تغییر رویه انتشار آمار؛ تورم ۲۱ درصدی تولید کالاهای صنعتی - افق اقتصادی

تغییر رویه انتشار آمار؛ تورم 21 درصدی تولید کالاهای صنعتی - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 226727 |
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
54 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکو ایران، تورم تولیدکننده معیاری برای ارزیابی تغییرات قیمت کالاها بلافاصله پس از تولید است. از این شاخص به عنوان پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف‌کننده نام برده می‌شود.  مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت را در دی ماه ۱۴۰۲ منتشر کرده است. این نخستین بار در سال‌های اخیر است که این مرکز […]

تغییر رویه انتشار آمار؛ تورم ۲۱ درصدی تولید کالاهای صنعتی

به گزارش اکو ایران، تورم تولیدکننده معیاری برای ارزیابی تغییرات قیمت کالاها بلافاصله پس از تولید است. از این شاخص به عنوان پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف‌کننده نام برده می‌شود.

 مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت را در دی ماه ۱۴۰۲ منتشر کرده است. این نخستین بار در سال‌های اخیر است که این مرکز تورم تولیدکننده را به صورت ماهانه و نه فصلی اعلام می‌کند. در این گزارش تورم تولیدکننده بخش صنعت به تفکیک زیربخش‌های آن به صورت ماهانه، نقطه به نقطه و فصلی اعلام شده است.

 این گزارش نشان می‌دهد در دی ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه قیمت تولیدکننده کالاهای صنعتی ۱.۱ درصد، نسبت به دی ماه ۱۴۰۱، تورم نقطه به نقطه آن‌ها ۲۱ درصد و تورم سالانه آن‌ها ۳۱.۱ درصد بوده است.

تورم تولیدکننده چیست؟

 شاخص قیمت تولیدکننده میانگینی از قیمت کالاها در مبدا تولید است. بنابراین قیمت محصول را پیش از اینکه به دست خرده‌فروشان و مصرف‌کننده برسد نشان می‌دهد.

 به تغییرات این شاخص در یک بازه زمانی تورم تولیدکننده گفته می‌شود. تورم تولیدکننده پیشران تورم مصرف‌کننده است. زیرا افزایش قیمت تولیدکننده حتما موجب افزایش قیمت مصرف‌کننده نیز خواهد شد.

 بخش صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است که تورم تولیدات آن می‌تواند نشان دهد که تولیدکنندگان صنعتی در فرایند تولید با چه مقدار رشد هزینه مواجه بوده‌اند.

 مرکز آمار تورم تولیدکننده کالاهای صنعتی را به سه شکل ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه اعلام کرده است.

رشد ۲۱ درصدی قیمت تولیدکننده کالاهای صنعتی در یک سال

 مطابق گزارش مرکز آمار تورم ماهانه کالاهای صنعتی در دی ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱.۱ درصد بوده است. به عبارت دیگر در فاصله آذر تا دی ماه ۱۴۰۲ قیمت تولید کالاهای صنعتی ۱.۱ درصد رشد کرده است.

 همچنین قیمت تولیدکننده این کالاها در مقایسه با دی ماه ۱۴۰۱ به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته که این عدد همان تورم نقطه به نقطه را نشان می‌دهد.

 تورم سالانه تولید کالاهای صنعتی نیز برابر با ۳۱.۱ درصد بوده است. این رقم به این معناست که میانگین قیمت‌ تولیدکننده کالاهای صنعتی در ۱۲ ماه منتهی به دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به دی ماه ۱۴۰۱ به میزان ۳۱.۱ درصد رشد کرده است.

 تاثیر مستقیم رشد تورم تولیدکننده کالاهای صنعتی، رشد تورم این کالاهاست هنگامی که به دست مصرف‌کننده می‌رسند که می‌تواند رفاه افراد را کاهش دهد. اما علاوه بر این موضوع تورم تولیدکننده چنانکه گفته شد به معنای رشد هزینه‌های تولید است که ممکن است موجب افت سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف شود.    

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید