کاهش ۴۳ درصدی واردات برنج در ۱۱ ماه؛ ثبت بیشترین واردات در تیرماه + نمودار - افق اقتصادی

کاهش 43 درصدی واردات برنج در 11 ماه؛ ثبت بیشترین واردات در تیرماه + نمودار - افق اقتصادی
یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 225499 |
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸ |
25 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد از مجموع دلار صرف‌شده برای واردات برنج یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار به برنج «کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده» اختصاص یافته و سهم « برنج نیمه سفید شده» هم ۵۴ میلیون و ۶۲ هزار دلار بوده است. براساس آمار گمرک، در سال ۱۴۰۲ شاهد افت ۴۳ […]

کاهش ۴۳ درصدی واردات برنج در ۱۱ ماه؛ ثبت بیشترین واردات در تیرماه + نمودار

به گزارش اکوایران؛ بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد از مجموع دلار صرف‌شده برای واردات برنج یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار به برنج «کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده» اختصاص یافته و سهم « برنج نیمه سفید شده» هم ۵۴ میلیون و ۶۲ هزار دلار بوده است. براساس آمار گمرک، در سال ۱۴۰۲ شاهد افت ۴۳ درصدی واردات برنج نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم. براساس آمار گمرک در سال ۱۴۰۱ در مجموع یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تن برنج به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۰ دلار به کشور وارد شد.   

دلایل افت واردات برنج

به گفته کارشناسان آنچه که موجب شد تا در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش واردات برنج باشیم، به موضوع دپو برنج از سوی برخی از تولیدکنندگان باز می‌گردد. اقدامی که کاهش برنج موجودی در بازار و در نهایت رشد قیمت برنج داخلی را به همراه داشت و موجب شد تا دولت برای کاهش قیمت برنج برخی از وزارتخانه‌‌ها و موسسات را ملزم به خرید برنج داخلی از تولیدکنندگان کند تا به این طریق شاهد کاهش قیمت برنج در بازار باشیم.

روند واردات برنج

بر اساس داده‌های گمرک، بیشترین برنج وارداتی در ماه‌های تیر، خرداد و دی‌ماه و کمترین برنج وارداتی در ماه‌های مرداد، آبان و بهمن ماه صورت گرفته است.

براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت که مجموع انواع برنج وارد شده به کشور در تیرماه سال گذشته برابر با ۲۰۸ میلیون و ۹۳ هزار تن بود. از سوی دیگر در خردادماه هم کمی بیش از ۱۷۸ میلیون دلار برنج وارد کشور شده است. از سوی دیگر ارزش برنج وارداتی در دی‌ماه هم برابر با ۱۵۲ میلیون و ۵۸ هزار دلار بوده است. 

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید