چگونه در مزایده املاک تملیکی شرکت کنیم؟ | برد و باخت در خرید املاک تملیکی - افق اقتصادی

چگونه در مزایده املاک تملیکی شرکت کنیم؟ | برد و باخت در خرید املاک تملیکی - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-08
کد خبر: 213697 |
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰ |
45 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

در مزایده‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، املاکی نیز وجود دارد که به هر دلیلی اعم از تعهدات حقوقی یا تخلفات اقتصادی با حکم دستگاه قضایی باید فروخته شود و متقاضیان می‌توانند با حضور در مزایده شانس خود را برای خرید آنها امتحان کنند.

چگونه در مزایده املاک تملیکی شرکت کنیم؟ | برد و باخت در خرید املاک تملیکی

به گزارش همشهری آنلاین، متقاضیان شرکت در مزایده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌توانند با مراجعه سایت این سازمان و یا به سایت ستاد ایران به نشانی https://setadiran.ir نسبت به ثبت‌نام و شرکت در مزایده اقدام کنند.
آن‌ها ابتدا باید از شرایط شرکت و ضمانت‌نامه‌های آن آگاهی پیدا کنند. و در ادامه با ورود به سامانه ستاد، با اطلاعات هویتی ثبت‌نام کنند.
دریافت گواهی امضای الکترونیکی نیز برای شرکت در مزایده اموال تملیکی ضروری است که هم در سایت ستاد امکان آن فراهم شده و هم می‌توان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر اسناد رسمی نسبت به دریافت آن اقدام کرد.
پرداخت ۷ درصد از مبلغ مزایده با ورود به درگاه مربوطه و دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی و بارگذاری تصویر و تحویل اصل ضمانت‌نامه‌ها به مسئول سازمان اموال تملیکی در استان‌ها نیز از دیگر مراحل شرکت در مزایده‌ها است که باید انجام شود.
پاشنه آشیل مزایده املاک
یکی از مخاطراتی که فروش املاک تملیکی از طریق مزایده وجود دارد این است که فرد وثیقه گذار قبل از مزایده حاضر به پس گرفتن ملک خود نباشد و پس از انتقال سند به خریدار جدید بخواهد ملک خود را زنده کند.
در این شرایط، سازمان اموال تملیکی فقط قادر به رد ارزش مازاد ملک است و اگر مالک قدیمی طالب ارزش رود ملک یا اصل ملک باشد، یک فرایند قضایی پیچیده آغاز خواهد شد که ممکن است منجر به پس گرفتن ملک از خریدار شود. در این وضعیت نیز سازمان اموال تملیکی فقط می‌تواند اصل مبلغ پرداختی در زمان مزایده را به خریدار برگرداند که طبیعتاً به‌واسطه ذات متورم اقتصاد ایران، به زیان خریدار خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
ملک ۸.۵ هکتاری مجرم اقتصادی معروف چقدر می ارزد؟ | حساب کشی از مفسدان اقتصادی به سبک سازمان اموال تملیکی
پیچیدگی ماجرای املاک و دادگاه‌های آن در اقتصاد ایران، مسئله‌ای است که ازنظر مدیرکل بازیابی و فروش اموال غیرمنقول سازمان اموال تملیکی، باعث بی‌رغبتی مردم به مزایده املاک شده و حتی تلاش‌های بسیار انجام شده در سال‌های اخیر نیز باوجود آشتی دادن جامعه با ماجرا مزایده، در بحث املاک موفقیت زیادی نداشته است.
محمد فرخی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: در قرارداد مزایده املاک ذکر می‌شود که اگر رأی دادگاه مبنی بر عودت ملک صادر شود، سازمان فقط پول را برمی‌گرداند و مسئولیت دیگری متوجه آن نیست.
متصرفان املاک تملیکی
نکته دیگر در مورد مزایده املاک تملیکی از سوی سازمان تحت امر دولت این است وقتی ملکی به وثیقه گذاشته می‌شود یا از طریق مصادره به دولت می‌رسد، این ملک می‌تواند متصرفانی داشته باشد که در بسیاری موارد خلع‌ید و رفع تصرف آنها بر عهده خریدار خواهد بود.
البته طبق اظهارات مدیرکل بازیابی و فروش اموال غیرمنقول سازمان اموال تملیکی، در املاکی که سند ۶ دانگ آن به نام سازمان منتقل شده، در جزئیات مزایده ذکر می‌شود که رفع تصرف بر عهده سازمان است؛ اما در مواردی که بخشی از ملک به نام سازمان باشد، ماجرا متفاوت است و خلعید و حتی هزینه انتقال سند بر عهده خریدار نهایی خواهد بود؛ بر همین اساس، متقاضی خرید املاک تملیکی باید به‌دقت جزئیات مزایده را مطالعه کند.
بررسی فهرست املاک مزایده شده از سوی سازمان اموال تملیکی نیز نشان می‌دهد که در املاک دارای متصرف، قیمت پیشنهادی متقاضیان در مقایسه با قیمت پایه پایین‌تر از قیمت پیشنهادی در املاک تخلیه است؛ چراکه این امر می‌تواند هزینه‌های مالی یا زمانی زیادی به مالک جدید تحمیل کند.
نکته دیگر اینکه در حوزه املاک، پیگیری‌های حقوقی و دادگاهی، مسئله پیچیده است و حضور افراد ناآگاه به این مسائل به مقوله املاک تملیکی، می‌تواند آنها را وارد یک بازی حقوقی با ضریب موفقیت بسیار پایین کند؛ ازاین‌رو، به نظر نمی‌رسد خرید املاک تملیکی بتواند توصیه جذابی برای عامه مردم باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید