پرونده تورم ۱۴۰۲ بسته شد؛ ماراتن قیمت‌ها در اسفند ماه به کجا رسید؟ - افق اقتصادی

پرونده تورم 1402 بسته شد؛ ماراتن قیمت‌ها در اسفند ماه به کجا رسید؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 224733 |
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۶ |
20 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، پرونده تورم ۱۴۰۲ با اعلام این نرخ برای اسفند ماه توسط مرکز آمار بسته شد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، تورم ماهانه کل کشور در اسفند ماه نسبت به بهمن افزایش یافته در حالی که این نرخ به صورت نقطه به نقطه و سالانه کاهشی بوده است. با فاصله‌گرفتن […]

پرونده تورم ۱۴۰۲ بسته شد؛ ماراتن قیمت‌ها در اسفند ماه به کجا رسید؟

به گزارش اکوایران، پرونده تورم ۱۴۰۲ با اعلام این نرخ برای اسفند ماه توسط مرکز آمار بسته شد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، تورم ماهانه کل کشور در اسفند ماه نسبت به بهمن افزایش یافته در حالی که این نرخ به صورت نقطه به نقطه و سالانه کاهشی بوده است.

با فاصله‌گرفتن از کلیات و توجه به جزئیات بیش‌تر مشخص می‌شود که تورم ماهانه خوراکی‌ها که در بهمن ماه منفی شده بود دوباره در اسفند به مدار مثبت برگشته و روی ۱.۶ درصد ایستاده است. با این حال تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها اُفت مهمی را تجربه کرده و از بالای ۳۰ درصد به حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش در نرخ سالانه هم دیده شده به طوری که تورم سالانه خوراکی‌ها از بالای ۴۵ درصد به محدوده ۴۱ درصد وارد شده است.

کالاهای غیرخوراکی نیز تقریبا وضعیت مشابهی را تجربه‌اند با این تفاوت که در این کالاها، تورم ماهانه نیز مانند نرخ نقطه‌ای و سالانه کاهشی شده است.

آخرین تغییرات قیمتی در سال ۱۴۰۲

نرخ تورم یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد متوسط قیمت کالا و خدمات در هر مقطع زمانی چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که خانوارها در اسفند ۱۴۰۲ برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات ۲ درصد بیش‌تر از بهمن ماه هزینه کرده‌اند. این درحالی است که تورم ماهانه دی ماه ۱.۴ درصد بوده است. بنابراین می‌توان گفت که تورم ماهانه کل کشور در اسفند ماه با افزایش روبرو بوده است.

با این حال به نظر می‌رسد افزایش تورم ماهانه اسفند بیش‌تر متاثر از افزایش تقاضا برای اقلام خوراکی در پایان سال و نزدیک‌شدن به سال نو بوده است چرا که نرخ نقطه‌ای و سالانه این شاخص با کاهش مواجه شده است.

به بیان دقیق‌تر، تورم نقطه به نقطه از ۳۵.۸ درصد در بهمن ماه به ۳۲.۳ درصد در اسفند کاهش یافته است. این نرخ نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در سال قبل تغییر کرده است. به همین ترتیب تورم سالانه نیز از ۴۲.۵ درصد در بهمن به ۴۰.۷ درصد در اسفند نزول کرده است.

بازگشت تورم خوراکی‌ها از مدار منفی به مثبت

تورم منفی زمانی اتفاق می‌افتد که با کاهش قیمت روبرو باشیم. در بهمن ۱۴۰۲ تورم ماهانه کالاهای خوراکی منفی ۰.۴ برآورد شده بود. علت این مسئله نیز کاهش قیمت اقلامی مثل مرغ، سبزیجات و حبوبات و میوه‌ها بود. با نزدیک‌شدن به انتهای ۱۴۰۲ و افزایش تقاضای اقلام خوراکی با رسیدن نوروز، تورم ماهانه خوراکی‌ها در اسفند ماه افزایش یافته و به ۱.۶ درصد رسیده است. با این حال از آن‌ جایی که تورم ماهانه بیش‌تر تحت تاثیر شوک‌های کوتاه مدت است برای قضاوت بهتر درمورد وضعیت قیمت‌ها باید به نرخ‌های نقطه‌ای و سالانه نیز توجه کرد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در از ۳۱.۷ درصد در بهمن به ۲۵.۲ درصد در اسفند ماه رسیده است. عقب‌نشینی این نرخ از کانال ۳۰ درصد به کانال ۲۵ درصد نشان می‌دهد که اگر چه قیمت خوراکی‌ها در اسفند سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش یافته اما این افزایش با سرعت کمتری رخ داده است.

اتفاق مشابهی برای تورم سالانه خوراکی‌ها نیز افتاده است به صورتی که این نرخ از ۴۵.۱ درصد در بهمن به ۴۱.۲ درصد در اسفند نزول کرده است.

وضعیت تغییرات تورم برای کالاهای غیرخوراکی نیز تقریبا مشابه با کالاهای خوراکی بوده با این تفاوت که نرخ ماهانه نیز برای این اقلام با کاهش مواجه شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه خوراکی‌ها که در بهمن ۲.۳ درصد بوده، در اسفند ۰.۱ واحد درصد کمتر شده است. نرخ نقطه‌ای این شاخص نیز از ۳۷.۹ درصد به ۳۶.۱ درصد رسیده است. همچنین، تورم سالانه اقلام غیرخوراکی با کاهش ۰.۷ واحد درصدی به ایستگاه ۴۰.۴ درصد رسیده است.

بنابراین می‌توان مشاهده کرد که کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در کالاهای خوراکی طی اسفند ۱۴۰۲ شدیدتر از کالاهای غیرخوراکی بوده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید