش کاهش پیدا کند و تیم‌ها وظایف خود را خلاقانه و کارآمدتر انجام دهند.

فرصت‌هایی برای یادگیری و پیشرفت فراهم کنید

یکی از دلایل افراد برای ترک شغل خود این است که از آن خسته شده‌اند و به چالش جدیدی نیاز دارند. فراهم کردن فرصت‌های یادگیری و امکان تقویت مهارت‌ها، به کارکنان نشان می‌دهد که به رشد و پیشرفت آن‌ها اهمیت می‌دهید. علاوه بر این، با به چالش کشیدن کارکنان، باعث می‌شوید آن‌ها از انجام تسک‌های روزمره خسته نشده و نرخ نگهداشت نیز افزایش یابد.

داستان شرکت خود را به اشتراک بگذارید

اگر می‌خواهید پس از درج آگهی استخدام فروشنده، استخدام حسابدار و…، کارجویان به همکاری با شما تمایل نشان دهند، باید از ابزارهای داستان‌گویی استفاده کنید. می‌توانید از کانال‌های مختلف برای بهبود درک بازار از برند خود استفاده کنید. از ویدیوها، تصاویر، پست‌های وبلاگ و… استفاده کنید تا در پلتفرم‌های مختلف به گروه‌های بزرگی از مخاطبان دسترسی داشته باشید.

بهتر است از محتوای باکیفیت برای روایت داستان شرکت خود استفاده کنید. می‌توانید مصاحبه‌های کارمندان را در صفحه مربوط به مشاغل خود منتشر کنید یا اسلایدهایی که توسط مدیر شرکت تایید شده‌اند را در صفحه «درباره ما» قرار دهید.

به تنوع و همه‌پذیری اهمیت دهید

یکی از ویژگی‌های اصلی یک برند کارفرمایی قوی، تعهد به ایجاد تیم‌هایی متشکل از افراد مختلف است. مزایای زیادی در پس این اقدام وجود دارد، اما مهم‌ترین ویژگی مثبتش این است که کارکنان نسبت به شرکت احساس تعلق و امنیت خواهند داشت. افرادی که احساس می‌کنند بین همکاران خود شناخته شده و محترم هستند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

شفاف و صادق باشید

شفافیت و صداقت از ویژگی‌های موثر بر توسعه برند کارفرمایی هستند. نباید صرفا انتظار داشته باشید کارکنان بازخوردهای مثبتی داشته و مزیت‌های کار کردن در شرکت را عنوان کنند. بازخورد منفی نیز می‌تواند مفید باشد. این نوع بازخورد به شما کمک می‌کند نقاط ضعف را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای بهبود و برآورده کردن نیازهای کارکنان را انجام دهید.

در مقابل، افراد از همکاری با شما رضایت داشته و نرخ نگهداشت شرکت افزایش می‌یابد. همچنین، آن‌ها به عنوان سفیران برند شما، تجربه‌هایشان از فرهنگ خوبی که در شرکت برقرار است را با دیگران به اشتراک گذاشته و موجب تقویت برند کارفرمایی می‌شوند.

در رابطه با کارجویان و عموم مردم نیز باید همین کار را انجام دهید. قول و قرار‌های بیهوده و ارائه اطلاعات اشتباه در رابطه با ارزش‌ها، فرهنگ و رویدادهای داخلی، ممکن است به ضرر شما تمام شود. سعی کنید همواره صداقت و شفافیت را رعایت کرده، فرهنگ سازمانی خود را بهبود بخشیده و آن را همانطور که واقعا هست به نمایش بگذارید.

بهترین نمونه متن آگهی استخدام چگونه است؟

با وجود یک برند کارفرمایی قوی،‌ کارشناسان منابع انسانی می‌توانند نیروهای کار جدی و شایسته را با انتشار آگهی‌های استخدام جذب کنند. بهتر است در نوشتن آگهی استخدام به نکات زیر توجه کنید:

  • عنوان واضح و مختصر: با عنوان شغلی واضح شروع کنید که دقیقا نقش مورد نظر را منعکس می‌کند.
  • توضیح کوتاه درباره کار: مهم‌ترین جنبه‌های شغل از جمله اهمیت و تاثیر آن را برجسته کنید.
  • شرح مفصل شغل: یک نمای کلی جامع از مسئولیت‌ها و انتظارات ارائه دهید. برای خوانایی بهتر از بولت پوینت استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا مطمئن شوید مخاطبان هدف شما این آگهی را می‌بینند.
  • توضیح مختصر درباره شرکت: بصورت خلاصه درباره شرکت، ارزش‌ها و فرهنگ آن توضیح دهید.
  • نیازمندی‌ها و شایستگی‌ها: مهارت‌ها، میزان تجربه و تحصیلات مورد نیاز خود را مشخص کنید. بین ویژگی‌های ضروری و آن دسته از ویژگی‌هایی که یک امتیاز مثبت محسوب می‌شوند تمایز قائل شوید.
  • ویژگی‌های خاص: به مسائلی که موجب تمایز شما از سایر کارفرمایان می‌شوند، مانند مزایا، فرصت رشد یا محیط کاری مثبت، اشاره کنید.
  • حقوق و مزایا: در صورت امکان، محدوده حقوق و جزئیات مربوط به مزایا را ارائه دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله پس از آشنایی با مفهوم برند کارفرمایی، به نحوه ایجاد و تقویت آن اشاره کرده و سپس نکات مهم مرتبط با نوشتن نمونه فرم استخدامی را مرور کردیم. برای اینکه شرکت شما برای کارجویان جذابیت کافی را داشته باشد و آن‌ها به همکاری با شما تمایل نشان دهند، باید روی تقویت برند کارفرمایی خود کار کنید. علاوه بر این، بهبود برند کارفرمایی باعث حفظ کارکنان فعلی شما شده و روی عملکرد کلی شما در بازار تاثیر مثبتی می‌گذارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :سیما ربیعی

      جاب ویژن بهترین سایت آگهی استخدامه، ممنون از اطلاعات مفیدی که منتشر کردید

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        دقیقا سیما جان، ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید