فرصتی که از دست رفت؛ آفت خشکسالی بر سر کشاورزی - افق اقتصادی

فرصتی که از دست رفت؛ آفت خشکسالی بر سر کشاورزی - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 242741 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
12 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، کشاورزی یکی از بخش‌های استراتژیک اقتصاد است که مستقیما با امنیت غذایی خانوارهای کشور ارتباط دارد. رشد اقتصادی بخش کشاورزی از سال ۱۴۰۰ فصل به فصل منفی بوده و این بخش مدام در حال کوچک‌شدن است. به طوری‌که هم‌اکنون سطح تولیدات کشاورزی به مراتب کمتر از سطح این تولیدات در سال ۱۳۹۹ است. […]

فرصتی که از دست رفت؛ آفت خشکسالی بر سر کشاورزی

به گزارش اکوایران، کشاورزی یکی از بخش‌های استراتژیک اقتصاد است که مستقیما با امنیت غذایی خانوارهای کشور ارتباط دارد. رشد اقتصادی بخش کشاورزی از سال ۱۴۰۰ فصل به فصل منفی بوده و این بخش مدام در حال کوچک‌شدن است. به طوری‌که هم‌اکنون سطح تولیدات کشاورزی به مراتب کمتر از سطح این تولیدات در سال ۱۳۹۹ است. علت مقایسه حجم تولید این بخش با سال ۹۹ این است که در طول ۱۹ سال گذشته، بالاترین سطح تولیدات بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

اکوایران در این گزارش بررسی کرده که اگر از انتهای سال ۱۴۰۲، بخش کشاورزی با میانگین رشد تولیدات در سال ۱۳۹۹ رشد کند، چند سال زمان می‌برد تا سطح تولیدات دوباره به سطح سال ۱۳۹۹ برسد.

برآورد تولیدات کشاورزی در ۳ سال پیش رو

سطح تولیدات بخش کشاورزی از سال ۱۳۹۰ وارد یک روند افزایشی شد و سال به سال بالاتر رفت، اما از سال ۱۳۹۶ شتاب این افزایش تولید کم شد و در سال ۱۳۹۷ تولیدات کشاورزی نسبت به سال قبل کاهش یافت. البته این وضعیت پایدار نبود و از سال بعد دوباره تولیدات کشاورزی رو به افزایش گذاشت به طوری که از ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به ۵۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید. این حجم تولید،‌ بالاترین سطح از سال ۱۳۸۶ تا کنون بوده است.

در حالی که انتظار می‌رفت روند افزایشی بلندمدت دهه ۹۰، در دهه ۱۴۰۰ نیز ادامه یابد، تولیدات بخش کشاورزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ رو به کاهش گذاشت. سطح تولید ابتدا در سال ۱۴۰۰ به ۵۱ هزار میلیارد تومان رسید و بعد در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، روی سکوی ۴۸ هزار میلیارد تومان توقف کرد؛ سطحی که به مراتب پایین‌تر از رکورد سال ۹۹ است.

در سال ۹۹، میانگین رشد اقتصادی بخش کشاورزی ۴.۲ درصد بود. اگر از زمستان سال گذشته، رشد منفی بخش کشاورزی متوقف شود و با ۴.۲ درصد به رشد خود ادامه دهد، چند سال طول می‌کشد تا سطح تولیدات کشاورزی به سطح سال ۱۳۹۹ برسد؟

محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که در صورت شروع رشد ۴.۲ درصدی بخش کشاورزی، تا سال ۱۴۰۴ طول می‌کشد که تولیدات کشاورزی نزدیک به سال ۹۹ شود و در نهایت، در سال ۱۴۰۵ این تولیدات از سال ۹۹ فراتر می‌رود.

به بیان دقیق‌تر، درصورت رشد ۴.۲ درصدی، تولیدات کشاورزی در سال ۱۴۰۴ به ۵۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۵ به ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

البته باید توجه داشت که خارج ‌شدن رشد اقتصادی کشاورزی از محدوده منفی و جهش آن به بالای چهار درصد شرایطی نیاز دارد که هم‌اکنون در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود. برای مثال، از سال ۱۴۰۰ بارش باران به شکل قابل توجهی کاهش یافته و احتمال وقوع خشکسالی فصل به  فصل منجر به کاهش تولیدات شده است. خروج نیروی کار این بخش نیز یکی دیگر از چالش‌های بخش کشاورزی است که تا برطرف نشود، جهش رشد این بخش به بالای چهار درصد در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید