برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران با چالش‌های افزایش قیمت - افق اقتصادی

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران با چالش‌های افزایش قیمت - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 243316 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
11 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز، ۱۹ اردیبهشت ماه به مدت ۱۰ روز تا ۲۹ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار می‌شود. نمایشگاه مجازی کتاب نیز همزمان با نمایشگاه حضوری در آدرس book.icfi.ir شروع به کار کرده است. همچنین بُن کتاب را نیز فقط در نمایشگاه مجازی کتاب می‌توان استفاده کرد. آن‌طور که […]

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران با چالش‌های افزایش قیمت

به گزارش اکوایران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز، ۱۹ اردیبهشت ماه به مدت ۱۰ روز تا ۲۹ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار می‌شود. نمایشگاه مجازی کتاب نیز همزمان با نمایشگاه حضوری در آدرس book.icfi.ir شروع به کار کرده است. همچنین بُن کتاب را نیز فقط در نمایشگاه مجازی کتاب می‌توان استفاده کرد. آن‌طور که اعلام شده، امسال بن کتاب دانشجویی ۷۰۰هزار تومان است که سهم یارانه اهدایی دولت ۲۸۰ هزار تومان است و ۴۲۰ هزار تومان آن را خود دانشجویان یا طلاب پرداخت می‌کنند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه جلسه امروز – ۱۹ اردیبهشت- هیأت دولت با اشاره به آغاز به کار رسمی نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب امسال برای اولین‌بار در ۱۵۰ هزار متر برگزار می‌شود و بیش از ۲۵ کشور و هزاران ناشر در آن حضور دارند.

وزیر ارشاد همچنین از حضور اکثر فعالین و ناشرین داخلی برجسته در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و عنوان کرد که ناشران داخلی نسبت به سال قبل حضور پررنگ‌تری خواهند داشت. بیشترین تعداد ناشران داخلی حاضر در نمایشگاه با ۴۱۳۲ ناشر، متعلق به سال ۱۳۹۶ است. همچنین در سال ۱۳۹۵ با حضور ۱۸۸۶ ناشر داخلی، پایین‌ترین نرخ حضور ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران از سال ۱۳۸۷ به بعد به ثبت رسیده است.

نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برگزار نشد.

یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که اهالی کتاب، با آن مواجه هستند، افزایش قیمت کتاب است. بنا بر آخرین داده‌های خانه کتاب ایران، میانگین قیمت کتاب در اسفند ۱۴۰۲ (۱,۱۸۱,۹۹۰ ریال) نسبت به اسفند ۱۴۰۱ (۱,۴۷۰,۴۱۰ ریال)، افزایش ۲۴ درصدی داشته است. همچنین میانگین شمارگان نیز در این مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است.

تعداد کتاب‌های منتشرشده در اسفند ۱۴۰۲ که ۱۴,۶۸۴ عنوان کتاب بود که نسبت به اسفند ۱۴۰۲ با ۱۴,۲۸۰ عنوان، کاهش سه درصدی داشته است.

مجموع این آمارها نشان‌دهنده این امر است که روند افزایشی قیمت کتاب منجر به کاهش خریداران و خوانندگان کتاب در ایران شده است.

از طرفی علت این افزایش قیمت توسط ناشران نیز به قیمت کاغذ و ملزومات چاپ و ارسال آن بستگی دارد. بنابراین، نمی‌توان صرفا ناشران را در افزایش قیمت پشت جلد کتاب‌ها مقصر دانست. چندان دور از انتظار نیست که با تداوم این افزایش قیمت‌ها، شاهد حذف کتاب از سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی باشیم؛ اتفاقی که با شعار نمایشگاه امسال (بخوانیم و بسازیم) در تناقض است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید