چرا برای دریافت وام، باید طرح توجیهی تهیه و ارائه دهیم؟

چرا برای دریافت وام، باید طرح توجیهی تهیه و ارائه دهیم؟
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 254984 |
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱ | منبع: behinsanat.com
1137 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم که طرح توجیهی چیست و در آن به چه مواردی اشاره میشود.

چرا برای دریافت وام، باید طرح توجیهی تهیه و ارائه دهیم؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم که طرح توجیهی چیست و در آن به چه مواردی اشاره میشود. در نهایت به دلیل نیاز همه فعالان صنعت جهت تهیه طرح می پردازیم. مطالب پیش رو با کمک کارشناسان شرکت بهین صنعت یاب تهیه شده. که سالهاست در این عرصه فعال است و سابقه تهیه و تدوین بیش از ۶۰۰ طرح را در کارنامه خود دارد.

طرح توجیهی چیست و چرا سیستم بانکی آنرا طلب میکند؟

طرح توجیهی یا بیزینس پلن همانطور که از اسمش پیداست، یک توجیه نامه کامل در رابطه با موضوع مورد بحث آن شاخه فعالیت است. این اسناد شامل تمامی جزئیات پروژه اعم از موارد فنی، مالی و اقتصادی میشود و همچنین نتایج محاسبات مالی نرم افزار های تخصصی همانند کامفار در پیوست آن قرار می گیرد.

یک طرح کامل توانایی اثبات سودآور و یا نبودن پروژه را برای سرمایه گذار و یا کارفرما را دارد و از این حیث کمک میکند تا تصمیمات مربوط به پروژه با توجه به شرایط روز راحت تر و دقیق تر شد. در یک طرح استاندارد سناریو های چند سال آینده و اتفاقاتی که میتواند بر آینده پروژه تاثیر گذار باشد پیش بینی و تحلیل میشود و این دقیقا همان چیزیست که خیال سرمایه گذار را از بابت نتیجه نهایی راحت می کند.

اما به همین دلایلی که ذکر گردید، سیستم بانکی ایران بابت هر تسهیلات و مشارکت هایی که با فعالان صنعت میکند؛ نیازمند دریافت طرح کامل و استاندارد به جهت بررسی دقیق تر کارشناسان بانکی است.

طرح توجیهی چیست و چرا سیستم بانکی آنرا طلب میکند؟

موارد تشکیل دهنده یک طرح اقتصادی خوب چیست؟

یک طرح توجیهی استاندارد مانند آن چیزی که شرکت بهین صنعت یاب تدوین میکند شامل چندین بخش است که برایتان توضیح میدهیم.

بخش بازار : بخش بازار در طرح‌های توجیهی به بررسی و تحلیل جنبه‌های مختلف بازار هدف پروژه می‌پردازد. این بخش کمک می‌کند تا شناخت کاملی از محیط بازار، نیازها و رفتار مشتریان، رقابت و فرصت‌های موجود به دست آید. هدف این بخش، ارزیابی پتانسیل بازار برای محصولات یا خدمات پروژه و اطمینان از وجود تقاضای کافی برای توجیه سرمایه‌گذاری است.

تصور کنید بدون دانستن شرایط بازار اقدام به تولید ظروف پلاستیکی کنید. اگر تحقیقات بازار برایتان انجام نشده باشد به راحتی از صحنه رقابت حذف میشوید به این دلیل که این کار در حال حاضر اشباع است. پس شما با در دست داشتن تحقیقات بازار ابتدا می توانید شرایط بازار را بسنجید و در نهایت استراتژی حضور در بازار بهتری اتخاذ کنید.

بخش مالی : اینجا به بررسی جنبه‌های مالی یک پروژه می‌پردازد و شامل تحلیل‌ها و اطلاعاتی است که برای تصمیم‌گیری در مورد سودآوری و قابلیت اجرای پروژه ضروری هستند. این بخش به سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا بفهمند آیا پروژه از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه است یا خیر.

ارزیابی طرح نیاز به دید مالی و برنامه تامین سرمایه کامل دارد. بخش مالی جاییست که نگاه کامل نسبت شرایط سودآوری و هزینه های پروژه به شما میدهد. در بخش مالی موارد زیر تعریف میشوند :

  • تحلیل سود و زیان
  • جریان نقدی (Cash Flow)
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • تحلیل ریسک

بخش فنی : در طرح توجیهی به بررسی و تحلیل جنبه‌های فنی و تکنولوژیکی پروژه می‌پردازد. این بخش اطلاعات دقیقی در مورد فرآیند تولید، نیازمندی‌های فنی، تجهیزات، مکان‌یابی و سایر جنبه‌های فنی مرتبط با پروژه را فراهم می‌کند. هدف این بخش، اطمینان از امکان‌پذیری فنی پروژه و شناسایی نیازمندی‌های اجرایی آن است. اجزای اصلی بخش فنی در طرح توجیهی عبارتند از:

۱. توصیف فرآیند تولید

۲. نیازمندی‌های فنی

۳. محل اجرای پروژه

۴. برآورد هزینه‌های فنی

۵. زمان‌بندی پروژه

۶. تحلیل فنی و ارزیابی ریسک

و …

این اجزا کمک می‌کنند تا تمامی جنبه‌های فنی پروژه به دقت بررسی و ارزیابی شوند و اطمینان حاصل شود که پروژه از نظر فنی امکان‌پذیر و قابل اجرا است. همچنین این بخش به شناسایی نیازمندی‌های اجرایی و منابع مورد نیاز برای موفقیت پروژه کمک می‌کند.

آیا باید خودمان طرح توجیهی بنویسیم؟

آیا باید خودمان طرح توجیهی بنویسیم؟

جواب به شکل خلاصه بله است ! اما با توجه به مواردی که کارشناسان بهین صنعت یاب مطرح کردند این کار نتیجه ای در بر ندارد!

چرا که با همه سختی ها و مشقت های تهیه و تدوین طرح در نهایت برای مثال یک طرح توجیهی گردشگری باید مهره تایید کانون، رعایت فرمت محل ارائه طرح و قابلیت دفاع را داشته باشد که خب در طرح های شخصی این موارد وجود ندارد. به همین دلیل بانک ها و سامانه های دولتی کشور این قبیل طرح ها را قبول نمیکنند. پس نیاز است کار را به یک مشاوره خوب و اثبات شده بسپارید و در کوتاه ترین زمان مرحله اول پروژه خود را به سرانجام برسانید.

چطور میتوان یک مشاور خوب انتخاب کرد؟

یک شرکت مناسب باید گرید کانون مشاوران، کارشناسان تایید صلاحیت شده و دسترسی کامل به فرمت بانک های مختلف را داشته باشد. اما موارد دیگری همچون تعداد پروژه در موضوع طرح و سابقه آن، ارتباط مناسب با سازمان ها به منظور تسهیل ارتباطات، سرعت و کیفیت بالا عیار بین شرکت ها را تعیین میکند. برای مثال شرکت بهین صنعت یاب با سالها تجربه و تهیه تعداد زیادی در در زمینه های فولاد، پتروشیمی، کشاورزی، دارو و درمان، انرژی و گردشگری، پروژه های دریافت شده را در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداکثر کیفیت نگارش میکند و ” تضمین مکتوب تایید طرح در سیستم بانکی ” را به متقاضی میدهد. همچنین پس از راه اندازی پروژه خدمات دیگری چون تحلیل استراتژی و مارکتینگ را برای صاحبین پروژه ارائه می دهد.

طرح صنعتی چیست؟

در طرح های صنعتی نگاه کارشناسان جدای از بخش های بازار و مالی نگاه ویژه ای به بخش فنی دارند. جایی که آینده پروژه را دستخوش تغییرات میکند و نیاز است فرد نگارنده اشراف کاملی روی ابعاد آن موضوع داشته باشد. این شخص باید خط تولید های مختلفی را دیده باشد و از جزئیات فنی مراحل تولید محصول نهایی اطلاعات کاملی داشته باشد.

به همین دلیل کارشناسان شرکت behin sanat yab فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های کشور هستند و در حیطه فنی، چالش های پروژه را با نگاه مهندسی حل میکنند.

طرح توجیهی گردشگری چیست؟

طرح توجیهی گردشگری نیز همانند دیگر طرح ها نیازمند کارشناس متخصص خود است. در این طرح ها موارد مهمی چون شرایط توریستی منطقه و آشنایی با محل احداث بسیار مهم هستند و برای مثال نمی توان طرح احداث یک هتل ۵ ستاره را در نزدیکی بیابان نوشت ! زیرا توریستی که برای بازدید صحرا می آید قطعا برنامه چادر زدن دارد !

آیا طرح توجیهی فقط قبل از احداث کاربرد دارد؟

خیر؛ طرح توجیهی در زمان طرح توسعه و نوسازی بنگاه اقتصادی لازم الاجرا است. قبل از اجرا طرح توسعه شما میتوانید اطلاعات کاملی نسبت به میزان تغییرات پارامتر ها به نسب بروزرسانی هایی که قرار است انجام شود بدست آورید؛ و به نوعی همانند یک بنچمارک برای شما عمل می کند.

آیا طرح توجیهی قابل ارائه به سرمایه گذار خارجی است؟

بله، یک طرح کامل می تواند با ترجمه دقیق، تمام سوالات سرمایه گذار خارجی قبل از اجرا پروژه را پاسخ دهد و دید کلی نسبت به آینده ایده به او بدهد.

هزینه طرح توجیهی چطور محاسبه میشود؟

هزینه طرح توجیهی چطور محاسبه میشود؟

بر اساس حجم سرمایه گذاری، برای مثال شرکت بهین صنعت یاب بر اساس نرخ نامه رسمی مشاوران بانکی فعالیت میکند و قیمت ها هم بر همان اساس محاسبه و به صورت مکتوب اعلام میگردند.

زمان تهیه یک طرح چقدر است؟

این زمان بستگی به اطلاعات موجود اولیه دارد اما کارشناسان behin sanat yab در یک ماه کاری پروژه را به پایان میرسانند.

برای چه موضوعاتی می توان طرح نوشت؟

  • طرح توجیهی پتروشیمی
  • طرح توجیهی انرژی های پاک
  • طرح توجیهی شیمیایی
  • طرح توجیهی کشاورزی
  • طرح توجیهی دامپروری و دامداری
  • طرح توجیهی معدن
  • طرح توجیهی بازیافت
  • طرح توجیهی غذایی
  • طرح توجیهی نساجی
  • طرح توجیهی گردشگری
  • و …

معرفی شرکت بهین صنعت یاب

این شرکت در ۱۳۹۳ ثبت شد و تاکنون پروژه های مختلف و زیادی را به سر انجام رسانده. تیم کارشناسان این مجموعه از بین زبده ترین افراد انتخاب شده اند تا در کوتاه ترین زمان، نهایت کیفیت را ارائه دهند. شعار این مجموعه با عنوان ” ارتقا فرهنگ صحیح سرمایه گذاری ” خود نشان دهنده پویایی و نگاه رو به جلو آنها است. بی شک بهترین محل برای ارزیابی پروژه رجوع به جاییست که علاوه بر رزومه سنگین، بتواند حداکثر انعطاف برای یاری شما در اجرای ایده تان را داشته باشد که این موضوع از زبان اکثر مشتریان بهین صنعت یاب قابل شنیدن است.

برای تماس با این شرکت و صحبت با کارشناسان آن میتوانید وارد وب سایتشان شده و از خدمات آنها بهره مند شوید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۶ میانگین: ۴.۳]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :فرید نبوی

      قسمت زمان تهیه یک طرح رو کاش بیشتر توضیح میدادید، در کل عالی بود مرسی

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از نظر خوبتون فرید جان، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده 🙂