جای درختان پارک لاله کاخ می نشیند یا پارکینگ و ساختمان اداری ؟ - افق اقتصادی

جای درختان پارک لاله کاخ می نشیند یا پارکینگ و ساختمان اداری ؟ - افق اقتصادی
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 240646 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹ |
39 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

اکو ایران:حصارکشی بخشی از پارک لاله فعالان محیط زیست را نگران کرده اخبار غیر رسمی از ساخت مجموعه فرهنگی یا ساختمان اداری خبر می دهد.

جای درختان پارک لاله کاخ می نشیند یا پارکینگ و ساختمان اداری ؟

به گزارش اکو ایران، مدتی است بخش جنوبی پارک لاله حصار کشی شده  و گفته می شود  قرار است در آن بنایی که هنوز کاربری آن مشخص نیست احداث شود.

مرتضی هادی جابری مقدم عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران درباره حصارکشی بخشی از ضلع جنوبی پارک لاله گفته است : محدوده‌ای بالغ بر سه هزار متر مریع را برای انجام عملیات عمرانی به طور کامل حصارکشی کردند.

او ادامه می دهد:بعد از آن که حساسیت ها در خصوص این پارک افزایش پیدا کرد خبرهایی در خصوص ایجاد فرهنگسرا، ساختمان اداری و پارکینگ منتشر شد در هر صورت کارگاه ساختمانی در حال احداث است.

به گفته او در این محدوده درختان انبوه و قدیمی وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد هیچ مدیریت خردمندانه ای چنین تصمیمی را برای این نقطه از مرکز شهر تهرانما در مرکز شهر فضای سبز و آزادی مشابه پارک لاله نداریم و متر به متر این پارک ارزشمند است.به هیچ وجه صلاح نیست در این نقطه چنین اتفاقی بیفتد نه از نظر کارشناشی و نه از نظر قانونی ودر این پارک نیاز به ساخت و ساز هیچ بنایی نداریم.

به گزارش اکو ایران،سال گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود قرار است مرکز دائمی خانه جشنواره‌های فرهنگی هنری در ضلع جنوبی پارک لاله تهران (بلوار کشاورز) احداث شود و این محل دائمی باید به اندازه یک مجموعه سینمایی،‌ یک مجموعه گالری هنرهای تجسمی و یک مجموعه برای کنسرت موسیقی، فضا داشته باشد.

به گفته متولیان فرهنگی، انتخاب این مکان در این منطقه تهران به این دلیل بوده که فضایی فرهنگی به حساب آمده و اطراف آن کتاب‌خانه‌ها‌، انتشارات‌ها و فرهنگستان هنر قرار دارد… این در حالی‌ست که کارشناسان شهری و محیط زیست، نسبت به حذف حتی بخشی از فضای سبز موجود معترض هستند.

محمدکریم آسایش،‌‌ کنشگر و پژوهشگر شهری نیز در شبکه اجتماعی ایکس تصاویری از  تجمع شهروندان در پارک لاله در اعتراض به حصارکشی و تخریب فضای سبز توسط شهرداری تهران منتشر کرده است.

او  با اشاره به تجمع خودجوش دوست‌داران محیط زیست برای جلوگیری از تخریب بیش از ۳ هزار مترمربع از فضای سبز بوستان لاله به بهانه ساختمان اداری شهرداری، فرهنگسرا، پایگاه فرهنگی و حتی استفاده تجاری نوشته است: «مسأله مخالفان، با ساخت و ساز پارک‌ها، اصل ساخت و ساز غیرقانونی در پارک است نه کارکرد آن مثلا مسجد.»

بر اساس  اظهارات شاهدان و ساکنان اطراف پارک لاله،  با استقرار کانکس در اطراف حریم  پارک، این گمانه مطرح شده‌ که قرار است در این قسمت ساخت و ساز شده  و درختان محوطه قطع می‌شوند.

امروز تعدادی از شهروندان تهرانی دلیل این حصارکشی و استقرار کانکس را از یکی از نیروهای خدماتی پرسیدند و   گفته شد که امشب برق محوطه قطع شده و عملیات ساختمانی آغاز می شود.

پیش از این هم کانال خبری دیده بان زیست بوم ایران که موضوع حصار کشی پارک قیطریه را هم اطلاع رسانی کرده بود اعلام کرده بخش بزرگی از پارک لاله که مملو از درختان کهنسال  است به تازگی حصارکشی شده و گفته شده قرار است در آنجا “ساختمانی از طرف شهرداری”! احداث شود.

دراین کانال تاکید شده با توجه به تعرضات و دستکاریهایی که در بوستانهای دیگر از جمله پارک اندیشه و پارک قیطریه در حال وقوع است و پیشتر هم با حذف درختان و‌ احداث بنا در ابن پارک صورت پذیرفته، خطر جدی است. از کنشگران و مردم می‌خواهیم که نسبت حذف عرصه مهمی از این بوستان مرکزی شهر و حذف درختان کهنسال و ارزشمند آن با حساسیت بیشتری برخورد کرده و اجازه ندهند اتفاقات گذشته و تعرضات مشابه به دیگر پارکها در اینجا تکرار شود.

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران هم در خصوص ساخت و ساز در بوستان ها گفته بود: هر گونه فعالیت عمرانی بر خلاف مصوبات شورا که منجر به تخریب فضای سبز و درختان شود را غیر قانونی دانسته بود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید