شهر آفتاب میزبان نخستین نمایشگاه صنعت پلیمر ایران - افق اقتصادی

شهر آفتاب میزبان نخستین نمایشگاه صنعت پلیمر ایران - افق اقتصادی
سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-30
کد خبر: 232351 |
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵ |
22 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

نشست خبری نمایشگاه صنعت پلیمر ایران در روز ۲۷ فرودین ماه ۱۴۰۳ با حضور عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

شهر آفتاب میزبان نخستین نمایشگاه صنعت پلیمر ایران

عباس تقدسی‌ نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در ابتدای این مراسم با اشاره به دستاوردها و جایگاه سایت نمایشگاهی آفتاب، اظهار کرد: نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان یک سایت صاحب‌سبک در میان مجموعه‌های نمایشگاهی کشور، از سال ۱۴۰۲ با تلاش‌های بی‌وقفه، موفق به کسب جایگاهی شایسته در صنعت نمایشگاهی کشور شده است. از دیگر افتخارات و همچنین نقطه عطف این مسیر، حضور وزیر صمت به عنوان نخستین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مجموعه بود که منجر به صدور پروانه فعالیت با گرید A برای نمایشگاه شهر آفتاب شد.

تقدسی نژاد در ادامه گفت: صنعت پلیمر از جمله صنایعی است که به عنوان پایه و اساس صنایع مختلف، نقش کلیدی در توسعه کشور ایفا می‌کند. ایران با تولید سالانه ۸ میلیون تن پلیمر، ۲ درصد از کل تولید دنیا را به خود اختصاص داده و در میان کشورهای خاورمیانه رتبه اول و در سطح جهان رتبه یازدهم را از آن خود کرده است.

وی اظهار کرد: صنعت پلیمر در ایران با وجود ظرفیت‌های فراوان، از نظر ارزش صادراتی در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن فاصله زیادی دارد. ژاپن به ازای هر تن محصول پلیمری ۱۰ هزار دلار درآمد صادراتی کسب می‌کند که این رقم در ایران به ۱۶۰۰ دلار می‌رسد. این شکاف نشان‌دهنده ضرورت توجه فوری به نوآوری در این صنعت است. استفاده از دانش روز دنیا و به‌کارگیری فناوری‌های نوین می‌تواند به طور قابل‌توجهی ارزش صادراتی محصولات پلیمری ایران را افزایش دهد.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب تصریح کرد: ما در سال گذشته شعار هر نمایشگاه، حل یک مسئله را مطرح کردیم و معتقدیم هر نمایشگاهی باید به مثابه ابزاری برای رفع چالش‌ها و معضلات آن صنعت عمل کند. در همین راستا، به نظر من یکی از مهم‌ترین اهداف نمایشگاه پلیمر امسال، یافتن راهکارهایی برای افزایش ارزش صادراتی این صنعت تا سقف ۵۰ میلیارد دلار در سال است.

تقدسی‌نژاد افزود: هر نمایشگاه مکلف است صنعت را با مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌های بزرگ تهران ارتباط دهد. نمایشگاه‌هایی از این دست می‌توانند با آوردن هیئت‌های تجاری خارجی و مصرف‌کنندگان بزرگ صنعت پلیمر بازارسازی کنند و مسیرهای جدیدی را برای سودآوری بیشتر شرکت‌ها ایجاد کنند.

وی ادامه داد: امید داریم که امسال موضوع توسعه سالن‌ها را پیش ببریم. موضوع سرمایه‌گذاری را برای مجتمع تجاری و هتل‌ها در نظر گرفته ایم که جزو بسته‌های سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری است. برای توسعه نمایشگاه شهر آفتاب بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در این راستا باید فراخوان گذاشته شود و مراحل آن طی شود.

مدیرعامل شهر آفتاب در ادامه خاطرنشان کرد: در طرح جامع اولیه نمایشگاه شهر آفتاب تغییراتی ایجاد شده است که با مصوبه شورا می‌تواند اجرایی شود. به عنوان مثال نمایشگاه دائمی در طرح اولیه نبوده است و به عنوان موضوع جدید در حال اضافه شدن است تا مکمل نمایشگاه‌های بسته باشد.

تقدسی‌نژاد درباره برگزاری نمایشگاه‌های مهم امسال در شهر آفتاب، اظهار کرد: نمایشگاه خودرو، موتورسیکلت، نوشت‌افزار، نمایشگاه صنعت و… جزو نمایشگاه‌های بزرگ ما است. برای نمایشگاه ساختمان نیز با تدبیری چند نمایشگاه متعدد در نظر گرفته شده است. این نمایشگاه برای اولین‌بار در سال گذشته وارد شهر آفتاب شد و برای اولین‌بار سازه عظیمی در داخل سالن نمایشگاه ظرف ۴ روز ایجاد شد که این امر منحصر به شهر آفتاب است و هیچ سایتی قابلیت اجرای آن را ندارد. امسال ۵۰ نمایشگاه در سایت نمایشگاهی آفتاب برگزار می‌شود.

تقدسی‌نژاد در پایان مطرح کرد: در صنعت پلیمر تولیدمان در کشور به نحوی است که در خاورمیانه اول، در دنیا یازدهم و در حوزه علمی هجدهم هستیم. این تعداد ۷ عقب‌ماندگی حوزه علمی خود نشان می‌دهد فضای دانش‌بنیان‌ها از فضای تولید عقب‌تر است. از دانش‌بنیان‌ها انتظار می‌رود به ارزش‌آفرینی در این صنعت کمک کنند که خودشان را به تولید برسانند.لازم به ذکر است که نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلیمر ایران از تاریخ ۲۰ الی ۲۴ اردیبهشت در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

جزئیات برگزاری نمایشگاه صنعت پلیمر ایران

نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلیمر ایران (محصولات پلاستیکی، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌ها، مستربچ و کامپاندهای پلیمری) انقلابی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های کشور خواهد بود. با توجه به سیر صعودی تولیدات محصولات پلاستیکی و مصرف این مواد در ایران و جهان صنعت پلاستیک رشد خیره کننده‌ای در مقایسه با صنایع دیگر در جهان دارد ایران نیز به عنوان بخش مهمی در خاورمیانه که جایگاه نخست دسترسی به ذخایر نفت و گاز در جهان را داراست توانسته در سال‌های گذشته بیش از ۶۷ پتروشیمی راه‌اندازی کند. که به تبع آن صنایع پائین دستی پلیمر شکل گرفته است. در همین راستا ایران در حوزه صنعت پلیمر محصولات پلاستیکی، ماشین‌آلات مستربچ و کامپاندها پیشرفتهای بسیار مطلوبی را پشت سر گذاشته است.

با توجه به مزیتهای رقابتی ایران همچون نرخ تمام شده مقرون به صرفه مواد اولیه همجواری با بیش از ۱۵ کشور نیروی کاری متخصص با دستمزدهای مناسب انرژی ارزان نرخ برخورداری از مناطق ویژه اقتصادی و معاف از مالیات و حمایت‌های دولتی برای صادرات ایران جایگاه ویژه‌ای در جهان برای تولید و ارائه محصولات پلاستیکی در خاورمیانه می‌تواند داشته باشد.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلیمر ایران در فضایی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع و متشکل از ۱۸۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی و با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران شهرداری تهران انجمن صنایع پلاستیک ایران انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری ایران اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و نایلون ملامین و مشمع تهران و انجمن صنایع همگن پلاستیک برگزار خواهد شد.

رایزنان اقتصادی ایران با سایر کشورها با هدف دعوت از روسای اتحادیه‌ها و تشکلهای پلاستیکی از اوراسیا حوزه CIS و کشورهای عراق و افغانستان برای بازدید از نمایشگاه محصولات پلاستیک ماشین‌آلات صنعت پلاستیک مواد اولیه پتروشیمی مستربچ و کامپاندها ایران مهمان ویژه خواهند بود.

این نمایشگاه با هدف بازاریابی بین‌المللی و ارتقاء دستاوردهای صنعت پلاستیک صنعت پلیمر محصولات پلاستیکی مستریچ و کامپاند ایران برگزار می‌گردد و پیش‌بینی ما این است که این نمایشگاه را با حمایت دست اندرکاران این صنعت به یک برند در حوزه محصولات پلاستیکی و ماشین‌آلات مستربچ و کامپاندها در خاورمیانه تبدیل شود.

این رویداد بین‌المللی با هدف معرفی محصولات تولیدی صنعت پلاستیک ایران به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برگزار می‌گردد و تولید‌کنندگان ماشین‌آلات صنعت پلاستیک ایران با حضور در این نمایشگاه پا به میدان گذاشته‌اند تا فناوری و تکنولوژی روز خود را به نمایش گذاشته و در قالب نمایشگاه نقاط ضعف و قدرت خود را بررسی کنند.

این نمایشگاه یک پیش نیاز بسیار با ارزش و قدرتمند برای صنعتی است که سالیانه نزدیک به ۵۰ میلیون تن مواد اولیه تولید می‌کند. که حدودا ۲۰ الی ۳۰ درصد آن مصرف داخلی و مابقی صادر می‌گردد و تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۵۰ الی ۴۰۰ هزار نفر در صنایع بالا دستی و پایین دستی در این صنعت مشغول به کار هستند.

طبق بررسی‌های اولیه پیش‌بینی می‌شود که در حدود ۴۵ هزار نفر از نمایشگاه صنایع پلاستیک ایران و غرفه‌های آن بازدید خواهند کرد. حضور وزرای محترم برای افتتاح این نمایشگاه و همچنین حضور تشکل‌ها انجمن‌ها اتحادیه‌ها تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلاستیک و صنعت پلیمر ایران یک اتفاق بی‌سابقه خواهد بود.

این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت پلاستیک ایران است که در حوزه پلیمر محصولات پلاستیکی ماشین‌آلات مستربچ و کامپاندها در خاورمیانه برگزار می‌گردد و برترین تولید‌کنندگان محصولات پلاستیکی ایران به همراه مواد افزودنی در آن شرکت کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت حضور تولید‌کنندگان ماشین‌آلات صنعت پلاستیک ایران و برخی کشورهای پیشرو در این رویداد بین‌المللی است. این نمایشگاه با حمایت مستقیم انجمن‌ها تشکلها و دست اندرکاران حوزه پلاستیک در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی شهر افتاب برگزار می‌گردد و هدف اصلی آن ارتقا و توسعه صادرات و کشف نیازهای بازار هدف است. نمایشگاه پلاستیک تهران به این دلیل شکل گرفته تا غرفه داران علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به بازارهای منطقه نیز از طریق بازدید‌کنندگان بین‌المللی ورود کنند.

لازم به ذکر است که نمایشگاه بین‌المللی صنعت پلیمر ایران از تاریخ ۲۰ الی ۲۴ اردیبهشت در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید