چشم انداز بازار بورس، فارکس، مسکن، طلا، ارز و خودرو از منظر اقتصاد کلان

چشم انداز بازار بورس، فارکس، مسکن، طلا، ارز و خودرو از منظر اقتصاد کلان
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 208493 |
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ | منبع: amoozesh-boors.com
1415 بازدید
۲
4
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد کلان شاخه‌ای از علم اقتصاد است که در سطح کلان به تحلیل فاکتورهای تاثیرگذار در اقتصاد مانند تورم، بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، درآمد ملی و سایر مفاهیمی از این دست می‌پردازد. افرادی که از این دانش استفاده می‌کنند، می‌توانند چرخه‌های صعودی و نزولی را در بازارهای مالی تشخیص داده و متناسب با آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

چشم انداز بازار بورس، فارکس، مسکن، طلا، ارز و خودرو از منظر اقتصاد کلان

هر فردی با هر سطح دانشی می‌تواند قواعد اقتصاد کلان را به صورت کاربردی آموزش ببیند و به راحتی در برهه‌های زمانی مختلف، شرایط اقتصادی را سنجیده و وارد یک یا چند بازار مالی داخلی و یا خارجی شود.

برای مثال زمانی که قیمت دلار در بازار داخلی ریزش پیدا می‌کند و به طبع بازار طلا نیز دچار کاهش قیمت شده، پیدا کردن بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری با استفاده از دانش اقتصاد کلان ممکن می‌شود. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که اقتصاد کلان علم پیچیده‌ای و کتاب‌های زیادی برای مطالعه تئوری آن وجود دارد. با این حال دوره‌های کاربردی آموزش اقتصاد نیز وجود دارند که از ابتدا و بدون هیچ‌گونه پیش‌نیازی، علم اقتصاد کلان و نحوه کاربرد آن در بازارهای مالی و شناسایی فرصت‌های کسب سود را آموزش می‌دهند. بازار طلا، دلار، خودرو، مسکن، فارکس و بورس از جمله بازارهایی هستند که با استفاده از علم اقتصاد می‌توان فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در آنها را پیدا کرد. با مراجعه به وب سایت آموزش بورس می‌توانید جزئیات بیشتری در خصوص نحوه آموزش اقتصاد کلان و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دست بیاورید.

فارکس (Forex)

در این دوره، تحلیل فاندامنتال بازار فارکس نیز آموزش داده می‌شود و شما می‌توانید با دانش و شفافیت بیشتری ارزهای خارجی را در این بازار بین‌المللی معامله کنید. برخلاف بازار ارز داخلی که تاثیر بسیاری از شایعات و اخباری که هنوز قطعیت آنها تایید نشده است، می‌گیرد در بازار فارکس افراد می‌توانند قدرت اقتصادی کشورها و در نتیجه ارزش ارز رایج آنها را با استفاده از آمار و اطلاعات اقتصادی مانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تولید ناخالص ملی (GNP) و… بسنجند و بر این اساس، ارزها را در برابر یکدیگر معامله کنند.

بورس ایران

تاثیر رشد اقتصادی کشور بر بازار بورس یکی از مهمترین مواردی است که علم اقتصاد کلان به بررسی آن می‌پردازد. تاثیر سیاست‌های پولی و مالی بر بازار بورس (و سایر بازارهای مالی داخلی در ایران) از دیگر مواردی است که افراد برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید یبا آن آشنا شوند. سیاست‌های پولی، به مجموعه سیاست‌های یک دولت در خصوص عرضه پول و نرخ بهره گفته می‌شود که خود به دو نوع انبساطی و انقباضی تقسیم می‌شود.

  • در سیاست پولی انبساطی، دولت با افزایش حجم پول میزان تقاضا در جامعه را به منظور افزایش تولید بیشتر می‌کند.
  • در سیاست پولی انقباضی، دولت سعی می‌کند حجم نقدینگی موجود در جامعه را کاهش داده تا از این طریق نرخ تورم را کمتر کند.

نحوه اثرگذاری این دو سیاست بر بازار بورس و مواجهه درست با آن به هنگام سرمایه‌گذاری از جمله مواردی است که در دوره آموزشی اقتصاد به صورت عملی به آنها پرداخته می‌شود.

طلا

مثلث طلا، نفت و دلار یکی از مهمترین مواردی است که با استفاده از علم اقتصاد کلان می‌توان آن را تحلیل کرد و در سطح کلی به پیش‌بینی قیمت طلا (در بازارهای جهانی و بازار داخلی) و سرمایه گذاری در طلا و سکه پرداخت. یکی از مهمترین مواردی که بر قیمت اونس جهانی طلا تاثیرگذار است، نرخ تورم آمریکا است. معامله‌گرانی که به دانش اقتصادی مجهز هستند با توجه به شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI) دست به خرید یا فروش طلا می‌زنند. این شاخص میزان تورم را مشخص می‌کند. اگر تورم در آمریکا افزایش پیدا کرده و دولت تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد، هزینه نگهداری طلا بیشتر شده بنابراین قیمت آن کاهش پیدا می‌کند اما اگر نرخ بهره تغییری نکند، احتمال افزایش قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن بیشتر می‌شود.

دلار

قیمت دلار در بازار داخلی ایران با توجه به آمارهای اقتصادی داخلی کشور مانند رشد اقتصادی، رشد پایه پولی و نقدینگی (بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا) تعیین می‌شود. با این حال اخبار سیاسی مانند امکانِ عملی شدن یا نشدن توافق برجام یکی از فاکتورهایی است که به شدت بر نرخ دلار تاثیرگذار است. آمارهای اقتصادی داخلی را با تکیه به علم اقتصاد کلان می‌توان تحلیل کرد و در صورت نبودِ اخبار یا شایعه‌ای در خصوص مذاکرات برجام (= تغییر نکردن شرایط روز) می‌توان تا حد بسیار زیادی روند قیمت دلار در آینده را پیش‌بینی کرد.

خودرو

بازار خودروی داخلی نیز تاثیر گرفته از شرایط اقتصاد کلان در ایران است. به نقل از اعتماد آنلاین، «همان طور که تورم منجر به افزایش قیمت کالاها می‌شود، بازار خودرو را نیز تحت تاثیر می‌گذارد. البته منظور افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است و نه افزایش قیمت آن در بازار آزاد.»

همان طور که می‌دانید قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط شورای رقابت تعیین شده و نسبت به قیمت بازار آزاد، رقم کمتری است. تحلیل اخبار مربوط به این سیاست‌های قیمت‌گذاری در بازار خودرو و بهترین زمان خرید و سرمایه‌گذاری در آن از جمله مواردی است که در دوره کاربردی آموزش اقتصاد به آن پرداخته می‌شود.

ملک

بازار ملک نیز تحت تاثیر شرایط اقتصاد کلان کشور است و قیمتها در آن با افزایش نرخ تورم، بیشتر می‌شود. شناخت موضوعاتی مانند رکورد تورمی و تاثیر تورم بر قیمت مصالح ساختمانی از دیگر عوامل تاثیرگذار در این بازار هستند. البته سرمایه‌گذاری در بازار املاک فقط مختص به ایران نیست. سرمایه‌گذاران می‌توانند با دانشی که از علم اقتصاد کلان به دست می‌آورند در بازار ملک کشورهای همسایه نیز سرمایه‌گذاری کنند.

بعد از شناخت بازار هدف، پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی در بازارهایی مانند بورس و فارکس با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تکمیل شود اما در بازارهای داخلی مانند طلا، خودرو، دلار و مسکن بدون نیاز به تحلیل‌های بیشتر می‌توان سرمایه‌گذاری را شروع کرد.

البته سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بازارها نکات ریز و مهمی دارد که حتما باید به آنها توجه کرد. برای مثال اگر تحلیل اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را در این برهه زمانی پیشنهاد کند، شما نمی‌توانید به خرید هر خانه یا زمینی اقدام کنید. در واقع باید در رابطه با اینکه زمین در کدام شهر و منطقه قرار گرفته، سن بنا و مصالح به کار رفته در ساختمان و سایر موارد تحقیق کنید.

منبع: آموزش بورس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :حامد جاوید

      نکات خیلی خوبی درباره چشم اندازه بازار بورس و فارکس گفتید، ممنون از اطلاعات مفیدتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از شما بابت کامنت خوبتون حامد عزیز