در اسفند ۱۴۰۲ چند هزار میلیارد چک کشیده شد؟ - افق اقتصادی

در اسفند 1402 چند هزار میلیارد چک کشیده شد؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 241992 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
8 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران و بر اساس آمارهای منتشره از بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲ تعداد چک‌های استفاده شده در معاملات از مرز ۹ هزار و ۱۰۰ فقره و مبلغ آن‌ها از ۶۹۲ همت عبور کرده است.  در این میان استان اردبیل و لرستان بیشترین نسبت چک‌های برگشت خورده نسبت به کل چک‌های مبادله‌ای را تجربه […]

در اسفند ۱۴۰۲ چند هزار میلیارد چک کشیده شد؟

به گزارش اکوایران و بر اساس آمارهای منتشره از بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲ تعداد چک‌های استفاده شده در معاملات از مرز ۹ هزار و ۱۰۰ فقره و مبلغ آن‌ها از ۶۹۲ همت عبور کرده است. 

در این میان استان اردبیل و لرستان بیشترین نسبت چک‌های برگشت خورده نسبت به کل چک‌های مبادله‌ای را تجربه کرده‌اند اما به‌طور کلی استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین استفاده از چک را در مبادلات خود داشته‌اند. 

نسبت چک‌های برگشتی در کل کشور

مشاهده می‌شود تعداد چک‌های استفاده شده در اسفند سال گذشته حدود ۶ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۱ بیشتر شده و از نظر مبلغ نیز حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. مقایسه میزان چک‌های استفاده شده در هر یک از ماه‌های ۱۴۰۲ حاکی از ثبت رکورد جدیدی در استفاده از چک برای مبادلات طی اسفند ماه هستند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد از لحاظ مبلغ در کل حدود ۸.۶ درصد از کل چک‌های مبادله شده در دوازدهمین ماه سال گذشته وصول نشده و برگشت خورده است.

بر اساس آمارها نسبت چک‌های برگشت خورده به کل چک‌های مبادله شده در ماه مورد بررسی نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش یافته اما در مقابل اسفند ۱۴۰۱ دچار افزایش ۱.۵ درصدی شده است. 

استان‌های طرفدار استفاده از چک در اسفند ماه

در ماه مورد بررسی استان تهران با سهمی بیش از ۴۹ درصد از چک‌ها، رتبه اول در ارزش چک‌های مبادله‌ای از میان استان‌ها را رقم زده که از نظر تعداد نیز بیش از ۳۲ درصد چک‌ها را شامل می‌شود. استان‌های اصفهان و خراسان رضوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استان اردبیل و لرستان، پرچم‌دار بیشترین نسبت چک‌های برگشتی

جالب توجه است که هرچند میانگین نسبت چک‌های برگشتی از نظر مبلغ در کل کشور زیر ۱۰ درصد بوده اما در استان اردبیل و لرستان به ترتیب بیش از ۱۷ درصد به ثبت رسیده است.

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند بالا بودن نسبت چک‌های برگشتی در استان‌ها ممکن است به اختلاف تصور معامله‌گران از درآمد آینده و میزان درآمد محقق شده مربوط باشد به عبارت دیگر با فرض درستکاری افراد، فعالان اقتصادی با تکیه بر درآمدهای آینده خود از چک در مبادلات استفاده می‌کنند و چنانچه درآمد محقق شده از درآمد مورد انتظار آن‌ها کمتر باشد، احتمال وصول نشدن چک‌های مورد استفاده بالاتر می‌رود.

متوسط مبلغ چک‌های کشیده شده در اسفند ۱۴۰۲

به‌طور کلی مشاهده می‌شود مجموعا در سال ۱۴۰۲ رقمی بیش از ۶ هزار و ۱۵۸ همت توسط چک و در قالب حدودا ۹۵ میلیون فقره معامله شده است که به‌طور متوسط سرانه ارزش هر یک از چک‌های مبادله‌ای در اسفند تقریبا ۷۶ میلیون تومان رقم خورده است.

بر اساس مطالعات، به مبلغ سرانه هر چک در انتهای ۱۴۰۲ نسبت به سرانه اسفند ۱۴۰۱ حدود ۱۴ میلیون تومان افزوده شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید