بازار؛ گروه صنعت: در حالی سید محمد اتابک، وزیر صمت میگوید تولید در مسیر صعودی قرار گرفته است که تولیدکنندگان با چالشهای متعددی چون کمبود سرمایه در گردش، افزایش هزینههای تامین مواد اولیه، افت تقاضا و عدم واردات کافی مواد اولیه به دلیل وقوع جنگ و تبعات آن مواجه هستند. به این موارد باید آسیب به واحدهای تولیدی طی جنگ و عدم تعیین تکلیف وضعیت بازسازی این واحدها را نیز اضافه کرد. در شرایطی که بیست و سه ماه متوالی بخش تولید در وضعیت رکود قرار گرفته و تابآوری بنگاهها در معرض تهدید قرار گرفته است، صحبت از رشد تولید مبهم و سوالبرانگیز است.
رشد منفی تولید در سال گذشته
در همین زمینه مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار بازار بیان کرد: من اطلاع ندارم آقای وزیر از چه منظر این موضوع را مطرح کردهاند، اما بر اساس آمار رشد حوزه صنعت و معدن در سال ۱۴۰۴، منفی چهار درصد شده و روندی کاهش داشته است. در ابتدای امسال نیز این رشد به واسطه جنگ بسیار منفی شد و هم ۴۴ هزار شغل از دست رفت و هم وضعیت تولید ناخالص داخلی کاهشی شد.
پوردهقان افزود: البته در اواخر خردادماه گزارشهایی منتشر شد که نشان میداد از شدت روند کاهشی که در حال وقوع بود، کاسته شده است. به عبارت دیگر، شیب کاهش رشد کمتر شده، اما این به معنای افزایش GDP نیست. علت این موضوع به آتشبس و توقف شرایط جنگی و همچنین برخی گشایشها و تغییرات در سیاستگذاریهای جاری وزارت اقتصاد در حوزه عبور و مرور کالاها و مسائل گمرکی برمیگردد که شرایط بهتری را ایجاد کرده است. علاوه بر این، بازگشایی برخی مرزهای کشور نیز در این حوزه تاثیرگذار بود. اگرچه در مرزهای جنوبی با مشکلاتی مواجه بودیم، حجم ترددها و مراودات تجاری در مرزهای شمالی و شرقی به شکل قابل توجهی افزایش یافت و همین عامل کمک کرد تا بخشی از مشکلات برطرف شود و امور پیش برود.
تکانه منفی در انتظار بخش تولید
وی ادامه داد: با این حال شوکهای ارزی، جنگ و ناترازیهای انرژی در کنار مسائل تحریم و سایر مشکلات پیشین، حوزه تولید را با شرایط تلخ و چالشهای جدی مواجه کرده است. اگر این وضعیت با همین روند ادامه پیدا کند، قطعا تکانه منفی بیشتری را در این بخش شاهد خواهیم بود.
وزارت نیرو اعلام کرده که در تیر و مردادماه فقط حدود ۱۵ درصد برق مورد نیاز واحدهای تولیدی را میتواند تامین کند و ۸۵ درصد برق باید از طریق خودتامینی یا خرید برق سبز از بورس تامین شود
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هر چند امضای تفاهم نامه و گشایشهایی که در محاصره دریایی به وجود آمد، تاثیر مثبتی بر روند رشد تولید میگذارد، اما مسئله ناترازی انرژی همچنان پابرجا است. وزارت نیرو اعلام کرده که در تیر و مردادماه صرفا حدود ۱۵ درصد برق مورد نیاز واحدهای تولیدی را میتواند تامین کند و ۸۵ درصد برق باید از طریق خودتامینی یا خرید برق سبز از بورس تامین شود. همین موضوع باعث شده که نرخ برق واحدهای صنعتی تا حدود ۱۵ هزار تومان افزایش یابد و شاهد رشد ۵۰۰ درصدی هزینهها در این بخش باشیم. طبیعتا افزایش هزینههای تولید، تکانه منفی در حوزه تولید واحدهای صنعتی ایجاد میکند و ممکن است با وجود گشایش در محاصره دریایی، مانع روند افزایشی تولید شود. در نتیجه، با چنین شرایطی میزان رشدی که در قانون برنامه هفتم توسعه برای بخش صنعت و تولید پیشبینی شده، محقق نمیشود.
پوردهقان تصریح کرد: امیدوار هستیم که مذاکرات پیشرو به نتایج مثبتی منجر شود، نوسانات اقتصادی کشور کاهش یابد و به سمت ثبات حرکت کنیم. یکی از بزرگترین خسارتها برای هر اقتصاد، اخبار نوسانی اعم از مثبت و منفی است. در هر دو حالت، نوسان میتواند آثار منفی برای اقتصاد ایجاد کند و پیامدهای ناخوشایندی به همراه داشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: اقتصاد ایران امروز به نوعی نیازمند یک تحول اساسی و نیروی محرک جدی است تا بتواند دوباره جان بگیرد و به مسیر رشد بازگردد.