طبیعت درمانی شکلی نوین از گردشگری سلامت/ سفر از برنامه زندگی ایرانیان حذف شد؟ - افق اقتصادی

طبیعت درمانی شکلی نوین از گردشگری سلامت/ سفر از برنامه زندگی ایرانیان حذف شد؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225725 |
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵ |
62 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

شاکری گفت:در ایران به دلیل تورم افسارگسیخته و حقوق ثابت کارمندان اولین موردی که از سبد خانواده حذف‌شده، برنامه سفر است.

طبیعت درمانی شکلی نوین از گردشگری سلامت/  سفر از برنامه زندگی ایرانیان حذف شد؟

در گردشگری سلامت همواره دو مبحث وجود دارد یکی از آنها سفر برای  انجام اقدامات درمانی که معمولا به صورت جراحی است و دوم استفاده از طبیعت موجود در شهر یا کشور مقصد است. این روش درمانی که منجر به جذب بیشتر توریست می‌شود، بنظر میرسد که کلا فراموش شده و سرمایه گذاری های اساسی در این شاخه وجود ندارد. کشور ما در منطقه ای واقع شده که به لحاظ داشتن چشمه های درمانی و دریاچه های آبگرم میتواند بصورت گسترده فعالیت کند. 

عباس شاکری استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در گفت وگو با خبرنگار گسترش نیوز بیان کرد: در گردشگری سلامت یک بحث بیمارستانی است مانند عمل‌های جراحی که در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد، مانند بیمارستانهای استان فارس، تهران، اصفهان و خراسان. موضوع  دیگری هم بحث توریست طبیعت‌درمانی است. آن‌هم در خصوص نمک درمانی و حمام آفتاب و ماسه درمانی و… گفته می شود که در این بخش متأسفانه یا خوشبختانه بیشتر توریست‌های ما خارجی هستند.

حذف برنامه سفر از الگوی زندگی ایرانیان

وی گفت: در ایران به دلیل تورم افسارگسیخته و حقوق ثابت کارمندان اولین موردی که از سبد خانواده حذف‌شد، برنامه سفر است. کسانی هم که برنامه سفر دارند معمولاً در تابستان‌ به خاطر مساعد بودن هوا  می روند تا بتوانند چادر بزند و از هزینه‌های اقامت و اسکان خود کم کنند و تمایل به صرف هزینه‌های زیادندارند.

شاکری تاکید کرد:  طبیعت فرصتی برای ایرانیان و هموطنان است تا با بکارگیری درست منجر به ارز آوری  شوند. متأسفانه بی ارزش ترین  پول را در جهان داریم مثلاً میتوانیم با چند دلار یا چند یورو خدمات خیلی لاکچری و گران‌قیمت کشورهای اروپایی و عربی را در ایران عرضه کنیم، منتها این فرصت را هم ازدست‌ داده‌ایم. به این دلیل که در حال حاضر چند توریست اروپایی  انگشت شمار در ایران حضور دارند که دوچرخه‌سوار و موتورسوار هستند و توریست سلامت نیستند بنابراین هزینه‌ای نمی‌کنند. توریست روسی و چینی هم فانتزی پسند هستند و هرجایی نمی‌روند و بعد از واقعه تروریستی کرمان آن‌ها برنامه‌های سفری خود را به ایران کنسل کردند. فعلاً سرمایه‌گذاری در ایران بسیار ناپایدار است مگر اینکه واقعاً تصمیمات کلان ملی گرفته شود و ایران هراسی حذف شود و دوباره به سالهای ۱۳۹۶ بازگردیم. فعلاً وضعیت توریست ایران وضعیت خوبی ندارد. حتی ایرانی هم در این شرایط نمی‌توانند به مناطق بکر و درمانی سفر کنند. مگر اینکه واقعاً اتفاقات جدیدی رقم بخورد.

این کارشناس گردشگری در ادامه اظهار داشت: طبیعت‌درمانی نوعی درمان است که در مناطقی مثل نمک درمانی و در باتلاق گاوخونی اتفاق می افتد و توریست های  خارجی خیلی به آن علاقه‌مند هستند . چراکه با یک ربع ایستادن در آب‌نمک انرژی‌های منفی‌ گرفته می‌شود. مدیتیشن و دیدن تپه‌های غروب می‌تواند انرژی خاصی را منتقل کند. ضمن اینکه ما طبیعت زیبایی داریم ولی متأسفانه فعلاً مسافر نداریم. قابل ذکر است که زیرساخت لازم را هم نداریم و زمانی که تو.ریست ها رابرای  نمک درمانی دعوت میکنیم هیچ اساس و زیرساختی برای آن نداریم و در این زمینه به‌درستی کار نشده است .

شاکری درخصوص طبیعت درمانی به گسترش نیوز گفت: طبیعت درمانی روش‌های علمی جدیدی است مانند فیش تراپی یا ماهی درمانی، آب‌درمانی، نمک درمانی، آفتاب درمانی که این موارد بیشتر برای مدیتیشن و سکوت، خلوت بیابان‌ها و آسمان شب است که توریست‌های خارجی به آن بسیار علاقه‌مند هستند.این سبک بسوی انرژی‌درمانی پیش می‌رود و جالب  است که وقتی تأثیر آن را می‌بینند تمدد اعصاب می‌گیرند و خود آن‌ها نیز مشتری به همراه می آورند.

ایرانی ها به دنبال خوش گذرانی و آسیب به طبیعت

وی گفت: متأسفانه توریست ایرانی  برای تفریح و خوش‌گذرانی به این مکان‌ها می‌روند. ولی توریست خارجی برای استفاده درست از طبیعت دریافت انرژی مثبت به ابن مکان‌ها مراجعه می‌کند. در ایران هم جنگل هم ساحل و هم‌چشمه‌های آب گرم و … داریم که می‌توان گفت همه‌چیز داریم و ازنظر آب‌های معدنی خیلی اشباع هستیم، ولی متاسفانه در بحث توریست خیلی عقب مانده ایم.

این کارشناس گردشگری در ادامه  راهکار اساسی برای تقویت توریست سلامت بیان کرد: برای راهکار می‌توانم بگویم بجای ارتباط با کشورهای آفریقایی که علاقه‌ای به حضور در ایران ندارند و بعضی کشورهایی که حتی در نقشه جهان یافت نمی‌شوند و ویزای آن‌ها را برداریم بیایم با چند کشور بهتر و توسعه یافته تر که علاقه‌مند به ارتباط با ایران هستند ویزا را حذف کنیم. که مثلاً به ایران وارد شوند تا درآمد خوبی هم نصیب ایرانیان شود.وزارت امور خارجه برنامه هایی برای  ایران هراسی داشته باشد تا که سفرهای توریستها تسهیل شود و به کشورهای دیگر ثابت شود که ایران گروگان‌گیری نمی‌کند و درآمدی از گروگان‌گیری ندارد. حتی توریست‌های کمپری هم که هزینه‌های کمی دارند می‌توانند حضور مؤثری داشته باشند باید مسئولین وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی باهم متفق القول شفاف‌سازی کنند و ایران هراسی را از بین ببرند.

بین التعطیلات باید  ساماندهی برای سفر شود

شاکری درخواست کرد: در انتها از مسئولین تقاضا دارم که بسته‌های اقتصادی سفر را طراحی کند. در حال حاضر هزینه‌ای سفر نه برای خانواده‌ها به‌صرفه است و نه برای هتل‌ها و آژانس‌ها. مشکلی که داشتیم بسیاری از یکشنبه‌ها تعطیل بود بنابراین دولت میتواند  با تعطیلی شنبه‌ها فرصتی برای سفر را برای مردم ایجاد کنند که برای خانواده  بصرفه باشد که ۴ روزبه تعطیلات روند.

سخن پایانی

توریست طبیعت درمانی یک روش درمانی است که در آن افراد برای بهبود سلامتی خود و کاهش استرس و اضطراب، وقت خود را در طبیعت و مناظر طبیعی سپری می‌کنند. این نوع توریسم معمولاً در مناطقی با طبیعت زیبا و مناظر خلاب برگزار می‌شود و شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، کمپینگ، قایق‌سواری، غارنوردی و مشاهده حیات وحش می‌شود.طبیعت درمانی به عنوان یک روش مکمل درمانی شناخته شده است و درمانگران طبیعت درمانی معتقدند که محیط طبیعی برای بهبود روحیه و سلامتی انسان بسیار مؤثر است. فعالیت در طبیعت نه تنها به فعالیت بدنی کمک می‌کند، بلکه باعث آرامش و آرامش ذهنی می‌شود و می‌تواند بهبود خواب، روحیه و تمرکز را تسهیل کند.

علاوه بر اثرات مثبت روانی، تحقیقات نشان داده است که تماس با طبیعت و فعالیت در محیطهای طبیعی می‌تواند سلامت فیزیکی را نیز بهبود بخشد. برخی از مزایای طبیعت درمانی عبارتند از کاهش فشار خون، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش درد مزمن، بهبود تنفس، کاهش اضطراب و استرس و افزایش انرژی.

امید میرود مسئولین با توجه به این ظرفیت های موجود در ایران بتوانند علاوه بر جذب سرمایه گذار در طبیعت درمانی گامی درست در جذب توریست سلامت برداشته و این موضوع را با تمام جوانب آن مورد توجه قرار دهند. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید