دلار نیمایی محرک رقابت پلیمرها - افق اقتصادی

دلار نیمایی محرک رقابت پلیمرها - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 192497 |
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲ |
31 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

افزایش عرضه پلی‌پروپیلن‌ها، رقابت‌های هیجانی برای این محصولات را مهار کرد؛ در این شرایط فاصله ۷۹ درصدی میان نرخ تعیین قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و بهای ارز در بازار آزاد؛ محرک اصلی رقابت در رینگ پلیمرها است.

دلار نیمایی محرک رقابت پلیمرها

به گزارش اکوایران در دومین هفته از دی ماه منتهی به روز جمعه پانزدهم این ماه؛ متقاضیان گروه کالایی پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، با ثبت رقابت قیمتی ۸۱ تا ۸۹ درصدی؛ بیشترین رقابت قیمتی برای خرید یک محصول را داشتند. این در حالی بود که سقف رقابت برای پلی‌پروپیلن شیمایی به ۷۲ درصد و سقف رقابت برای پلی‌پروپیلن نساجی به ۵۹ درصد فروکش کرده بود.

ظرف دومین هفته از زمستان امسال بالغ بر ۱۱۳ هزار و ۶۰۰ تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ میزان تقاضای ثبت شده برای این محصولات به ۱۵۳ هزار و ۴۹۷ تن رسید و در نهایت ۹۵ هزار و ۱۰۹ تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در این رینگ برابر ۸۳ درصد بود.

رقابت ۸۹ درصدی در ررینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ فیزیکی پلیمرها در بورس کالای ایران در دومین هفته از دی ماه از فروش ۱۰۰ درصد عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری حکایت دارد؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه در این بازار باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول رقابت‌های ۸۱ تا ۸۹ درصدی را در بازار به ثبت برسانند.

ظرف این بازه هفتگی ۵ هزار و ۱۶ تن پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در محدوده قیمتی ۲۷ هزار ۵۵ تومان تا ۲۸ هزار و ۹۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۷هزار و ۴۱۴ تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصولات این بازار با میانگین قیمتی در محدوده ۴ هزار و ۹۰۵ تومان و ۵ هزار و ۴۷۱ تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید.

برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که همچنان قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری با نرخ دلار نیمایی برابر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین می‌شود؛ محرک‌ رقابت‌های سنگین قیمتی در رینگ پلیمرها بود. در حال حاضر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فاصله حدود ۳۷ درصدی با نرخ حواله ارز در بازار مبادله و همچنین کمی بیشتر از نصف قیمت دلار در بازار آزاد است. بنابراین می‌توان اینگونه ادعا کرد که تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصولات و انتظارات تورمی افزایشی به رقابت هیجانی در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری انجامیده است.

افزایش تولید ترمز رقابت در رینگ پلی‌پروپیلن‌ها را کشید

با افزایش حجم عرضه پلی‌پروپیلن شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف ۳ هفته گذشته؛ از رقابت قیمتی متقاضیان این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شده، به نحوی که سقف رقابت قیمتی ثبت شده برای این گروه کالایی در دومین هفته از دی ماه برابر ۷۲ درصد بود. این در حالی بود که ظرف نیمه آذر امسال این محصول با رقابت‌هایی در محدوده ۱۳۰ درصد نیز معامله شده بود.

پایان زمان اورهال شرکت‌های پتروشیمی و تامین خوراک مورد نیاز برای تولید پلی‌پروپیلن شیمایی، به افزایش تولید پلی‌پروپیلن شیمایی انجامید و این موضوع به فروکش تقاضا در رینگ پلی‌پروپیلن شیمایی انجامید.

افزایش تولید پلی‌پروپیلن نساجی نیز عامل فروکش تقاضا و افت رقابت قیمت در رینگ فروش این محصول بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید