فروش روزانه نفت ایران / وضعیت بازار انرژی چگونه است؟ - افق اقتصادی

فروش روزانه نفت ایران / وضعیت بازار انرژی چگونه است؟ - افق اقتصادی
سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-30
کد خبر: 232531 |
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۰۳ |
25 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

آمار نشان می دهد که ایران روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت می فروشد.

فروش روزانه نفت ایران / وضعیت بازار انرژی چگونه است؟

نفت ایران در شرایط تحریم های سخت به سر می برد و با این وجود توانسته است تولید و فروش را افزایش دهد. این نکته را باید درنظر گرفت که فروش در شرایط تحریم اقدامی سخت و دشوار است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۶۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران طی یک سال گذشته و تولید ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت در سومین ماه ۲۰۲۴ خبر داد.

تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در ماه فوریه ۳میلیون و ۲۳۰  هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

تولید نفت ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال نسبت به سه‌ماهه چهارم سال قبل ۵۰ هزار بشکه در روز و نسبت به سه‌ماهه نخست سال قبل ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سه‌ماهه نخست سال قبل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز و در سه‌ماهه چهارم این سال ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

ایران با افزایش ۶۳۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت طی یک سال گذشته رکورددار افزایش تولید در میان اعضای اوپک طی این مدت بوده است. گابن، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بوده‌اند که طی یک سال گذشته تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید گابن ۱۰ هزار، نیجریه ۴۰ هزار و ونزوئلا ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

تولید نفت اوپک در سه‌ماهه نخست سال قبل ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز بوده که این رقم در سه‌ماهه امسال با کاهش ۷۲۰ هزار بشکه‌ای به ۲۶ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش ایران با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد. ایران در حالی که در سه‌ماهه نخست سال قبل به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ پس از عربستان و امارات سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.

با وجود تحولات اخیر خاورمیانه و پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که نگرانی خریداران آسیایی را درباره احتمال مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه برانگیخت، پالایشگاه‌های مستقل چینی همچنان به خرید نفت ایران ادامه دادند.

تحلیلگران و منابع بازرگانی بر این باورند که میزان خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی، بدون تغییر خواهد ماند.

منابع بازرگانی و پالایشگاهی به «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس» گفتند: در حالی که پالایشگاه‌های سراسر آسیا به فکر منابع جایگزین برای تامین نفت مورد نیاز در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی هستند، پالایشگاه‌های مستقر در شاندونگ چین، هیچ عجله‌ای برای تغییر برنامه خرید خود و فاصله گرفتن از خرید نفت ایران را ندارند. در نتیجه، با وجود پاسخ ۱۴ آوریل ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که سوالاتی را درباره آینده تامین محموله‌های نفت در بازار مطرح کرد، نفت ایران همچنان به این پالایشگاه‌های مستقل، صادر می‌شود.

افزایش قیمت صادرات و محدود شدن عرضه نفت ایران، باعث شده است حجم واردات کمتر از سطوح مشاهده شده در اکتبر سال ۲۰۲۳ باشد. محموله‌های ایرانی معمولا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از خوراک وارد شده توسط پالایشگاه‌های خصوصی چین را تشکیل می‌دهد.

منبع:

تهران بهشت

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید