قطار نقدینگی در ایستگاه پایانی ۱۴۰۲ - افق اقتصادی

قطار نقدینگی در ایستگاه پایانی 1402 - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 226810 |
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ |
61 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ همت به جریان نقدینگی کشور اضافه شده است. بررسی‌ها نیز حاکی از آن است که از اسفند ۱۴۰۱ تا آخرین ماه ۱۴۰۲ رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد رقم خورده که رقم نقدینگی را به ۷ هزار و ۸۸۰ همت رسانده است.  به‌طور کلی رشد […]

قطار نقدینگی در ایستگاه پایانی ۱۴۰۲

به گزارش اکوایران، از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ همت به جریان نقدینگی کشور اضافه شده است. بررسی‌ها نیز حاکی از آن است که از اسفند ۱۴۰۱ تا آخرین ماه ۱۴۰۲ رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد رقم خورده که رقم نقدینگی را به ۷ هزار و ۸۸۰ همت رسانده است. 

به‌طور کلی رشد نقدینگی اصلی‌ترین کانال مزمن شدن تورم به شمار می‌آید که عموم اقتصاددانان نیز اولین قدم برای کنترل تورم را نیز در کنترل رشد نقدینگی جست و جو می‌کنند.

پایین‌ترین نرخ رشد نقدینگی از سال ۱۳۹۸

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، حجم نقدینگی در آخرین ماه ۱۴۰۲ به ۷ هزار و ۸۸۰ همت رسیده که منجر به رقم خوردن رشد ۲۴.۳ درصدی در اسفند شده است. به‌طور کلی رشد نقدینگی ثبت شده در ماه پایانی ۱۴۰۲ به نوعی پایین‌ترین نقطه از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به شمار می‌رود. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آن مجموعا حدود هزار و ۵۴۳ همت به نقدینگی کشور افزوده شده که معادل با ارزش حدود ۲۰ درصد از کل نقدینگی در حال حاضر است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد هدفگذاری نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ نهایتا در دی ماه تحقق یافت. این درحالیست که آمار رشد نقدینگی در بهمن ماه همچنان منتشر نشده اما از نمودار منتشره بانک مرکزی به نظر می‌رسد در یازدهمین ماه ۱۴۰۲ مجددا نرخ رشد نقدینگی از ۲۷.۵ درصد فراتر رفته باشد اما در اسفند ماه، حدود ۲۴.۳ درصد به ثبت رسیده است. 

به‌طور کلی نرخ رشد نقدینگی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده و از کانال ۲۰ درصد به کانال ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ رسید. در مقابل از اواسط ۱۴۰۰ رشد نقدینگی روند نزولی خود را آغاز کرد اما همچنان روند آن به کانال بلندمدت خود بازنگشته است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید