هیچ در بازار مسکن؛ هم در تورم و هم در معاملات - افق اقتصادی

هیچ در بازار مسکن؛ هم در تورم و هم در معاملات - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 242862 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷ |
13 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات خانه در فروردین امسال به شکل چشم‌گیری هم نسبت به اسفند و هم نسبت به فروردین سال قبل کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تعداد معاملات مسکن از بالای ۶ هزار واحد در اسفند به نزدیک هزار و […]

هیچ در بازار مسکن؛ هم در تورم و هم در معاملات

به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات خانه در فروردین امسال به شکل چشم‌گیری هم نسبت به اسفند و هم نسبت به فروردین سال قبل کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تعداد معاملات مسکن از بالای ۶ هزار واحد در اسفند به نزدیک هزار و ۵۰۰ واحد در فروردین ماه نزول کرده است. رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در تهران طی فروردین امسال به کمترین سطح خود حداقل از خرداد ۱۴۰۱ تا کنون رسیده است.

وضعیت قیمت‌ها هم تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است. از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، همچنان منطقه یک گرانترین و منطقه ۱۸ ارزان‌ترین خانه‌ها را در خود جای داده است.

ثبات قیمت‌ خانه‌های تهران در اولین ماه از سال جدید

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۳ قیمت هر متر مربع خانه در تهران به طور میانگین به ۸۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم در اسفند ماه تقریبا ۲۰۰ هزار تومان کمتر و در فروردین سال گذشته تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمتر از رقم فعلی بوده است. بر این اساس، رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران ۰.۲ درصد و رشد نقطه به نقطه قیمت ۲۲.۹ درصد برآورد شده است. تورم ماهانه ۰.۲ درصدی در فروردین امسال حاکی از آن است که عملا قیمت مسکن در پایتخت چندان تغییری نداشته و نسبت به ماه قبل ثابت مانده است.

از میان مناطق ۲۲گانه تهران، بالاترین قیمت خانه متری ۱۵۰ میلیون تومان بوده که مربوط به منطقه یک می‌شود. ارزان‌ترین قیمت هم متری ۴۲ میلیون تومان بوده که مانند ماه قبل مربوط به منطقه ۱۸ است. اگرچه آمارهای قیمت مسکن تغییر چندانی نداشته، تعداد معاملات شدیدا اُفت کرده و رشد آن به کمترین سطح خود حداقل از خرداد سال قبل تا کنون رسیده است.

بازار بهاره مسکن پایتخت، سردتر از همیشه

در فروردین امسال تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به یک هزار و ۵۰۸ واحد رسیده است. این تعداد در اسفند ماه ۶ هزار و ۱۷۹ واحد بوده است. بنابراین رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در تهران به منفی ۷۵.۶ درصد رسیده که حداقل از خرداد ۱۴۰۱ تا کنون کمترین رشد به ثبت رسیده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که متقاضیان خرید مسکن در پایتخت شدیدا ریزش کرده‌اند و با قیمت‌های موجود معامله قابل توجهی صورت نگرفته است. تعداد معاملات مسکن در تهران در فروردین سال قبل یک هزار و ۷۵۷ واحد بوده است. بنابراین رشد نقطه به نقطه تعداد معاملات در فروردین امسال منفی ۱۴.۲ درصد برآورد می‌شود. با توجه به اٌفت شدید تعداد معاملات در ماه قبل و ثبات نسبی قیمت مسکن، به نظر می‌رسد که سایه رکود بر سر این بازار افتاده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید