صادرات گندم، وارداتش را جا گذاشت + نمودار - افق اقتصادی

صادرات گندم، وارداتش را جا گذاشت + نمودار - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225249 |
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷ |
20 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ نگاهی به روند صادرات و واردات گندم نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی در کنار واردات گندم، صادرکنندگان نیز در مجموع موفق به صادرات یک میلیون تن گندم شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت تراز تجاری گندم منفی ۴۰۰ هزار دلار بوده است.  از سوی دیگر میزان […]

صادرات گندم، وارداتش را جا گذاشت + نمودار

به گزارش اکوایران؛ نگاهی به روند صادرات و واردات گندم نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی در کنار واردات گندم، صادرکنندگان نیز در مجموع موفق به صادرات یک میلیون تن گندم شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت تراز تجاری گندم منفی ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

 از سوی دیگر میزان واردات گندم در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این امر می‌تواند به دلیل «افزایش تولید داخلی»، «کاهش قیمت جهانی گندم» و «کاهش واردات گندم» باشد. کاهش واردات گندم مزایایی مانند «صرفه‌جویی ارزی»، «حمایت از تولید داخلی» و «افزایش امنیت غذایی» را به همراه دارد.

گندم در میان ۲۰ قلم کالای وارداتی کشور

بر اساس داده‌های ارائه شده، گندم همواره در میان ۲۰ قلم اصلی کالای وارداتی کشور قرار دارد. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای این محصول در تامین امنیت غذایی کشور است. نیاز سالانه به گندم در کشور حدود ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود که ۱۲ میلیون تن آن در بخش صنف و صنعت (به طور عمده برای تولید نان) و یک میلیون تن آن در بخش شیرینی و آزادپزی مصرف می‌شود که نیاز این بخش از طریق واردات تامین می‌شود.

بنا بر آمار وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ایران با تولید سالانه حدود ۱۱ میلیون تن گندم، توانست بخش قابل توجهی از نیاز داخل کشور را پوشش دهد؛ این حجم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به ۱۲.۵ میلیون تن رسید که رشد ۱.۵ میلیون تنی نسبت به سال قبل داشته است.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد، در بهمن ماه واردات گندم صفر بوده است و با این شرایط برای مقایسه باید به آمار ۱۰ ماه تکیه کرد.

 

روند وارات گندم

بررسی داد‌های اعلام شده  نشان می‌دهد گندم در انواع مختلفی وارد کشور می‌شود. یکی از انواع مهم آن که سهم زیادی را به خود تخصیص می‌دهد گندم معمولی است. بررسی چهار ساله نشان می‌دهد ارزش واردات گندم معمولی در ده ماهه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و به یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار رسید.

با این حال در دو سال اخیر واردات گندم کاهش یافت و در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ارزش واردات در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با ۳۴ درصد کاهش همراه بود. این یعنی ارز کمتری صرف واردات گندم شده است که هم می‌تواند به معنای افزایش تولید داخلی گندم باشد و هم افزایش نرخ ارز و ترجیح دولت برای کاهش واردات.

بر اساس داده‌های ارائه شده، بیشترین گندم مورد نیاز کشور در ۱۱ ماه سال جاری در خردادماه با ۱۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار وارد کشور شده و با اختلاف اندک آذرماه رتبه دوم واردات گندم را به خود اختصاص داده‌ است ارزش واردات گندم به کشور در این ماه برابر با ۱۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است. 

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که ۱۱ ماه سال جاری کمترین گندم مورد نیاز کشور در چه ماهی وارد کشور شده است؟ ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد که در فرودین ماه سال ۱۴۰۲ کمترین میزان گندم وارد کشور شده است؛ در این ماه در مجموع ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار گندم وارد کشور شده است.   

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید