بررسی هزینه های بازسازی ساختمان برای سال ۱۴۰۳

بررسی هزینه های بازسازی ساختمان برای سال 1403
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243713 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳ | منبع: atnasr.ir
1332 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

هزینه های بازسازی ساختمان هم مانند سایر خدمات هر ساله بر اساس عواملی مثل تورم و دستمزد نیروی کار، دستخوش تغییرات می شود. در این مطلب میزان افزایش هزینه های بازسازی ساختمان برای سال ۱۴۰۳ و عوامل موثر در آن بررسی و تحلیل شده است.

بررسی هزینه های بازسازی ساختمان برای سال ۱۴۰۳

افزایش ۳۰ درصدی هزینه های بازسازی ساختمان در سال ۱۴۰۳

برخی از شرکت های ساختمانی تعرفه های مربوط به خدمات بازسازی ساختمان را بر روی سایت خود قرار می دهند. با بررسی و مقایسه تعرفه های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ این شرکت ها، می توان گفت که هزینه های بازسازی ساختمان به طور متوسط حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

به طور مثال هزینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی در سال ۱۴۰۳ و در سایت شرکت ابنیه طراحان نصر حدود ۱۷۵ میلیون تومان درج شده است. رقمی که در سال گذشته حدود ۱۳۵ میلیون تومان برآورد شده بود که نشان دهنده افزایش ۳۰ درصدی هزینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی یک خانه ۹۰ متری است. هزینه بازسازی سایر فضاها نیز تقریبا به همین میزان افزایش داشته است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 افزایش 30 درصدی هزینه های بازسازی ساختمان در سال 1403

 

عوامل موثر در افزایش هزینه های بازسازی ساختمان

طبیعتا اصلی ترین عامل برای افزایش هزینه های بازسازی ساختمان، تورم سالانه است که به دنبال آن هزینه نیروی انسانی، مصالح، تجهیزات و… نیز افزایش می‌یابد.

یکی از عوامل مهم در افزایش هزینه های بازسازی ساختمان در سال ۱۴۰۳، افزایش قیمت مواد اولیه است. با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، قیمت بسیاری از مواد ساختمانی مانند فولاد، سیمان، آجر، سرامیک، گچ و… در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

این افزایش قیمت به طور مستقیم بر هزینه های بازسازی ساختمان تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش کلی هزینه های پروژه های ساختمانی می شود. به طور مثال، نسبت به سال گذشته، به طور متوسط، قیمت انواع سیمان ۲۴ درصد، گچ ۴۴ درصد، سرامیک ۳۸ درصد و ورق کناف ۳۵ درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از مصالح تاثیرگذار در هزینه بازسازی مربوط به بخش های چوبی مانند کابینت، کمد دیواری و… است که این مورد در متریال های مختلف مانند MDF، هایگلاس و کابینت های ممبران، نسبت به سال گذشته به طور متوسط حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

برای مثال قیمت هر ورق هایگلاس در سال گذشته حدود ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان بود که در سال جدید به ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان رسیده است (۳۰ درصد افزایش). لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از هزینه های بازسازی ساختمان، تحث تاثیر کابینت و کمد دیواری است.

نوع مصالح قیمت در سال ۱۴۰۲ (تومان) قیمت در سال ۱۴۰۳ (تومان) درصد افزایش
سیمان سفید بنوید ۴۰ کیلویی ۸۶,۰۰۰ ۱۵۶,۰۰۰ ۸۱
سیمان تیپ ۲ آبیک ۵۰ کیلویی ۵۳,۰۰۰ ۶۳,۰۰۰ ۱۹
سرامیک کلکته مدل ۸۰ در ۸۰ ۲۷۷,۰۰۰ ۳۸۰,۰۰۰ ۳۷
پارکت لمینت میلو ۳۱۵,۰۰۰ ۴۱۰,۰۰۰ ۳۰
پانل RG کی پلاس ۶۵,۰۰۰ ۸۸,۰۰۰ ۳۵
بتونه درزگیر ۲۰ کیلویی ۱۱۸,۰۰۰ ۱۳۵,۴۰۰ ۱۵
ورق MDF ۱,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۳۵
ورق هایگلاس ۱,۸۰۰,۰۰۰ ۲,۳۵۰,۰۰۰ ۳۰

 

در جدول بالا درصد افزایش قیمت مصالح مختلف که در پروژه های بازسازی ساختمان بیشتر استفاده می شود، نمایش داده شده است. قیمت های سال ۱۴۰۲، قیمت خرداد ماه مصالح است. میانگین افزایش قیمت برای مصالح جدول بالا، حدود ۳۶ درصد محاسبه می شود که عدد بسیار بالا و قابل توجهی است که در صورت افزایش در ماه های آتی، می تواند مجددا سبب افزایش هزینه های بازسازی ساختمان شود.

علاوه بر این، افزایش دستمزد نیروی کار نیز یکی دیگر از عواملی است که به افزایش هزینه های بازسازی ساختمان در سال ۱۴۰۳ منجر شده است. با افزایش هزینه های معیشت و ارزش دلار، دستمزد نیروهای کارگری و متخصص در صنعت ساختمان نیز افزایش یافته است.

این افزایش دستمزد نه تنها بر هزینه های مستقیم پروژه ها بلکه بر تعداد ساعات کاری و زمان انجام پروژ ‌ها نیز تأثیرگذار است که می‌تواند باعث افزایش هزینه ‌های کلی پروژه ها شود. لازم به ذکر است که حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

عوامل موثر در افزایش هزینه های بازسازی ساختمان

آیا این افزایش قیمت منطقی است؟

برای پاسخ به این سوال باید بخش قبلی را عمیق تر تحلیل و بررسی نمود؛ اما یک حساب سرانگشتی از افزایش قیمت مصالح در سال جدید نشان می دهد که افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی هزینه های بازسازی (البته بر اساس قیمت های سه ماهه اول سال ۱۴۰۳) کاملا منطقی است و شرکت های بازسازی چاره ای جز آن ندارند.

بدون تردید این افزایش هزینه ها نه تنها باعث خوشحالی شرکت های ساختمانی نخواهد بود بلکه آسیب های جبران ناپذیری را به این صنف وارد خواهد کرد. تورم افسار گسیخته که به یک روند طبیعی در کشورمان تبدیل شده است، سبب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد و به دنبال آن تقاضای خدمات بازسازی ساختمان نیز با سیر نزولی مواجه می شود، اتفاقی که هم برای مردم و هم برای ارائه دهندگان خدمات، اصلا خوشایند نیست.

در چنین شرایطی ممکن است مردم برای جبران افزایش قیمت ها، از مصالح ارزان قیمت و با کیفیت پایین تر استفاده کنند که طبیعتا باعث افت کیفیت بازسازی می شود و در دراز مدت نیز، مقرون به صرفه نخواهد بود. یکی از روش های موثر در کاهش هزینه های بازسازی، استفاده از مصالح با کیفیت و نیروی کار ماهر است که در نهایت سبب کاهش پرت مصالح خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :حسین شجاعی

      مرسی از توضیحاتتون نکات عالی درباره بازسازی منزل گفتید

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از نظر خوبتون حسین جان، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده 🙂