بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت - افق اقتصادی

بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت - افق اقتصادی
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 240595 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
9 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، تولید نفت خام اوپک در ماه گذشته میلادی ثابت باقی ماند و همین امر باعث شد توافق این گروه برای کاهش تولید، به شکل کامل اجرایی نشود. به نوشته بلومبرگ، داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه آوریل، ۲۶/۸۱ میلیون بشکه نفت در هر روز […]

بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت

به گزارش اکوایران، تولید نفت خام اوپک در ماه گذشته میلادی ثابت باقی ماند و همین امر باعث شد توافق این گروه برای کاهش تولید، به شکل کامل اجرایی نشود.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه آوریل، ۲۶/۸۱ میلیون بشکه نفت در هر روز تولید کرد که حدود ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیشین بوده است. همچنین افزایش جزئی تولید توسط لیبی و عراق با کاهش تولید ایران و نیجریه جبران شده است.

در نتیجه این اتفاق، توافق کاهش تولید توسط اعضای اوپک و متحدان این سازمان در ابتدای سال جاری میلادی که برای جلوگیری از عرضه مازاد در بازار نفت اعلام شد، به شکل کامل اجرایی نشده است. در این میان، عراق و امارات متحده عربی، چند صد هزار بشکه در روز بیشتر از محدودیتی که با آن موافقت کردند به تولید نفت می‌پردازند.

با این وجود،‌ کاهش تولید دیگر اعضای اوپک نظیر عربستان سعودی، کویت و الجزایر، به افزایش قیمت نفت در برابر شرایط اقتصادی شکننده،‌ کمک کرده است و این اتفاق منجر به افزایش درآمد اعضای اوپک شده است. نفت برنت در روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) نزدیک به ۸۵ دلار به ازای هر بشکه در لندن معامله شد. ‌

بزرگ‌ترین تغییر در ماه گذشته میلادی به کشور لیبی مربوط می‌شود که تولید خود را با رشد ۶۰ هزار بشکه در هر روز به میزان کلی ۱/۱۹ میلیون بشکه نفت در روز رساند. این کشور شمال آفریقا که صنعت نفت آن به دلیل سال‌ها جنگ داخلی به‌شدت آسیب دیده است، از اهداف اوپک پلاس در زمینه تولید معاف است.

تولید عراق نیز نسبتا افزایش یافت و به ۴/۲۲ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از محدودیت اوپک پلاس برای تولید این کشور بوده است. بغداد وعده داده که با کاهش‌های بیشتر، این افزایش تولید را جبران کند،‌ اما اغلب به دلیل نیاز به سرمایه برای بازسازی اقتصاد خود، سهمیه تولید را رعایت نکرده است.

ایران و نیجربه هر کدام تولید خود را تا ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند و تولید آن‌ها به ترتیب به ۳/۱۳ میلیون و ۱/۴۲ میلیون بشکه نفت در روز رسید. تولید عربستان نیز حدود ۹ میلیون بشکه در روز بود و تغییری نداشته است.

اتحاد اوپک پلاس که از ۲۲ کشور تشکیل شده و تولیدکنندگان دیگری مانند روسیه را نیز در خود جای داده است، قرار است در ۱ ژوئن (۱۲ خرداد) تشکیل جلسه دهد تا درباره تمدید کاهش تولید فعلی برای نیمه دوم ۲۰۲۴ تصمیم‌گیری کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید