احتمال بازگشت سفید بالک ها به تهران؛انتقاد از روش های مقابله - افق اقتصادی

احتمال بازگشت سفید بالک ها به تهران؛انتقاد از روش های مقابله - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 233572 |
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰ |
23 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اکویران : یک کارشناس حشره معتقد است قدامات شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها چندان درست نیست. به عنوان نمونه آبشویی یکی از اقدامات نادرست انجام شده بود. نصب کارت‌های زرد روی درختان از دیگر روش‌های غلط مبارزه با این گونه مضر بود. درست است که با استفاده از این شیوه سفیدبالک‌ها نابود می‌شوند ولی در کنار آن هزاران حشره مفید نیز از بین می‌رود.

احتمال بازگشت سفید بالک ها به تهران؛انتقاد از روش های مقابله

تابستان سال ۹۳ بود که طغیان سفید بالک ها ،ساکنان مناطق مرکزی شهر را نگران کرد . این حشرات ریز زیانی برای سلامتی انسان ها نداشتند اما افزایش بیش از حد و پرواز در هوا مزاحمت هایی را برای شهروندانِ حاضر در آن مکان، ایجادمی کرد و در صورت ورود به دستگاه تنفسی سبب تحریک سیستم تنفسی می شد . از همان سال ها روش های مختلفی برای حذف این حشرات از سوی مدیریت شهری به کار گرفته شد از آبشویی درختان آلوده تا نصب کارت های زرد و …

اما به تازگی علیرضا نادری؛کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری ایسنا گفته اصولاً اقدامات شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها چندان درست نیست. به عنوان نمونه آبشویی یکی از اقدامات نادرست انجام شده بود. نصب کارت‌های زرد روی درختان از دیگر روش‌های غلط مبارزه با این گونه مضر بود. درست است  که با استفاده از این شیوه  سفیدبالک‌ها نابود می‌شوند ولی در کنار آن هزاران حشره مفید نیز از بین می‌رود.

نادری با اشاره به عوامل موثر بر ازدیاد سفید بالک ها اظهار کرد: سفید بالک‌ها در دمای متوسط رو به بالا و کم بارشی معمولاً رشد و نمو می‌کنند همچنین علت مشاهده سفید بالک در بعضی مواقع در سطح شهر تهران بیشتر مربوط به درخت‌های است که در مسیر بزرگراه‌های تهران کاشته شده است. این درختان از گونه توت کاغذی هستند که میزبان مناسبی برای سفیدبالک‌ها محسوب می‌شوند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست به عوامل موثر بر کاهش جمعیت سفید بالک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سرما، بارش باران، برف و دمای زیر صفر از عوامل محدود کننده اکولوژیکی سفید بالک‌ها به شمار می روند و سبب محدودیت فعالیت آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی مبنی بر وجود سفیدبالک در تهران به ما ارائه نشده است، گفت: سال گذشته تعداد کمی سفیدبالک‌ به‌صورت پراکنده وجود داشت چون گونه آن نابود نشده است. اکنون نیز احتمال دارد روی بعضی درختان به تعداد خیلی محدود دیده شود ولی الان فصل طغیان نیست و اگر هم قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید در تابستان منتظر آن باشیم ولی با توجه به اینکه در فصل زمستان هوا سرد بود و بارندگی‌های کافی رخ داد، جمعیت سفید بالک‌ها کاملاً محدود شد و دیگر نمی‌توانند مشکلی برای شهروندان تهرانی ایجاد کنند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اصولاً جایگزین کردن گونه‌های بومی مناسب در هر شهر و و کاشت گیاهانی که کمترین آفت را جذب ‌می‌کنند مناسب‌ترین روش برای کنترل و از بین بردن سفید بالک‌هاست.

وی با اشاره به نقش موثر مردم در کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها  اظهار کرد: هر کس با کاشت گونه‌های گیاهی بومی و سازگار با شرایط اقلیمی در باغچه و حیاط محل زندگی خود می‌تواند از حضور حشرات موذی و  فعالیت سفیدبالک‌ها پیشگیری کند.

  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید