معامله‌گران می‌گویند بازار ارز و سکه به سطوح حمایتی رسیدند ولی فعلا جان صعود پرقدرت ندارند. در انتهای هفته گذشته قیمت دلار و سکه با کاهش در کانال‌های پایینی تثبیت دادند، قیمت دلار هرات در انتهای هفته به کانال ۶۰ هزار تومان آمد و در ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد. قیمت دلار در هرات روز یکشنبه را در ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان شروع کرد و در ابتدا تا ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت. اما در ادامه و با روند کاهشی قیمت درهم، نزولی شد و در ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خودش پایان داد. 

قیمت درهم امارات که از کاهش پشت خطی جا مانده بود، روز یکشنبه‌ را با گپ منفی ۹۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان شروع کرد و با کاهش ۱۵۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد.

قیمت سکه ۴۱ میلیون بازگشایی کرد و در ابتدا ۱۰۰ هزار تومان بالا رفت، اما در ادامه و در نیمه دوم قیمت سکه با کاهش سایر بازارها همراهی کرد و به ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. 

قیمت مثقال طلای آبشده در حوالی ۱۴ میلیون ۷۲۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و با کاهش در ۱۴ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان بسته شد. در روز شنبه قیمت طلای آبشده حباب منفی به خودش گرفت. 

در سمت رسمی بازار قیمت دلار و یوروی مرکز مبادله صعودی بودند. قیمت یورو با افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی به ۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و قیمت دلار هم با رشد ۱۰۰ تومانی حوالی ۴۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شد.

از منظر تحلیل‌گران دو موضوع برای روند بازار مهم است. اولی چشم انداز بازار است. از منظر آن‌ها با توجه به تعدیل تنش در منطقه، چشم انداز بازار فعلا مثبت است و می‌تواند همچنان در مسیر اصلاح حرکت کند. 

منظر دومی که روند بازار را مشخص می‌کند عرضه و تقاضای بازار است. از هفته گذشته شاهد اعتراضاتی در طلافروشان و بنکداران طلا بودیم که به عقیده تحلیل‌گران این موضوع عرضه بازار را مختل کرده است. آن‌ها می‌گویند با تعطیلی طلافروش‌ها حجم معاملات کم شده و به واسطه آن عمق بازار هم کاهش پیدا کرده است. مختل شدن سمت عرضه بازار را هم می‌شود در قیمت نقدی طلا دید که در بازار بیشتر از قیمت فردایی طلا است.

با تجربه‌های بازار هم توصیه می‌کنند وقتی عمق بازار کم است و قیمت‌ها در سطوح پایینی در حال رفت و برگشت هستند، نظاره‌گر باشید چرا که چپ و راست می‌شوید.

خبر سفر گروسی به تهران هم برای بازار مهم است. از منظر تحلیل‌گران اگر نتیجه سفر مثبت باشد می‌تواند بازار ارز و سکه را به سمت کف ببرد.

دو شایعه هم در بازار وجود داشت. اولین شایعه درمورد حذف شدن ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای روغن خام و خوراکی بود که همراه با این شایعه یک خبر هم بود که به روغن و برنج ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد.

شایعه دوم تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود. در روز یکشنبه یک خبر در بازار دست به دست می‌شد که در آن گفته شده بود کوروش پرویزیان جایگزین محمدرضا فرزین خواهد شد. یکسری‌ها هم سوار موج این خبر شدند و شروع به جو دادن این خبر کردند. این دسته می‌گفتند در دولت رئیسی، صالح آبادی دلار را به ۶۰ هزار رساند و فرزین به ۷۰ هزار تومان، الان وقت تغییر رئیس کل است. 

البته آمار نشان می‌دهد وقتی دلار ۶۰ هزار شد صالح آبادی رییس نبود گرچه بازاری‌ها می‌گویند ۶۰ لمس شده ماحصل دوره مدیریت او بوده است. در خصوص فرزین هم گرچه دلار به حدود هفتاد رسید اما برگشت و الان در کف ۶۰ هزار تومان است.

به عقیده تحلیل‌گران فنی مرز حمایتی طلای آب‌شده در حوالی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و کف مهم طلا هم در محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون است که اگر از دست برود فشار فروش در بازار زیاد می‌شود. با تعدیل شدن بازار ارز و نوسان رفت و برگشتی در یک محدوده مشخص، نگاه بازار طلا و سکه به قیمت اونس طلای جهانی است که در بامداد دوشنبه بازگشایی می‌شود. اگر اونس روند مثبت نشان بدهد، قیمت می‌تواند از مرز حمایت دور شود و اگر قیمت اونس کاهشی باشد احتمال از دست دادن مرزهای حمایتی وجود دارد.

نکته بازار یکشنبه این بود که شکاف قیمتی بین قیمت دلار تهران، دلار سلیمانیه و دلار هرات کم شد و همگی در کانال ۶۰ هزار در معامله بودند.