موانع تجارت ایران با آفریقا از زبان وزیر صمت/ توصیه وزیر صمت به تجار - افق اقتصادی

موانع تجارت ایران با آفریقا از زبان وزیر صمت/ توصیه وزیر صمت به تجار - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-08
کد خبر: 237338 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹ |
18 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، براساس اعلام رسمی وزارت صمت درحال حاضر تراز تجاری ایران با آفریقا مثبت است. اما به گفته عباس علی آبادی وزیر صمت قرار واردات ایران از آفریقا هم رشد کند. از طرفی به گفته علی آبادی قرار تعداد رایزنان ایران در آفریقا به ۱۲ نفر برسد. البته روز گذشته  مهدی ضیغمی رئیس سازمان […]

موانع تجارت ایران با آفریقا از زبان وزیر صمت/ توصیه وزیر صمت به تجار

به گزارش اکوایران، براساس اعلام رسمی وزارت صمت درحال حاضر تراز تجاری ایران با آفریقا مثبت است. اما به گفته عباس علی آبادی وزیر صمت قرار واردات ایران از آفریقا هم رشد کند.

از طرفی به گفته علی آبادی قرار تعداد رایزنان ایران در آفریقا به ۱۲ نفر برسد. البته روز گذشته  مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امسال این سازمان با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه قصد دارد، تعداد رایزنان بازرگانی را  از ۳ نفر به ۱۴ نفر در قاره آفریقا برساند.

با این حال وزیر اعلام کرده است: تا پایان امسال تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

تحریم چالش تجارت با آفریقا

 روز گذشته دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به میزبانی ایران برگزار شد. به دنبال برگزاری این اجلاس عباس علی آبادی وزیر صمت در گفتگویی تلویزیونی از تجارت و صنعتگران ایران دعوت کرد از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا استفاده کنند.

به باور علی آبادی، آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است و از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. او افزود: البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد.

او در بخشی دیگر گفت: نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. 

علی آبادی با اشاره به اینکه برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود؛ گفت: البته الان خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به دلیل اینکه  بازار صادراتی ندارند، تولیدشان را به اجبار محدود کردیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

طبق اظهارت وزیر صمت، نبود زیرساخت یکی از چالش‌های تجارت دو کشور است. اما مهمترین چالش به گفته علی آبادی رقبا هستند که با تحریم جلوی ایران را می‌خواهند، بگیرند. او افزود: رقبای ایران حتما برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. اما برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

او اعلام کرد: تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند.

علی‌آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات تجهیز کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. 

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است.

علی آبادی معتقد است زمانی مشارکت مردم رخ می‌دهد که دولت بتواند از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کند. او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید