انقلاب توکن‌ها در دنیای اقتصاد

انقلاب توکن‌ها در دنیای اقتصاد
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 237306 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ | منبع: bitaarts.ir
1423 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

فرض کنید ایده تأسیس یک شرکت بزرگ را در ذهنتان پرورش داده‌اید، اما سرمایه کافی برای راه‌اندازی آن ندارید. با تبدیل کردن سهام شرکت به توکن (همان واحدهای دیجیتالی کوچک) هر کسی می‌تواند به‌جای پرداخت پول کلان، با خرید چند توکن به سهام‌دار تبدیل شود.

انقلاب توکن‌ها در دنیای اقتصاد

این، یک مثال ساده از نقش توکن‌ها در دنیای اقتصاد بود. توکنایز کردن اصطلاحی است که قبلاً فقط توسط افراد علاقه‌مند به تکنولوژی و طرفداران دنیای بلاکچین استفاده می‌شد. با این حال، دنیای توکن‌سازی از آن حاشیه قبلی خارج شده و با قدرت در حال نفوذ در اقتصاد امروزی ما است.

پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه توکن‌سازی و فناوری بلاکچین تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۴ تریلیون دلار افزایش پیدا ‌کند. ظهور فناوری‌های نوین مثل توکنایز کردن اقلام و اشیا، مرزهای نوآوری را جابه‌جا کرده و حالا قلب اقتصاد جهانی را هدف گرفته است. اما این انقلاب اقتصادی چه مزایایی دارد و نقش توکن‌ها در اقتصاد امروز ما دقیقاً چیست؟ هدف از نگارش این مطلب، پاسخ به این قبیل پرسش‌ها است.

توکن چیست و چه نقشی در اقتصاد ایفا می‌کند؟

توکن چیست

برای بررسی تاثیر توکن‌سازی در اقتصاد، اول باید بدانیم که توکن چیست؟ توکن (token)، یک واحد دیجیتالی ارزشمند است که بر بستر یک شبکه قدرتمند کامپیوتری با عنوان «فناوری بلاکچین» ساخته می‌شود. این واحدهای مجازی، قابلیت معامله و مبادله دارند و از آن‌ها می‌توان برای ارائه خدمات یا دسترسی به کالاها و دارایی‌های مختلف استفاده کرد.

توکن، در واقع مثل یک پول یا دارایی دیجیتالی است که باعث مدرن‌تر، شفاف‌تر و کم‌هزینه‌تر شدن همه چیز در اقتصاد می‌شود. به‌عنوان مثال، یک شرکت تاکسی اینترنتی را تصور کنید که به‌جای دریافت پول نقد از مشتریانش، توکن دریافت می‌کند. در چنین شرایطی، هم کار مشتریان آسان می‌شود، هم پول کم‌تری خرج خواهد شد و هم همه‌چیز در شفاف‌ترین حالت ممکن قرار دارد. البته، نفوذ و تأثیر توکن و توکن‌سازی در اقتصاد جهانی آن‌قدرها که باید، دیده نشده است، اما در آینده خیلی نزدیک همه این تصورات به واقعیت تبدیل می‌شوند.

نقش توکن‌ها در اقتصاد را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • تسهیل مبادلات: توکن‌ها با حذف واسطه‌ها و بروکراسی (کاغذبازی اداری) فرایند مبادلات را ساده‌تر و سریع‌تر کرده‌اند.
  • کاهش هزینه‌ها: تراکنش‌های مبتنی بر توکن‌ها به‌دلیل نیاز نداشتن به واسطه‌ها با کارمزد کم‌تری همراه‌اند.
  • افزایش شفافیت: همه تراکنش‌های مبتنی بر توکن، روی شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند و کاملاً قابل ردیابی هستند. این موضوع به افزایش شفافیت و اعتماد در سیستم‌های اقتصادی کمک می‌کند.
  • ایجاد مدل‌های جدید اقتصادی: توکن‌ها امکان ایجاد مدل‌های جدید اقتصادی جدیدی را فراهم می‌کنند که در گذشته غیر قابل تصور بوده‌اند. مثلاً از توکن‌ها می‌توان برای ایجاد سیستم‌های اشتراک‌گذاری، ارائه مشوق‌های وفاداری به مشتریان یا تأمین سرمایه پروژه‌های مختلف استفاده کرد.

اقتصاد نوین با توکن‌های جادویی: ساخت مدل اقتصادی جدید

دنیایی را تصور کنید که در آن، پول نقد دیگر حرف اول را نمی‌زند. دنیایی که در آن، خرید و فروش، سرمایه‌گذاری و تبادل دارایی‌ها به‌سادگی و با استفاده از توکن‌های دیجیتالی انجام می‌شود. این دنیای جدید اقتصادی، دنیای توکن‌سازی نام دارد؛ دنیایی که با استفاده از فناوری بلاکچین می‌توان مدل‌های اقتصادی جدید را خلق کرد.

برای ساختن یک مدل اقتصادی جدید با کمک توکن‌ها کافی است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. کشف ایده اقتصادی
  2. انتخاب بلاکچین یا پلتفرم مناسب
  3. طراحی توکن اختصاصی خودتان
  4. ایجاد قرارداد هوشمند (برای اجرای معاملات در شبکه بلاکچین)
  5. انتشار توکن
  6. بازاریابی و ترویج توکن

بنابراین، مثلاً اگر بخواهید آپارتمانتان را بفروشید، می‌توانید آن را به چندین توکن مختلف تقسیم کنید تا هر کسی به‌سادگی و با چند تا کلیک ساده، بخشی از آن را بخرد. در نهایت، نه‌تنها شما مالکیت آپارتمان را کاملاً از دست نمی‌دهید، بلکه سرمایه‌گذاری سودآورتری را شروع کرده‌اید. البته، این در شرایطی است که اقتصاد جهانی، توکن‌سازی را به‌صورت کامل قبول کرده باشد.

توکن‌سازی اشیا و اقلام

توکن سازی اشیا و اقلام

توکن‌سازی اشیا و اقلام، مزایای متعددی برای صاحبان دارایی، خریداران و کلیت اقتصاد دارید. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک نقاش هستید، اثری هنری خلق کرده‌اید و می‌خواهید آن را به‌معرض فروش بگذارید. در چنین شرایطی، ۲ راه اصلی برای فروش اثرتان دارید:

  1. نمایشگاه‌های هنری: می‌توانید اثرتان را در گالری‌ها یا نمایشگاه‌های هنری به‌نمایش بگذارید و امیدوار باشید تا خریداری پیدا شود. این روش، هزینه‌بردار و زمان‌بر است.
  2. فروش آنلاین: همچنین، می‌توانید اثرتان را در پلتفرم‌های آنلاین به‌فروش برسانید. این روش، آسان‌تر از فروش اثر در نمایشگاه یا گالری است، اما چالش‌هایی مثل رقابت شدید و کارمزدهای پلتفرم را به‌همراه دارد.

اما راه سومی هم وجود دارد: توکن‌سازی اثر هنری!

در این روش که نوعی سرمایه گذاری در آثار هنری است، اثر هنری به یک توکن دیجیتالی منحصربه‌فرد تبدیل می‌شود. در این توکن، همه اطلاعات مربوط به اثر هنری از جمله اصالت، تاریخچه و توضیحات وجود دارند. همچنین، پلتفرم‌های اختصاصی خرید و فروش بازار هنر مثل پلتفرم بی‌تا (اولین پلتفرم ایرانی توکن‌سازی آثار هنری) به شما کمک می‌کنند تا این اثر توکنایزشده را بفروشید. مثل اثر «راه شیری» از محمود زنده‌رودی که در قالب ۱۰ هزار توکن، در حراج تهران و با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان به‌فروش رسید.

مزایای توکنایز کردن اقلام و اشیا

توکن‌سازی اقلام و اشیای مختلف برای صاحبان دارایی مزایای مختلفی دارد که موارد زیر بخشی از آن‌ها هستند:

  • افزایش نقدشوندگی دارایی در هر زمان و مکان
  • دسترسی به بازارهای جهانی
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و نیاز نداشتن به نگهداری فیزیکی
  • قابلیت تقسیم‌پذیری دارایی به واحدهای کوچک‌تر

از طرفی، تبدیل شدن دارایی‌های مختلف به توکن‌های ارزشمند به نفع خریداران و سرمایه‌گذاران هم است. از جمله مزایای توکن‌سازی برای خریداران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به طیف وسیع‌تری از دارایی‌ها
  • امکان سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مختلف با ریسک کم
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری
  • قابلیت معامله آسان در هر زمان و مکان

در نهایت، وقتی که صاحبان دارایی و خریداران از توکن‌سازی سود ببرند، اقتصاد جدید و قدرتمندی شکل می‌گیرد که هم شفافیت دارد و هم از فرصت‌های جدید اقتصادی برخوردار است.

سوار بر قطار اقتصادی نوین جهانی

قطار سریع‌السیر اقتصاد در حال حرکت است و در ایستگاه بعدی به مکانی می‌رسد که بیشتر مردم جهان از توکن‌ها برای پرداخت، خریدوفروش و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. آیا شما هم مایلید که سوار بر این قطار به‌سوی آینده جدید حرکت کنید؟

اگر در زمینه‌های مختلف اقتصادی مثل تولید کالا و خدمات فعالیت می‌کنید، توکن اختصاصی خودتان را بسازید و مشتریان را با آن آشنا کنید. اگر هم در زمینه آثار هنری مشغول‌ به فعالیت هستید، می‌توانید به قابلیت‌های پلتفرم بی‌تا تکیه کنید. همچنین، بی‌تا به سهامداران این تضمین را می‌دهد که در بازار هنر اصل سرمایه ریالی شما محفوظ است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :شیرین جاوید

      ممنون از نکات خوبی که درباره توکن ها گذاشتید، مقاله خیلی خوبی بود

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده شیرین جان