همسرآزاری در پاییز ۱۴۰۲؛ شکایت زنان ۳۳ برابر مردان - افق اقتصادی

همسرآزاری در پاییز 1402؛ شکایت زنان 33 برابر مردان - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225009 |
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶ |
19 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، مرکز آمار هر ماه گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرنگی کشور منتشر می‌کند که در آن شاخص‌های متنوعی بررسی می‌شود. گزارش این نهاد از وضعیت اجتماعی ایران نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۲، حدود ۱۵ هزار مورد مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل همسرآزاری ثبت شده است. این رقم هم به تفکیک […]

همسرآزاری در پاییز ۱۴۰۲؛ شکایت زنان ۳۳ برابر مردان

به گزارش اکوایران، مرکز آمار هر ماه گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرنگی کشور منتشر می‌کند که در آن شاخص‌های متنوعی بررسی می‌شود. گزارش این نهاد از وضعیت اجتماعی ایران نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۲، حدود ۱۵ هزار مورد مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل همسرآزاری ثبت شده است.

این رقم هم به تفکیک جنسیت و هم به تفکیک نوع آزار نیز ارائه شده است. بر این اساس، به طور کلی تعداد مراجعه زنان نسبت به مردان بیش‌تر است. همچنین، شکایات مربوط به آزار جسمی  بالاتر از آزار روانی است.

نگاهی به وضعیت امنیت مردان و زنان در خانواده

برخلاف تصور عموم که تنها زنان را شاکی اصلی پرونده‌های همسرآزاری معرفی می‌کند، مردان نیز گاهی قربانی این معضل اجتماعی می‌شوند.

طبق گزارش مرکز آمار، در پاییز امسال ۱۵ هزار و ۸۳۷ نفر به دلیل همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. از این تعداد، ۹۷ درصد زن و ۳ درصد مرد بوده‌اند. مراجعات نیز یا به دلیل آسیب جسمی و یا به دلیل آسیب روانی بوده است.

به بیان دقیق‌تر، در پاییز سال جاری، ۱۵ هزار و ۳۸۲ زن به دلیل آسیب جسمی از سوی شوهرشان به پزشکی قانونی رجوع کرده‌اند. در مقابل، تعداد مردانی که به دلیل آسیب‌دیدگی جسمی از سوی همسرشان به این مرکز رفته‌اند ۴۵۵ نفر ثبت شده است. به جز آسیب جسمی، ۱۱ زن و ۵ مرد نیز به دلیل آزار روانی از سوی همسرشان در پزشکی قانونی تشکیل پرونده داده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت که به طور کلی مراجعه زنان با آسیب جسمی بالاتر از مراجعه مردان با آسیب روانی بوده است.

مقایسه این آمار با دوره‌های قبل نشان می‌دهد که به طور کلی، تعداد معاینات مربوط به همسرآزاری در پاییز امسال هم نسبت به تابستان و هم نسبت به پاییز سال گذشته کمتر بوده است. همچنین، این رقم نسبت به سال‌های قبل اُفت چشم‌گیری داشته به طوری که در پاییز سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸ هزار مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل همسرآزاری ثبت شده در حالی که در پاییز سال جاری این رقم به زیر ۱۶ هزار مورد رسیده است.

نکته جالب توجه این است که تعداد مردانی که از سوی همسرشان به صورت روانی مورد آسیب واقع شده‌اند در پاییز امسال نسبت به تابستان افزایش پیدا کرده در حالی که عکس این اتفاق برای زنان رخ داده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید