این کالای استراتژیک کم یاب شد - افق اقتصادی

این کالای استراتژیک کم یاب شد - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225037 |
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۵ |
46 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

قیمت کاغذ در طی یک ماه گذشته تغییراتی را تجربه کرده است که برای صنعت مطبوعات تحت شرایط دشواری قرار داده است. با این حال، وضعیت حوزه کاغذ در سال آینده هنوز مشخص نیست و اقدامات دولت ممکن است منجر به ساماندهی یا عدم ثبات آن شود.

این کالای استراتژیک کم یاب شد

قیمت کاغذ در طی یک ماه گذشته تغییراتی را تجربه کرده است که برای صنعت مطبوعات تحت شرایط دشواری قرار داده است. با این حال، وضعیت حوزه کاغذ در سال آینده هنوز مشخص نیست و اقدامات دولت ممکن است منجر به ساماندهی یا عدم ثبات آن شود.

وی در ادامه درباره میزان تغییرات قیمتی کاغذ بیان کرد: کاغذ از نظر من تغییر آنچنانی نکرده است. ۵ درصد نسبت به شرایط بازار تورم بر آن اعمال شده است. تغییری که بخواهد بازار را بهم بریزد را شاهد نبودیم. اما سال دیگر احتمال گرانی وجود دارد. من با توجه به اینکه الان در بازار هستم، چیزی به عنوان تورم لحظه‌ای در یک هفته اخیر ندیدم.

وی در ادامه درباره میزان کاغذ وارداتی اظهار داشت: کاغذ ما تا حدود ۸۵ درصد وارداتی است. ما چند کارخانه اندک داریم که کاغذهای درجه سه می‌زنند و مصرف روزنامه‌ها می‌شود. اکثر کاغذهای وارداتی است و تولید داخل اصلاً توان مصرف داخل را ندارد. با توجه به اینکه مازندران کاغذاش را به سمت کتاب درسی برده است مقداری برای روزنامه‌ها مشکل ایجاد شده است.

شریفان گفت: بازار ما متأسفانه با توجه به شرایط کشور و مدیریت مسئولین هیچوقت ثبات نخواهد داشت. ما همیشه دغدغه ثبات بازار را داریم و کاسب‌ها مشکل دارند. غیرتخصصی‌ها در بازار ما زیاد هستند.

 گفته می‌‌‌شود ارزش فروش کاغذ و ملزومات بسته‌‌‌بندی در سه ماه چهارم ۲۰۲۳ در سراسر قاره‌‌‌ها کاهش یافته است. تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل میلیون‌‌‌ها فاکتور در پلتفرم مالی زنجیره تامین، دمیکا، نشان می‌‌‌دهد که ارزش فروش در بخش‌‌‌های کاغذ و بسته‌‌‌بندی و حمل‌‌‌ونقل و لجستیک در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ ، کاهش یافته است.

بهای کاغذ و ملزومات تولید کتاب در هفته جاری بار دیگر افزایش یافت و بازار به جز خریدهای خُرد و محدود از سوی فعالان حوزه چاپ و نشر، خرید و فروش دیگری ندارد، پیش‌بینی فعالان و بنگاه‌داران حوزه کاغذ این است که قیمت این کالا در هفته آینده بار دیگر صعودی باشد.

پنجشنبه (۱۷ اسفندماه) هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود؛ همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت کاغذ ۸۰ گرمی اما نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است؛ همچنین هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی در هفته جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

 

همچنین مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

در حوزه سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نیز بهای هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۲۹۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان است.

همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار است و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۰ هزار تومان و زینک دو ورقی چینی حدود ۸۰ هزار تومان است.

 

منبع:

اقتصاد آنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید