خبر خوب آقای وزیر برای تمام مردم / صادرات این کالاها آزاد خواهد شد - افق اقتصادی

خبر خوب آقای وزیر برای تمام مردم / صادرات این کالاها آزاد خواهد شد - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 247139 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵ |
54 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که یکی از موانع پیش روی صادرکنندگان صنایع دستی برطرف شده است. او گفت: “ما به دولت پیشنهاد داده بودیم که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه هر مقداری که خواستند صنایع دستی را از کشور صادر کنند و ارز آن را وارد کشور کنند.”

خبر خوب آقای وزیر برای تمام مردم / صادرات این کالاها آزاد خواهد شد

با وجود تنوع فرهنگی و هنرهای محلی در کشور، صادرات صنایع دستی به عنوان یکی از منابع درآمدزایی مهم برای کشورها محسوب می‌شود. صادرکنندگان صنایع دستی در کشور با تولید محصولاتی از جمله قالی، سفال، چرم، گلیم و نساجی، به نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

تولیدات صنایع دستی ایران به دلیل داشتن طرح‌ها و نقوش منحصر به فرد، هنرمندانه و دست ساز بسیار ارزشمند و جذاب برای بازارهای خارجی است. این محصولات با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و با دقت بالا تولید می‌شوند و توانایی رقابت با کشورهای دیگر را دارند.

صادرات صنایع دستی به عنوان یک صنعت پرسود و پرسود در کشور محسوب می‌شود و به توسعه اقتصاد کشور و اشتغال زایی در مناطق روستایی کمک زیادی می‌کند. این صنعت نه تنها به حفظ فرهنگ و هنر محلی کمک می‌کند، بلکه امکان ارتباط فرهنگی و تبادل فرهنگی با سایر کشورها را نیز فراهم می‌کند.

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از موانع رونق صنایع دستی مسئله صادرات است که پیشنهادی مطرح شده که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه فارغ از هرگونه عوارض و مالیاتی به هر میزان که خواستند صنایع دستی را از کشور خارج کنند و ارز حاصله در اختیار خود آنها قرار گیرد و در سامانه های دیگر ارز نرود.

وی در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز هیئت دولت مصوبه بسیار خوبی در خصوص صنایع دستی داشتیم که خبر خوب و خوشی برای همه مردم ایران است  و در نتیجه آن یکی از موانع صنایع دستی که  موانع صادراتی آن است برطرف می شود. همچنین ما پیشنهادی را به دولت مطرح کرده بودیم که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه هر میزان که خواستند صنایع دستی را از کشور خارج و ارز آن را وارد کشور کنند.

وزیر میراث فرهنگ و گردشگری با اشاره به تبصره موجود در اینطرح گفت: مواد اولیه ارزشمندی که نقره و مس در آن بکار رفته استثنا شدند تا ۲۰ درصد قیمتش را مشخص می کنیم و معلاوم شود تا چه درصدی هنری است و مقدار آن کسر شود.امیدواریم برای بخش اعظم  صنایع دستی که هنر بیش از  یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فعالان صنایع دستی است زمینه خوبی فراهم شود. 

ضرغامی گفت: بخش اعظم صنایع دستی که  از نظر مواد اولیه اصولا ارزشی ندارد کد صفر خواهند داشت به این معنا که  نه پیمان سپاری ارزی خواهند داشت و نه درمورد برگشت ارز مجبور می شود  که در سامانه نیمایی وارد شوند و به این معنا که فعالان صنایع دستی که یک زمینه گسترده برای صادرات دارند و هر میزان بخواهند با کدی که وزارت صنایع دستی در نظر می گیرد می توانند صنایع دستی را صادر کنند و ارز را در اختیار خود گیرند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که این ارز در اختیار خود صادرکنندگان باشد و به سامانه‌های دیگری نرود که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همکاری خوبی با ما داشتند و امروز بندی به تصویب رسید که ارز حاصل از بازگشت صادرات صنایع دستی با نظر وزارت میراث فرهنگی، کد صفر دریافت می کنند؛ نه پیمان سپاری ارزی خواهند داشت، نه مجبور می شوند ارز را وارد سامانه نیما کنند. با این کار عرصه خوبی برای صادرات صنایع دستی فراهم می‌شود. تبصره‌ای وجود دارد در مورد دو سه صنایع دستی که مواد اولیه آنها ارزشمند است؛ یعنی نقره یا مس در آن به کار رفته است و استثنایی برای آن در نظر گرفته‌ایم. با آنچه که امروز در دولت تصویب شد، به رونق صادرات صنایع دستی کمک می‌کند.

منبع:

ایسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید