اولین خبر از تورم ۱۴۰۳: تورم بلندمدت کاهش یافت - افق اقتصادی

اولین خبر از تورم 1403: تورم بلندمدت کاهش یافت - افق اقتصادی
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 235312 |
تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
15 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، مرکز آمار در سومین روز اردیبهشت ماه داده‌های تورم سال ۱۴۰۳ را به روزرسانی کرد. طبق آمارهای جدید، تورم در کوتاه مدت با افزایش روبرو بوده اما در میان مدت و بلندمدت کاهش داشته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است. در مقابل، […]

اولین خبر از تورم ۱۴۰۳: تورم بلندمدت کاهش یافت

به گزارش اکوایران، مرکز آمار در سومین روز اردیبهشت ماه داده‌های تورم سال ۱۴۰۳ را به روزرسانی کرد. طبق آمارهای جدید، تورم در کوتاه مدت با افزایش روبرو بوده اما در میان مدت و بلندمدت کاهش داشته است.

به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است. در مقابل، نرخ نقطه‌به‌نقطه و سالانه این شاخص در این بازه زمانی با کاهش روبرو بوده است. البته این وضعیت مربوط به کل سبد مصرف خانوار است و میانگینی از تغییر قیمت کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در کنار هم است. اگر این گروه کالایی به صورت مجزا مورد برسی قرار گیرد نتایج متفاوتی حاصل می‌شود.

تورم ماهانه کالاهای خوراکی در فروردین سال ۱۴۰۳ بالاتر از تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است. همچنین، این نرخ هم برای کالاهای خوراکی و هم برای کالاهای غیرخوراکی در فروردین نسبت به اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

نگاهی به کلیات تورمی در فروردین ۱۴۰۲

مرکز آمار در سوم اردیبهشت ماه اولین گزارش از تورم مصرف‌کننده در سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. این گزارش به تغییر قیمت سبد مصرف مردم و اجزای آن در فروردین ماه پرداخته است.

بر اساس این داده‌ها، تورم ماهانه کل کشور در فروردین ۱۴۰۳ به ۲.۶ درصد رسیده در حالی که در اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۲ درصد بوده است. بنابراین در کوتاه مدت هزینه تامین سبد مصرفی خانوار افزایش یافته است که به نظر می‌رسد متاثر از افزایش برخی قیمت‌ها در ایام نوروز باشد. با این حال، در میان‌مدت و بلندمدت تورم وارد یک مسیر نزولی شده است.

از میان گروه‌های اصلی خوراکی، بالاترین تورم ماهانه مربوط به سبزیجات و حبوبات بوده است. از میان گروه‌های غیرخوراکی نیز بالاترین تورم مربوط به گروه حمل‌ونقل و زیرگروه «حمل‌ونقل عمومی» بوده است. به نظر می‌رسد علت این اتفاق، بالارفتن قیمت بلیط مترو و اتوبوس و افزایش تعرفه تاکسی‌ها باشد.

برای بررسی وضعیت میان‌مدت تورم باید به نرخ نقطه‌به‌نقطه رجوع کرد. این نرخ نشان می‌دهد که خانوارها برای تامین یک سبد یکسان از کالا و خدمات در فروردین ۱۴۰۳ چند درصد بیش‌تر از فروردین ۱۴۰۲ هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین سال جاری ۳۰.۹ درصد برآورد شده است در حالی که این رقم در اسفند ماه ۳۲.۳ درصد بوده است. بنابراین مشاهده می‌شود که اگر چه باز هم در فروردین امسال هزینه تامین سبد مصرف خانوار ۳۰.۹ درصد افزایش یافته اما در مقایسه با اسفند سال قبل، از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است.

در بلندمدت نیز مشاهده شده که تورم سالانه از ۴۰.۷ درصد در اسفند سال قبل به ۳۸.۸ درصد در فروردین سال جاری رسیده و سرعت افزایش قیمت سبد مصرف را کاهش داده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید