قیمت مرغ کاهشی شد / یک اتفاق ورق را برگرداند! - افق اقتصادی

قیمت مرغ کاهشی شد / یک اتفاق ورق را برگرداند! - افق اقتصادی
دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 237088 |
تاریخ انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵ |
24 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی بیان کرد: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جوجه‌ریزی، مقرر شده است که ماهیانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به منظور تعدیل قیمت در بازار، صادر شود.

قیمت مرغ کاهشی شد / یک اتفاق ورق را برگرداند!

قیمت مرغ در بازار به واسطه عوامل مختلفی از جمله تقاضا و عرضه، هزینه‌های تولید، فصل‌های مختلف سال، نرخ تورم و شرایط اقتصادی کلان از جمله انحصاری بودن تأمین‌کنندگان بسته به مواقع مختلف دستخوش تغییر می شود.

علی ابراهیمی گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه‌های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه‌گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی‌توان عوض کرد، لذا برنامه‌ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات مرغ به مقدار ۵ هزارتن گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ‌های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می‌شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشورهای منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه ظرفیت صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می‌توان به بازارهای هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی‌ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم‌مرغ‌ها خوابانده می‌شود، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: درحال‌حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف‌کننده نمی‌شود.

مرغداران به زیان افتادند

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در واکنش به کاهش قابل‌توجه قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر گفت: از اسفند سال ۱۴۰۲ تاکنون تولید مرغ بر مصرف آن غلبه داشته و این اتفاق به مازاد عرضه مرغ نسبت به تقاضای آن انجامیده و قیمت این کالا را کاهش داده است.

وی افزود: این کاهش قیمت البته به متضرر شدن مرغداران انجامیده بنابراین آنها به تکاپو افتاده‌اند تا شرایط صادرات را فراهم آورند، در غیر این صورت تداوم این روند آسیب جدی به تولید وارد می‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: به طور معمول مصرف گوشت مرغ در فروردین و اردیبهشت کاهش پیدا می‌کند و این امر در شرایط کنونی که تولید از تقاضا بیشتر است، به کاهش قیمت این کالا دامن زده است؛ در چنین موقعیتی صادرات موثرترین راهکار برای رویارویی با چالش ضرردهی مرغداران است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد: تلاش ما بر این است که صادرات مرغ در یک جریان مستمر و ادامه‌دار به کشورهای همسایه پیش رود و به مقطع کنونی محدود نشود. افزایش تولید در مقطع کنونی نشانگر اینست که توان تولید در کشور بالاست.

وی در نهایت تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۱۰۰ تن مرغ از ایران به عراق صادر شد و در تلاش هستیم ۵۰۰۰ تن دیگر به این کشور صادر کنیم، این اتفاق قرار است تا هشت روز آینده رخ دهد.

منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید