هزینه های عجیب برای هنرمندان / قیمت اجاره کوره آه از نهاد سفالگران بلند کرد - افق اقتصادی

هزینه های عجیب برای هنرمندان / قیمت اجاره کوره آه از نهاد سفالگران بلند کرد - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 149981 |
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ |
131 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

این روزها قیمت خرید و اجاره هر چیزی افزایش‌یافته است، اجاره کوره و چرخ سفالگری نیز از تورم جا نمانده است. هنرجوهای سفالگری با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه‌اند، در این گزارش به بررسی قیمت اجاره و خرید چرخ و کوره سفالگری پرداخته‌ایم.

هزینه های عجیب برای هنرمندان / قیمت اجاره کوره آه از نهاد سفالگران بلند کرد

گسترش نیوز در گزارش قبل درباره هزینه کلاس‌های سفالگری گزارشی را آماده کرده بود، در این گزارش قصد داریم تا قیمت اجاره کوره و چرخ سفالگری را بررسی کنیم. یکی از لازمه‌های سفالگری داشتن کوره و چرخ سفالگری است که قیمت آن بسیار نجومی است و روز به روز افزایش می‌یابد، در کنار قیمت تندوتیز این محصولات نگهداری آن‌ها در خانه هم مشکل‌ساز است، به همین جهت خیلی از هنرجوها، به‌خصوص کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند به علت کثیف کاری چرخ و گرما و مصرف برق بیش‌ از اندازه کوره نمی‌توانند از آن‌ها در خانه استفاده کنند و یا اینکه به‌طور موقت به آن‌ها احتیاج پیدا می‌کنند، به همین علت نیز اقدام به اجاره این وسایل کردند اما سؤال اصلی این است که قیمت اجاره‌ها معقول است؟ تمامی هنرجوها می‌توانند از پس آن بربیایند؟ در ادامه به بررسی قیمت اجاره چرخ و کوره سفالگری می‌پردازیم.

برای شروع قیمت چند کوره و چرخ سفالگری را مشاهده می‌کنید. 

کوره-1

همان‌طور که مشاهده می‌کنید دو کوره برقی بالای ۱۰ میلیون تومان هستند که عدد کمی نیست و می‌توان گفت که در بین کوره‌های دیگر این دو پایین‌ترین قیمت را دارند.

کوره 2

این کوره نیز ۴۰ میلیون تومان است! قیمت آن بسیار نجومی است ولی بازهم باید بگوییم که این مدل نیز بالاترین قیمت در بازار نیست.

کوره 3

این کوره ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، با این قیمت‌های نجومی کمتر کسی به سراغ خرید کوره می‌رود.

قیمت چرخ‌های سفالگری نسبت به کوره‌ها بسیار پایین‌تر است و در هر دو مورد قیمت کاملاً به مدل و کارایی بستگی دارد، در مورد چرخ باید گفت که چرخ‌های چوبی قیمت پایین‌تری دارند، دلیل آن‌هم این است که برای ساخت ظروف سفالی بسیار مقاوم آن‌چنان استحکام ندارند.

قیمت‌ها از دو میلیون تومان شروع می‌شود و حتی به ۴۰ میلیون هم می‌رسد.

حالا در ادامه قیمت اجاره این محصولات را باهم بررسی می‌کنیم تا ببینیم که آیا اجاره آن‌ها به‌صرفه است یا خیر؟

پایین‌ترین قیمت برای اجاره کوره حدوداً ۳۵۰ هزار تومان برای یک شبانه‌روز بود، البته هزینه جا به جایی آن کاملاً به عهده خود شما است.

هرچه که مدل کوره بالاتر برود هزینه اجاره آن نیز بیشتر می‌شود، در مورد بعدی این قیمت برای یک کوره زغالی به روزی یک‌ میلیون تومان افزایش میابد.

نکته قابل‌ذکر این است که خیلی از این کوره‌های محدودیت‌هایی دارند که شما نمی‌توانید ظروفی باسایز‌های خیلی بزرگ را در آن‌ها بگذارید، خب با هزینه بیشتر می‌توانید کوره‌ای حرفه‌ای تر را اجاره کنید تا این امکان نیز برای شما فراهم شود اما مسئله عجیبی که در برخی از موارد وجود داشت این بود که کوره قابلیت‌های دارد ولی صاحب این کوره اجازه استفاده از این قابلیت را به شما نمی‌دهد.

بالاترین قیمت برای اجاره یک کوره القایی بود که ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای تنها ۱۲ ساعت بود، یعنی شما برای استفاده از کوره به مدت یک روز باید ۵ میلیون تومان هزینه کنید که رقم کمی نیست.

حال به سراغ بررسی قیمت اجاره چرخ‌های سفالگری می‌رویم.

ازآنجایی‌که قیمت چرخ سفالگری نسبت به کوره بسیار بالاتر است انتظار می‌رود که قیمت اجاره آن نیز پایین تر باشد، ولی متأسفانه این‌گونه نیست و رنج قیمت آن با کوره تقریباً یکسان است و آن‌چنان تفاوتی ندارد!

شما اگر قصد اجاره چرخ و کوره سفالگری را داشته باشید باید علاوه بر پرداخت هزینه اجاره، هزینه حمل‌ونقل آن را نیز بر عهده بگیرید، به همین منظور خیلی از هنرجوها این ابزار را از خود آموزشگاه‌ها اجاره می‌کنند و همان‌جا نیز استفاده می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که کمی هزینه‌ها کاهش بیابد؛ اما بازهم مشکلی که اینجا وجود دارد این است که برای این کار شما باید کارگاه را اجاره کنید.

در ادامه باهم قیمت اجاره کارگاه و کوره سفالگری را می‌بینیم.

اجاره-2

اجاره-1

سخن پایانی

محصولات و ابزارهای مربوط به هنر همیشه در ایران جزو گران‌ترین‌ها بودند، هیچ نهادی هم‌فکری به حال این شرایط نمی‌کند و روز به ‌روز طبقات پایین‌تر جامعه بیشتر از داشتن و استفاده از آن‌ها محروم می‌شوند! آموزشگاه‌ها اگر امکان اجاره کوره و چرخ را برای هنرجوها باقیمت پایین‌تر فراهم کنند، می‌توانند بسیار کمک ‌کننده باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید