LNG صدرنشین صادرات در بهمن ۱۴۰۲ + نمودار - افق اقتصادی

LNG صدرنشین صادرات در بهمن 1402 + نمودار - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 224695 |
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶ |
23 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ بر اساس آمار ارائه شده، تجارت خارجی کشور در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۱۰۴ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار بوده است. سهم صادرات کالای غیرنفتی از تجارت کشور در این مدت به ۱۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار برآورده شده […]

LNG صدرنشین صادرات در بهمن ۱۴۰۲ + نمودار

به گزارش اکوایران؛ بر اساس آمار ارائه شده، تجارت خارجی کشور در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۱۰۴ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار بوده است. سهم صادرات کالای غیرنفتی از تجارت کشور در این مدت به ۱۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار برآورده شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۱۱.۴۲ درصدی در وزن و کاهش ۸.۸۷ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های گمرک، در مدت زمان مورد بررسی بیشترین حجم و ارزش صادرات کشور به  «گاز طبیعی مایع شده» (LNG) تعلق داشته است. این محصول رتبه اول را در میان اقلام صادراتی کشور به خود اختصاص داده است. داده‌های اعلام شده نشان دهنده اهمیت صادرات LNG در تجارت خارجی کشور است. LNG یک کالای با ارزش و پر تقاضا در بازارهای جهانی محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمدهای ارزی کشور ایفا کند.

بر اساس داده‌های اعلام شده، پنج قلم کالای با ارزش صادراتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی شامل «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»، «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»، «متانول»، «قیر نفت» و «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» به ترتیب در جایگاه پنج قلم کالای با ارزش صادراتی کشور در بازه زمانی مورد بررسی محسوب می‌شود. 

محصولات پتروشیمی و حامل‌های انرژی مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور محسوب می‌شوند که سهم بالایی در میان اقلام صادراتی دارند و بازار این کالاها هم مناسب است.

 

اقلام صادراتی در ۱۱ ماه

طبق داده‌های اعلام شده «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزش دلاری صادرات این کالا در بازه زمانی مورد بررسی برابر با ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در جایگاه بعدی «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» قرار گرفته که ارزش صادراتی آن ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار در بازه مورد بررسی بوده است.

رتبه سوم صادرات کالاهای غیرنفتی در مدت زمان مورد بررسی هم مربوط به «متانول» بوده ارزش صادرات این کالا برابر با ۲ میلیارد دلار ثبت شده و داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد، ارزش صادرات «قیرنفت» هم برابر با ۲ میلیارد دلار بوده است.

 رتبه پنجم محصولات صادراتی هم در بازه زمانی مورد بررسی به «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» رسید، در این مدت در مجموع یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوتان مایع صادر شده است.

براساس داده‌های اعلام شده در جایگاه بعدی هم «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج که در جای دیگر ذکرنشده» قرار دارد، ارزش صادرات این محصول یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رقم خورده است.

از سوی دیگر در این مدت ارزش صادرات «سایر اوره حتی به صورت محلول در آب» هم یک میلیارد  و ۵۰۰ میلیون دلار ذکر شده و ارزش صادرات «سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده غیر مذکور در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» هم یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده بوده است. ارزش صادرات «محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولادهای غیرممزوج با سطح مقطع عرضی مربع مستطیل (بجز مربع)» هم در بازه زمانی مورد بررسی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون برآورد شده و ارزش صادرات « سنگ آهن بهم فشرده شده و کنسانتره های آن به غیر از پیریت های آهن تفته شده آن » هم در این مدت برابر با یک میلیارد دلار بوده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید