نقش سیاست پولی در هسته تورم‌زا؛ شهریور ۱۴۰۲ - افق اقتصادی

نقش سیاست پولی در هسته تورم‌زا؛ شهریور 1402 - افق اقتصادی
یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 225534 |
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸ |
23 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، در شهریورماه ۱۴۰۲ کمترین سهم سیاست پولی از دارایی‌های بانک مرکزی رقم خورده است. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نقش این جزء از پایه پولی در مقایسه با ماه‌های گذشته‌تر کاهش یافته و به کمتر از ۵ درصد از رشد ۴۲ درصدی پایه پولی در انتهای تابستان رسیده است.  به‌طور کلی به هر […]

نقش سیاست پولی در هسته تورم‌زا؛ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش اکوایران، در شهریورماه ۱۴۰۲ کمترین سهم سیاست پولی از دارایی‌های بانک مرکزی رقم خورده است. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نقش این جزء از پایه پولی در مقایسه با ماه‌های گذشته‌تر کاهش یافته و به کمتر از ۵ درصد از رشد ۴۲ درصدی پایه پولی در انتهای تابستان رسیده است. 

به‌طور کلی به هر یک از دارایی‌های بانک مرکزی اقلام پایه پولی گفته می‌شود و افزایش در هر یک از آن‌ها منجر به افزایش پایه پولی شده و در نهایت در رشد نقدینگی بروز می‌یابد. بر اساس چارچوب اقتصاد جریان اصلی، دلیل اصلی به وجود آمدن تورم رشد نقدینگی است که به نوبه خود از رشد پایه پولی تاثیر می‌پذیرد به همین دلیل است که بررسی تغییرات اقلام دارایی‌های بانک مرکزی برای سیاست‌گذاران ضرورت دارد. 

رشد ۴۲ درصدی پایه پولی در انتهای تابستان ۱۴۰۲

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی، مشاهده می‌شود رقم پایه پولی در انتهای تابستان ۱۴۰۲ به ۹۸۱ همت رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم پایه پولی در قیاس با شهریور ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد رشد داشته و از ۶۹۰ همت به ۹۸۱ همت رسیده که معادل چاپ حدودا ۲۹۰ همت پول پر قدرت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در انتهای تابستان ۱۴۰۲ خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در مقایسه با مقطع مشابه در سال گذشته‌ آن کمتر شده و به همین‌ترتیب اثری کاهنده در تغییرات پایه پولی ایفا کرده است. این درحالی‌ست که سهم بدهی دولت به بانک مرکزی از رشد پایه پولی برخلاف ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۲، نقشی فزاینده اما جزئی داشته و همچنان مانند دیگر ماه‌های مورد بررسی‌، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اصلی‌ترین دلیل رشد پایه پولی در شهریور ۱۴۰۲ بوده است.

خالص سایر اقلام بانک مرکزی که مانده اجرای سیاست پولی ذیل آن قرار می‌گیرد نیز نقشی جزئی و کاهنده در تغییرات پایه پولی داشته، اما خود مانده اجرای سیاست پولی منجر به رشد حدودا ۵ درصدی پایه پولی از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ شده است. 

کاهش سهم سیاست پولی از هسته تورم‌زا در شهریور ۱۴۰۲

محاسبات حاکی از آن است که در شهریورماه برخلاف سایر ماه‌های مورد بررسی در نیمه ابتدایی سال، سهم مانده اجرای سیاست پولی از کل پایه پولی کاهش یافته و به ۱۱.۲ درصد رسیده است. این درحالی‌ست که در برخی از ماه‌های مذکور این نسبت حتی به ۱۵ درصد نیز رسیده بود که می‌تواند تا حدی بیانگر شدت بسط دادن اعتبار درون اقتصاد را نشان دهد. 

اما مقایسه نسبت مانده اجرای سیاست پولی از کل پایه پولی نشان می‌دهد در شهریورماه، علی‌رغم ملایم‌تر شدن انبساط پولی، همچنان سیاست پولی تقریبا مشابهی در مقایسه با شهریور ۱۴۰۱ پیگیری شده است؛ چرا که در مقطع مذکور مانده اجرای سیاست پولی معادل ۷۵.۷ همت، حدود ۱۰.۹ درصد از پایه پولی را تشکیل می‌داد و این رقم هرچند در انتهای تابستان سال جاری به ۱۰۹.۸ همت افزایش یافته است، اما همچنان نسبت ۱۱.۲ درصدی از پایه پولی را داشته که تقریبا نزدیک به رقم اعلام‌شده در انتهای تابستان ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید