استخراج سولانا با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟ - افق اقتصادی

استخراج سولانا با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 242685 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱ |
13 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

سولانا یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاکچینی مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام است. در همین راستا، استخراج ارز دیجیتال SOL به روش ماینینگ امکان‌پذیر نیست.

استخراج سولانا با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

به گزارش بازار، سولانا یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاکچینی مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام است. در همین راستا، استخراج ارز دیجیتال SOL به روش ماینینگ امکان‌پذیر نیست. به عبارتی دیگر، در شبکه سولانا کاربری به نام ماینر وجود ندارد؛ به جای ماینرها، نودهای تاییدکننده یا ولیدیتور وظیفه تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاکچین را بر عهده دارند. این تاییدکنندگان،‌ به جای فراهم کردن قدرت پردازشی، مبلغ معینی را استیک می‌کنند. این دارایی قفل شده در شبکه سولانا را می‌توان به عنوان نوعی وثیقه در نظر گرفت که در صورت نیاز، بخشی از آن به عنوان جریمه کسر خواهد شد.
فناوری بلاک چین سولانا
بلاکچین Solana از ترکیب خاص سرعت، امنیت و مقیاس‌پذیری برخوردار است. مکانیزم اجماع نوآورانه این بلاکچین در کنار الگوریتم اثبات تاریخ (Proof of History)، آن را از سایر شبکه‌های رمزارزی رقیب متمایز کرده است.
در واقع، بلاکچین سولانا به خاطر توان پردازشی بالا و کارمزد پایین به شهرت رسیده و اکنون استاندارد جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. پروتکل اجماع ترکیبی این بلاکچین باعث شده که در مقایسه با بلاکچین‌های سنتی، بهبودهای قابل توجهی در رابطه با میزان کارایی و سرعت آن مشاهده شود. سولانا اکنون توانایی پردازش هزاران تراکنش در هر ثانیه را دارد و یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچینی دنیا به شمار می‌آید.
مکانیزم اجماع بلاکچین سولانا
سولانا از مکانیزم اثبات سهامی استفاده می‌کند که بر اساس آن، نودهایی که می‌خواهند در فرآیند تایید تراکنش‌ها شرکت داشته باشند و پاداش دریافت کنند، مقداری از ارز بومی این بلاکچین (SOL) را استیک خواهند کرد. این نوع مکانیزم در مقایسه با الگوریتم اثبات کار (PoW) که در بلاکچین‌هایی مانند بیت کوین به کار می‌رود، مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.
در شبکه سولانا، الگوریتمی به نام اثبات تاریخ (PoH) نیز وجود دارد که انجام شدن یک رویداد خاص در یک زمان مشخص را اثبات می‌کند. در شبکه سولانا،‌ این الگوریتم در ترکیب با اثبات سهام به کار گرفته می‌شود، تا علاوه بر بهره‌مند شدن از سرعت و کارایی بالا، به دقت و امنیت بلاکچین نیز لطمه‌ای وارد نشود.
برای استخراج سولانا به چه منابعی نیاز است؟

برای شرکت در فرآیند استخراج سولانا که بهتر است آن را به عنوان فرآیند اعتبارسنجی بلاک‌ها و تراکنش‌های سولانا در نظر بگیرید، به کارت گرافیک یا دستگاه ASIC نیاز ندارید. البته کسانی می‌خواهند به نود تاییدکننده تبدیل شوند، باید رایانه قوی با حداقل مشخصات زیر در اختیار داشته باشند:

پردازنده مرکزی: ۱۲ هسته‌ای/۲۴ رشته‌ای با حداقل سرعت ۲.۸GHz.
رم: ۲۵۶ گیگابایت در مادربوردی که ترجیحا از رم تا سقف ۵۱۲ گیگابایت پشتیبانی کند.
اس‌اس‌دی: حداقل ۵۰۰ گیگابایت برای حساب‌ها، ۱ ترابایت برای دفتر کل (Ledger) و برای عملکرد بهتر، ترجیحا یک اس‌اس‌دی ۵۰۰ گیگابایت جداگانه برای سیستم عامل.
اینترنت: اتصال پرسرعت Broadband با حداقل پهنای باند ۱ گیگابایت در ثانیه.

داشتن رایانه‌ای با این مشخصات،‌ برای اجرای نرم افزارهای مورد نیاز ضروری است. به همین دلیل، بسیاری از تاییدکنندگان از خدمات شرکت‌هایی که سرورهای حرفه‌ای و با بیش‌ترین زمان آنلاین بودن ارائه می‌دهند، استفاده می‌کنند.
دائما آنلاین بودن سیستم نود تایید کننده برای شرکت در فرآیند تایید بلاک‌های جدید ضروری است. به منظور شرکت در این فرآیند، تاییدکنندگان باید ارز SOL متعلق به خودشان را استیک کرده و یا دارایی واگذار شده به آنها (Delegated) را استیک کنند.
به طور کلی، تاییدکنندگان شبکه سولانا، وظایف زیر را بر عهده دارند:

تولید بلاک: ولیدیتورهایی که به صورت تصادفی توسط پروتکل شبکه سولانا انتخاب می‌شوند، بلاک‌های جدید را برای تایید شدن پیشنهاد می‌کنند.
رای دادن: تاییدکنندگان، بلاک‌های پیشنهادی سایر نودها را از طریق رای دادن، تایید یا رد می‌کنند.

پاداش شرکت در فرآیند تایید تراکنش‌های سولانا، بر مبنای میزان دارایی استیک شده، و تاثیر کلی نود تاییدکننده در حفظ امنیت و کارایی شبکه، توزیع خواهد شد. تاییدکنندگانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کنند یا عمدا به دنبال خرابکاری در شبکه باشند، بخشی از دارایی استیک شده خود را از دست خواهند داد. این فرآیند، تحت عنوان اسلشینگ (Slashing) شناخته می‌شود.
درآمد یک نود تاییدکننده سولانا چقدر است؟
هزینه مورد نیاز برای نگهداری سرورهای تاییدکننده مورد نیاز شبکه سولانا، ماهانه چیزی بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ دلار خواهد بود که به طور میانگین، می‌توان آن را ۴۵۰۰ دلار در سال در نظر گرفت. همچنین از آنجایی که رای دادن در هر Epoch یا دوره (۲ تا ۳ روز) تقریبا ۲ تا ۳ واحد SOL هزینه دارد، می‌توانیم مبلغ مورد نیاز برای اجرای نود تاییدکننده سولانا را بین ۴۵ تا ۶۸ هزار دلار در سال در نظر بگیریم. البته این میزان درآمد به قیمت سولانا نیز ارتباط مستقیم دارد.

اکنون برای محاسبه میزان درآمد، اگر فرض را بر این بگیریم که نود تاییدکننده ۱۰۰ هزار واحد SOL را به صورت وکالتی (Deleagted) در اختیار دارد و پاداش هر بلاک نیز حدودا ۰.۰۰۷۸ واحد SOL است، درآمد حاصل از دارایی نمایندگی شده معادل ۴۸ هزار دلار در سال و درآمد حاصل از پاداش بلاک نیز ۱۸.۶ هزار دلار در سال خواهد بود. بنابراین، درآمد یک نود ولیدیتور پس از کسر هزینه نگهداری سرور، در بهترین حالت، معادل ۲۰.۳ هزار دلار در سال خواهد بود.
البته باید در نظر داشت که نودهای تاییدکننده می‌توانند SOL دریافتی خود را برای کسب سود بیشتر، در زمان افزایش قیمت بفروشند یا آن‌ها را به روشی هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند.
افراد عادی چگونه می‌توانند از شبکه سولانا پاداش استخراج دریافت کنند؟
راه‌اندازی و اجرای یک نود تاییدکننده، به دانش فنی و سرمایه اولیه قابل توجهی نیاز دارد. به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان به شبکه سولانا ترجیح می‌دهند از خدمات پلتفرم‌های استیکینگ استفاده کنند. در این پلتفرم‌ها، کاربران می‌تواند هر مقدار SOL که می‌خواهند را استیک کرده و به تناسب دارایی خود، پاداش دریافت کنند. طبیعتا، پلتفرم‌های استیکینگ بخشی از پاداش کاربران را به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید