در این گزارش خلاصه‌ای از ارائه ۱۶ اسلایدی ابراهیم احمدی، مدیرعامل شتاب دهنده اکتا، در مورد TONCOIN را از نظر می‌گذرانید. این ارائه به بررسی تاریخچه TONCOIN، پیشرفت‌های اخیر و چشم‌انداز آینده آن می‌پردازد.

TONCOIN ، که قبلاً به عنوان Gram شناخته می‌شد، ارز دیجیتال بومی بلاک‌چین TON است. این بلاک‌چین توسط پاول دورف، بنیانگذار تلگرام، و برادرش نیکولای دورف در سال ۲۰۱۸ توسعه داده شد. TON به‌عنوان یک پلتفرم جایگزین برای بلاک‌چین‌های موجود مانند اتریوم طراحی شده است که سریعتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر باشد.

در سال‌های اخیر TON پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۲۰، دامنه ton.org (http://ton.org/) به بنیاد TON منتقل شد و مخزن نرم افزار TON به طور عمومی در دسترس قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱، پل TON-ETHEREUM راه‌اندازی شد که به کاربران امکان می‌دهد TONCOIN را بین دو بلاک چین منتقل کنند. TONCOIN همچنین در صرافی ارز دیجیتالFTX فهرست شد و کیف پول TONkeeper منتشر شد.

در سال ۲۰۲۲، استخراج TONCOIN با استفاده از کارت گرافیک (GPU) امکان‌پذیر شد. پلتفرم‌ها و صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز متعددی نیز از TONCOIN پشتیبانی کردند. TON همچنین شاهد افزایش تعداد کاربران فعال و کیف پول‌‌های فعال بوده است. 

پاول دوروف در کانال خود از TONCOIN حمایت کرده است و این بلاک چین پتانسیل دسترسی به ۵۰۰ میلیون کاربر فعال تلگرام را دارد. TONCOIN همچنین به طور رسمی توسطCoinMarketCap تأیید شده است. در حال حاضر، چندین سرویس مفید برای اکوسیستم TON مانند رصد تراکنش و سرویس مولتی چک در ربات ولت وجود دارد.