کدام بانک‌ها بیشترین وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند؟ - افق اقتصادی

کدام بانک‌ها بیشترین وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند؟ - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-15
کد خبر: 238515 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷ |
13 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، مجموعا حدود ۲۹۰ همت ارزش تسهیلات به اشخاص مرتبط ۲۳ بانک و موسسه اعتباری بوده است. شایان ذکر است در این میان بانک خاورمیانه، مسکن، ایران و ونزوئلا و صنعت و معدن آمار مربوطه موسسات خود را منتشر نکرده‌اند.  مشاهده می‌شود بانک آینده دارای بیشترین میزان تسهیلات […]

کدام بانک‌ها بیشترین وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند؟

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، مجموعا حدود ۲۹۰ همت ارزش تسهیلات به اشخاص مرتبط ۲۳ بانک و موسسه اعتباری بوده است. شایان ذکر است در این میان بانک خاورمیانه، مسکن، ایران و ونزوئلا و صنعت و معدن آمار مربوطه موسسات خود را منتشر نکرده‌اند. 

مشاهده می‌شود بانک آینده دارای بیشترین میزان تسهیلات به اشخاص مرتبط در میان بانک‌ها و موسسات بوده و همچنین بیشترین نسبت وام‌های غیرجاری از تسهیلات اشخاص مرتبط داشته است. این درحالیست که نسبت تسهیلات غیرجاری به اشخاص مرتبط اکثر بانک‌ها کمتر از ۱ درصد کل تسهیلات مورد بررسی بانک مربوطه را در بر می‌گیرد. 

کدام بانک‌ها بیشترین تسهیلات به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که بانک آینده بیشترین میزان تسهیلات به اشخاص مرتبط خود را داشته که ارزش آن نیز حدود ۱۳۹ همت اعلام شده است. این درحالیست که بیش از ۶۳ درصد تسهیلات اشخاص مرتبط بانک آینده در زمره تسهیلات غیرجاری قرار دارند، یعنی دو ماه یا بیشتر از سررسید قرارداد این تسهیلات گذشته است. 

بانک شهر، ایران زمین و موسسه اعتباری ملل از دیگر موسسات اعتباری با میزان بالای تسهیلات اعطا شده به اشخاص مرتبط خود هستند. مشاهده می‌شود ارزش تسهیلات اشخاص مرتبط این بانک‌ها و موسسات اعتباری به ترتیب حدود ۲۹، ۲۷ و ۲۵ همت در پایان سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است. 

بر اساس محاسبات در جایگاه بعدی بانک پاسارگاد با ۱۸ همت ارزش تسهیلات به اشخاص مرتبط خود قرار گرفته و بانک رفاه، ملت به ترتیب حدود ۱۰، ۹ وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود را به ثبت رسانده‌اند. همچنین رقم مذکور برای بانک گردشگری و دی نیز حدود ۷ همت اعلام شده است. 

مطالعات نشان می‌دهد نسبت تسهیلات غیرجاری از تسهیلات اشخاص مرتبط تمامی بانک‌های یاد شده بجز بانک آینده، کمتر از ۱ درصد در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است. این درحالیست که بانک صادرات با ۶ همت تسهیلا به اشخاص مرتبط خود حدود ۱.۴ درصد تسهیلات غیرجاری در مقطع زمانی مورد بررسی داشته است. 

بانک‌های پرچم‌دار کمترین تسهیلات‌دهی به اشخاص مرتبط 

مشاهده می‌شود سایر بانک‌ها شامل، پارسیان، سامان، ملی و سینا حدود ۱ تا ۲ همت وام‌دهی به اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با خود داشته‌اند که ارزش بخش غیرجاری آن‌ها کمتر از ۱ درصد برآورد شده است. در مقابل بانک‌های سپه، تجارت، کارآفرین، کشاورزی، توسعه صادرات، اقتصاد نوین و سرمایه کمتر از ۱ همت تسهیلات اشخاص مرتبط در پایان اسفند ۱۴۰۲ را اعلام کرده‌اند. همچنین پست بانک و توسعه تعاون تا تاریخ مورد بررسی هیچگونه تسهیلات‌دهی بالای ۵۰ میلیارد تومان به اشخاص مرتبط خود را تجربه نکرده‌اند. 

شایان ذکر است از میان بانک‌هایی که کمتر از ۱ همت به اشخاص مرتبط خود تسهیلات اعطا کرده‌اند، تنها بانک سپه و تجارت حدود ۳۱ و ۲۴ درصد تسهیلات غیرجاری و بانک کشاورزی ۲.۸ درصد تسهیلات غیرجاری داشته است به همین ترتیب تسهیلات غیرجاری به اشخاص مرتبط سایر بانک‌های گروه مذکور کمتر از ۱ درصد رقم خورده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید