بلاتکلیفی ۱۵۰ مالک شهر قدسی با عدم ابطال اسناد تقلبی زمین‌خواران توسط اوقاف + فیلم - افق اقتصادی

بلاتکلیفی 150 مالک شهر قدسی با عدم ابطال اسناد تقلبی زمین‌خواران توسط اوقاف + فیلم - افق اقتصادی
دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-03
کد خبر: 33157 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۰ |
235 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

بیش از ۱۵۰ نفر از مالکان اصلی زمینی حدود ۱۸ هزار مترمربعی در شهرقدس از عدم تمکین اوقاف نسبت به ابطال اسناد جعلی معترض بوده و خواستار دریافت اسناد اصلی خود جهت ساخت‌وساز هستند.

بلاتکلیفی ۱۵۰ مالک شهر قدسی با عدم ابطال اسناد تقلبی زمین‌خواران توسط اوقاف + فیلم

خبرگزاری فارس-شهرقدس؛ موقوفه بودن ۸۰ درصد اراضی از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت کل شهرستان قدس، مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده که در این میان سودجویی‌هایی که در زمین‌های موقوفه فاقد سند انجام می‌شود و خریدوفروش‌های غیرمجاز، موجب شده تعدادی از صاحبان زمین پس از گذشت چندسال به  زمین خود نرسند و وقتشان در مراجعه به مراجع قضایی و انجام شکایات متعدد صرف شده تا آنکه بتوانند به حقوق از دست رفته‌شان برسند. 

نمونه‌ای از این سودجویی‌ها در زمینی به مساحت بیش از ۱۷ هزار مترمربع رخ داده که توسط چند نفر در سال ۱۳۸۰ به طور مستقیم از نوادگان مصطفی قلی خان میرشکار خریداری شده اما پس از گذشت چندسال توسط افرادی، به نفرات دیگر واگذار و برای هر قطعه زمین چند مالک پیدا شده است. 

 زمین‌ها توسط عده‌ای زمین‌خوار با سند جعلی به فروش رفت

زارعی، یکی از مالکان این زمین با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ زمینی حدود ۱۸ هزار مترمربعی از پرویز مقدم و بهمن مقدم خریداری و همان زمان به اقوام و همسایگان فروخته و پول آن دریافت و زمین‌ها به مالکان تحویل داده شد، اظهار کرد: از آن زمان همه افراد مالک زمین بودند تا اینکه در سال ۱۳۹۶ خبر دادند که زمین‌ها توسط عده‌ای زمین‌خوار در دفترخانه‌ای در شهر دیگر با سند جعلی به فروش رفته است.

وی گفت: شکایت‌ها و تجدیدنظر در این خصوص انجام و الغای رأی صادر شد و ۷ سال است که ۱۶۰ خانواده پیگیر موضوع هستند اما اداره اوقاف اجاره‌نامه‌های تقلبی آن افراد را باطل نمی‌کند و باتوجه به اینکه اجرائیه دادگستری و نامه‌های ابطال سندهای جعلی گرفته شده بازهم اوقاف خود را مالک زمین می‌داند و پس از ۲۰ سال زمین را به صاحبان اصلی نمی‌دهد و بازهم دنبال دادخواست است.

این مالک زمین ادامه داد: زمین‌خواران پشت این قضیه باید شناسایی و رسیدگی قضایی شوند تا جلوی اسناد جعلی و پایمال شدن حقوق مردم گرفته شود. 

یکی دیگر از مالکان این زمین در ادامه گفت: از زمان خریداری زمین‌ها، هر وقت برای ساخت‌وساز اقدام کردیم، به دلیل اینکه زمین کاربری کشاورزی داشت، شهرداری اجازه ساخت نمی‌داد اما یکی از قطعات شروع به ساخت کرد که نسبت به این مسأله شکایت کردیم تا اگر اجازه ساخت داده می‌شود، همه مالکان اصلی بتوانند ساخت‌وساز کنند که از طریق شهرداری دستور توقف ساخت داده شد و اوقاف اعلام کرد که سند افراد زمین‌خوار باطل شده است.

وی افزود: در اسفندماه سال ۱۴۰۱ که برای دریافت سند به اوقاف مراجعه کردم، گفتند بعد از تعطیلات عیدنوروز می‌توانید برای دریافت سند اقدام کنید؛ اما حتی در اردیبهشت ماه هم اداره اوقاف به من سندی نداد؛ این مالکان با درآمدهای کارگری پول جمع کرده اند تا صاحب خانه شوند. 

اوقاف به هیچ کدام از اجراییه‌ها تمکین نمی‌کند

همتی، مالک دیگر نیز با بیان آنکه در این شهر کسی صدای ما را نمی‌شنود، اظهار کرد: مکاتبات متعددی با فرمانداری و دادگستری انجام شده اما اوقاف به هیچ کدام از اجرائیه‌ها تمکین نمی‌کند و در دیوان عدالت نیز پرونده ما مختومه اعلام شده است.

مالک دیگری به خرید قطعه زمین ۱۴۰ متری در سال ۱۳۸۱ اشاره کرد و افزود: این قطعه زمین را با حقوق معلمی خریدم که سرمایه‌ای در زندگی داشته باشم اما عده‌ای زمین خوار مانع رسیدن به حق ما شده و رییس اوقاف اسناد تقلبی را باطل نمی‌کند و سال‌هاست که درگیر زمین‌های خود هستیم.

 اداره اوقاف شهرستان قدس: اوقاف الزام به تنظیم سند نشده است

بابک پورعارفی، رییس اداره اوقاف شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس در این خصوص اظهار کرد: تعیین تکلیف این زمین در مرحله رسیدگی قضایی است و پرونده حقوقی دارد.

وی گفت: احکام مالکان اصلی زمین صادر شده و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است و رأیی که در گذشته جهت صدور سند به اشخاص غیر صادر شده بود، الغا شده و رای نهایی صادر شده ولی اوقاف الزام به تنظیم سند نشده و مالکان اصلی لازم است با مراجعه به محکمه، دادخواست الزام به تنظیم سند دهند تا به آن‌ها سند تعلق گیرد.

 

 

به گزارش فارس، شهرستان قدس دارای سه پلاک ۱۷(منطقه کاووسیه)، پلاک ۱۶( شهرک ابریشم) و پلاک ۲۴ بنام موقوفه مصطفی قلی خان میرشکار است که از شش دانگ، یک دانگ موقوفه عام (وقف امام حسین(ع)) و پنج دانگ به اولاد ذکور تعلق دارد.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید