قیمت نان فانتزی تغییر می کند؟ / وضعیت جدید بازار بعد از ماه رمضان - افق اقتصادی

قیمت نان فانتزی تغییر می کند؟ / وضعیت جدید بازار بعد از ماه رمضان - افق اقتصادی
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 229457 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵ |
53 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی تهران اعلام کرده است که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید نان‌های فانتزی، پس از اتمام ماه مبارک رمضان، آنالیزهای لازم صورت خواهد گرفت و درباره تغییرات قیمت نان‌های فانتزی تصمیم‌گیری و قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.

قیمت نان فانتزی تغییر می کند؟ / وضعیت جدید بازار بعد از ماه رمضان

از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، نان‌های حجیم و صنعتی از چرخه دریافت آرد یارانه‌ای خارج شده و آرد یارانه‌ای فقط به نانوایی‌های سنتی ارائه می‌شود. این موضوع منجر به افزایش قیمت نان‌های فانتزی شده است. در حال حاضر، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) تهران اعلام کرده است که قیمت نان‌های حجیم پس از اتمام ماه مبارک رمضان تغییر خواهد کرد.

محمدباقر کرمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی تهران در مورد قیمت نان‌های فانتزی در سال جدید می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه مصرفی ما افزایش یافته است بر همین اساس بعد از ماه مبارک رمضان آنالیزهای لازم انجام می‌شود و در مورد تغییر قیمت نان‌های فانتزی تصمیم‌گیری و قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی( حجیم و نیمه حجیم) با بیان اینکه قیمت نان‌های حجیم و صنعتی از دو سال قبل تغییر نکرده است، می‌افزاید: در حال حاضر یک عدد باگت ساندویچی ۱۰ هزار تومان است که قیمت اصلی آن نیست و قیمت دو سال پیش است. قیمت‌ها باید پارسال تغییر می‌کرد؛ اما با توجه به شرایط موجود در جامعه ما سعی کردیم که دست نگه داریم؛ ولی با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه مصرفی نسبت به سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است برای اینکه هزینه‌ها جبران شود و کارگاه‌های تولیدی تعطیل نشوند باید قیمت جدید بدهیم.

کرمی در مورد مواد اولیه مورد نیاز در تهیه نان‌های فانتزی می‌گوید: برای هر کیسه آرد ما ۶۵۰ هزار تومان پول می‌دهیم که رقم بالایی است. علاوه بر آرد، قیمت بهبوددهنده‌ها، روغن و شکر هم افزایش یافته است به گونه‌ای که در این میان ما ماده‌ای مانند کنجد را لاکچری می‌دانیم و اصلا قیمت آن را حساب نمی‌کنیم. اما همانطور که اشاره شد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران و همچنین افزایش هزینه‌های انرژی، با آنالیز مجموع این عوامل به دنبال اصلاح قیمت‌ها بعد از ماه مبارک رمضان هستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های فانتزی در پاسخ به اینکه آیا مشخص است چند درصد گرانی در مورد قیمت نان‌های فانتزی اعمال خواهد شد؟ بیان می‌کند: بدون آنالیز نمی‌توانیم قیمت بدهیم و بگوییم فلان درصد زیاد خواهد شد چون ممکن است تا آن زمان قیمت آرد و مواد اولیه تغییر کند. بر این اساس، باید ابتدا آنالیز کرده و قیمت‌ها را محاسبه کنیم و بعد تصمیم بگیریم. در این زمینه قرار است کمیسیونی ایجاد شود تا آنالیزهای لازم و دقیق را انجام دهد.

عوامل موثر بر قیمت نان

قیمت نان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل عبارتند از:

۱. قیمت مواد اولیه: قیمت آرد، مواد افزودنی، مخمر و سایر مواد مورد استفاده در تولید نان تأثیر مستقیمی بر قیمت نان دارند. افزایش قیمت مواد اولیه می‌تواند باعث افزایش قیمت نان شود.

۲. هزینه‌های تولید: هزینه‌های مربوط به نیروی کار، اجاره مکان، برق، آب و سایر هزینه‌های تولید نیز بر قیمت نان تأثیرگذار هستند. افزایش این هزینه‌ها می‌تواند منجر به افزایش قیمت نان گردد.

۳. تقاضا و عرضه: نسبت تقاضا و عرضه بر بازار نیز نقش مهمی در تعیین قیمت نان ایفا می‌کند. اگر تقاضا برای نان بیشتر از عرضه باشد، قیمت نان ممکن است افزایش یابد و برعکس.

۴. قوانین و مقررات: قوانین و مقررات دولتی مانند مالیات‌ها، استانداردها و محدودیت‌ها نیز در تعیین قیمت نان نقش دارند.

۵. شرایط اقتصادی: شرایط کلی اقتصادی کشور، نرخ تورم، نرخ ارز و تغییرات اقتصادی دیگر نیز می‌توانند تأثیرگذار بر قیمت نان باشند.

به طور کلی، قیمت نان توسط تعامل بین این عوامل تعیین می‌شود و ممکن است در بازه زمانی مختلف تغییر کند.

منبع:

اکونگار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید