توافق عراق، ‌ترکیه، قطر و امارات برای پیشبرد پروژه «جاده توسعه» - افق اقتصادی

توافق عراق، ‌ترکیه، قطر و امارات برای پیشبرد پروژه «جاده توسعه» - افق اقتصادی
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 235309 |
تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ |
15 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران،‌ محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در روز دوشنبه (۳ اردیبهشت) شاهد به امضا رسیدن یک توافق اولیه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی بودند. به نوشته رویترز، این توافق شامل همکاری برای پیشبرد پروژه‌ای موسوم به «جاده توسعه» است. عراق در سال گذشته میلادی این […]

توافق عراق، ‌ترکیه، قطر و امارات برای پیشبرد پروژه «جاده توسعه»

به گزارش اکوایران،‌ محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در روز دوشنبه (۳ اردیبهشت) شاهد به امضا رسیدن یک توافق اولیه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی بودند.

به نوشته رویترز، این توافق شامل همکاری برای پیشبرد پروژه‌ای موسوم به «جاده توسعه» است. عراق در سال گذشته میلادی این پروژه‌ ۱۷ میلیارد دلاری را آغاز کرد تا بتواند یک بندر کامودیتی مهم در جنوب این کشور را به وسیله خط آهن و جاده به مرز ترکیه متصل کند.

به نوشته میدل ایست نیوز، بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر این کشور، این تفاهم‌نامه با هدف همکاری مشترک در پروژه راهبردی جاده توسعه تنظیم شده است. این تفاهم‌نامه را وزرای حمل و نقل عراق و ترکیه و وزیر حمل و نقل قطر به همراه وزیر انرژی و زیرساخت امارات امضا کردند.

به موجب این تفاهم‌نامه، این کشورها در تنظیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه همکاری می‌کنند. این بیانیه افزوده که جاده توسعه یک پروژه راهبردی است که موجب تقویت رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق هم‌افزایی اقتصادی میان شرق و غرب می‌شود و به تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد مسیر رقابتی می‌انجامد.

این پروژه از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و با یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق، به شبکه ریلی ترکیه متصل می‌شود. این پروژه در سه مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله نخست در سال ۲۰۲۸، مرحله دوم در سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز در سال ۲۰۵۰ تکمیل خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید