درآمدزایی دولت با تجارت تخم مرغ / علت گرانی چیست؟ - افق اقتصادی

درآمدزایی دولت با تجارت تخم مرغ / علت گرانی چیست؟ - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 242338 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵ |
29 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ اعلام کرد که ۷۰ درصد از قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه نهاده‌ها تعیین می‌شود و در سال گذشته، هدف وزارت جهاد بود که قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد.

درآمدزایی دولت با تجارت تخم مرغ / علت گرانی چیست؟

توسعه صادرات تخم مرغ در ایران یکی از موضوعات مهم و جذاب در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است. تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی با ارزش غذایی بالا و استفاده گسترده در تهیه غذاها و محصولات غذایی، قابلیت توسعه و صادرات به بازارهای خارجی را دارد.

در همین باره ، یک گفتگوی ویژه خبری موضوع تنظیم بازار کالا‌های اساسی با مشارکت تشکل‌ها مورد بررسی قرار گرفت و آقای پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و آقای حمید کاشانی رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ به سوالاتی پاسخ دادند.

پیمان پاک گفت: وقتی عرضه از تقاضا فزونی بگیرد و اختلاف داشته باشد، تنظیم بازار محقق نمی‌شود، وقتی شما نتوانید تولید را تثبیت کنید و با هرگونه سیاست و فشاری نمی‌توان به ثبات و تعادل دست پیدا کنیم. کالای تخم مرغ در این زمینه یک نمونه است و ما طی سال گذشته رشد و رونق تولید داشتیم و در کنار آن برای افزایش عرضه باید به تولید کننده هم اطمینان بدهیم. ما در ۶ ماهه اول سال به دلیل افزایش دما کاهش مصرف را داریم و در شش ماهه دوم افزایش تقاضا داریم. برای تنظیم این موضوع، یک راه این بود که دولت با همراهی بخش خصوصی، برنامه ریزی کند مازاد عرضه را به بازار کشور‌های اطراف صادر کند.

در ادامه حمید کاشانی گفت: سال ۱۴۰۰، واردکننده تخم مرغ بودیم و با حضور دولت جدید با واگذاری کلیه وظایف تولید و صادرات به تشکل ها، سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ رقم صادرات به ۱۳۷ هزار تن رسیده که این رقم بسیار قابل توجه است. هدفگذاری ما برای امسال ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن صادرات است. ترکیه که کشور رقیب ما است، امسال نسبت به آنها تولید بهتری داشتیم. در سال ۱۳۹۹، ۹۰۰ هزار تن تولید تخم مرغ ما بوده، امسال این میزان به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

کاشانی افزود: در گذشته صادرات سنتی به عراق یا افغانستان داشتیم، اما اکنون به قطر، امارات، ترکمنستان و حتی در مقاطعی به پاکستان صادر کنیم. اولین محموله صادرات به روسیه نیز هفته آینده ارسال می‌شود. روسیه یکی از کشور‌هایی است که ضوابط بهداشتی سختی دارد، اما برای نخستین بار صادرات این کالا به روسیه انجام می‌شود. 

پیمان پاک در خصوص تامین نهاده گفت: ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه نهاده‌ها است در یک سال گذشته هدف وزارت جهاد این بوده که قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد. از جمله نکات مهم در هزینه تمام شده تولید طیور، بخش نهاده هاست. نهاده‌ها امروز به صورت مدت دار و در یک بازه مشخص با ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد. این الگو در تولید مرغ نیز اجرا خواهد شد. وقتی مرغدار بداند که برای شش ماه آینده، نهاده دارد، افزایش تولید اتفاق می‌افتد.

بخشی از سخنرانی حمید کاشانی، در ویدئوی منتشر شده در این گزارش قابل مشاهده می باشد.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید