قیمت برنج سرسام آور می شود! / بلاتکیفی درباره تخصیص ارز واردات - افق اقتصادی

قیمت برنج سرسام آور می شود! / بلاتکیفی درباره تخصیص ارز واردات - افق اقتصادی
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 235395 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۰۵ |
29 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، عدم تأمین ارز مورد نیاز و احتمال کسری برنج وارداتی، باعث بلاتکلیفی در تنظیم بازار برنج شده است. این موضوع، احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی و وارداتی را افزایش داده است.

قیمت برنج سرسام آور می شود! /  بلاتکیفی درباره تخصیص ارز واردات

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف در کشور است. با این حال، ایران همچنان وابسته به واردات برای تأمین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز داخلی برنج است. این موضوع نشان می‌دهد که تولید داخلی برنج هنوز نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای کشور باشد.

وی ادامه داد: در حالی که ارز برنج بعد از واردات و عرضه محصول در بازار، از سوی دولت تخصیص می‌یابد، بسیاری واردکنندگان بیش از ۷ماه در صف تخصیص ارز معطل مانده‌اند.

کشاورز با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان تخصیص ارز، موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به واردکنندگان می‌شود، اظهارداشت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی یا تامین سرمایه از محل وام و گرفتن اعتبار ارزی از بانک های ارزی داخلی وصرافی‌های خارجی وداخلی، برنج وارد می‌کنند و طولانی شدن پروسه تخصیص ارز، موجب افزایش هزینه و از دست رفتن صرفه اقتصادی واردات برنج‌ می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ارز برنج نیمایی بوده و واردکنندگان با احتساب نرخ این نوع ارز، برنج وارداتی را در بازار عرضه کرده‌اند و قبل از تسویه تعهدات ارزی واردات صورت گرفته است، حال اگر بانک مرکزی هرگونه تغییری در منشأ ارز اعمال کند، خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به امنیت غذایی وارد و قطعا با تعطیلی واردات توسط بخش خصوصی، کشور در این شرایط ویژه‌ای که قراردارد آسیب خواهد دید.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهارداشت: بلاتکلیفی واردکنندگان از سال گذشته با عدم تخصیص ارز و توقف و کند شدن ثبت سفارش آغاز شد و امروز با زمزمه تغییر نوع ارز تخصیصی به اوج خود رسیده است و در نهایت مصرف‌کننده باید هزینه این بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری تجارت خارجی کشور را پرداخت کند.

وی با تاکید بر این مهم که افزایش قیمت برنج وارداتی، بازار برنج داخلی را هم متاثر می‌کند، افزود: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با استانداران و سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های برنج‌خیز، شرکت‌های عضو انجمن موفق شدند با حذف واسطه‌ها، قیمت برنج ایرانی را برخلاف مسیر تورم به میزان قابل توجهی کاهش داده و این محصول را در دسترس اقشار مختلف کشور قراردهند.

برنج ایرانی و خارجی؛ قیمت مصوب چند؟

این مقام صنفی با انتقاد به دستور معاون اول رئیس جمهور که پس از پایان دوره چهارماهه ممنوعیت فصلی، ثبت سفارش را متوقف ساخت، اظهارداشت: متوقف شدن ثبت سفارش در ماه‌های پایانی سال، در حالیکه رونق بازار موجب عرضه بخش اعظم تولید داخل و محصول وارداتی شده بود، زمینه از دست رفتن ثبات و برهم خوردن آرامش بازار برنج را بوجود آورده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، خاطرنشان کرد: این روند موجب شد تا قیمت برنج ایرانی مجدد به کانال صعودی بازگردد و با از بین رفتن رقابت در بازار متعاقب آن محصول وارداتی نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احساس خطر جدی این است که افزایش قیمت باقیمانده محصول برنج داخلی از سال گذشته به محصول سال جدید منتقل می‌شود، گفت: در دو ماه ابتدایی سال جدید مجموعا برای ۱۳۰ هزار تن ثبت سفارش مجوز صادر شده است و از طرفی با افزایش قیمت برنج داخلی، بار دیگر زنجیره دلالی شکل گرفته است که موجب افزایش بیش از پیش قیمت‌ها می‌شود.

کشاورز با ابراز نگرانی از وضعیتی که پیش روی بازار برنج قرار گرفته است، توضیح‌داد: اگر دولت و به طور خاص وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی با فعالان صنعت برنج همراهی نکنند، قیمت برنج مانند سال ۱۴۰۱، با جهش قیمت غیرمنطقی روبرو شده و این‌محصول از سفره بسیاری خانواده‌های ایرانی خارج می‌شود.

وی با تاکید براینکه انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران برای بازگشت ثبات و تنظیم بازار برنج مواردی را به دولت پیشنهاد می‌دهد، تصریح کرد: تا پیش از فرا رسیدن دوره ممنوعیت فصلی واردات، مجوز ثبت سفارش ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج صادر شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ادامه‌داد: مطالبات ارزی واردکنندگان باقیمانده از سال گذشته در اسرع وقت پرداخت و برای سال جدید نیز ارز نیمایی به واردات این محصول اختصاص یابد و باتوجه به تنش‌های سیاسی پیش آمده در فضای بین‌الملل و اهمیت اطمینان خاطر طرف‌های تجاری، بخشی از ارز مورد نیاز برای ثبت‌سفارش‌های جدید، را به صورت پیش پرداخت در اختیار واردکنندگان قراردهند.

منبع:

اطلاعات

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید