فوری / قیمت جدید گوشت گوسفندی و گوساله اعلام شد + جدول - افق اقتصادی

فوری / قیمت جدید گوشت گوسفندی و گوساله اعلام شد + جدول - افق اقتصادی
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 229391 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵ |
43 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور تأکید می‌کند که اگر دولت گوشت گرم تولید داخل را جزو اقلام کالابرگ الکترونیک قرار دهد، این تصمیم سودمندی‌های برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خود دولت به همراه خواهد داشت.

فوری / قیمت جدید گوشت گوسفندی و گوساله اعلام شد + جدول

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور تأکید می‌کند که اگر دولت گوشت گرم تولید داخل را جزو اقلام کالابرگ الکترونیک قرار دهد، این تصمیم سودمندی‌های برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خود دولت به همراه خواهد داشت. با این تدبیر، مصرف‌کنندگان به راحتی قادر خواهند بود تا گوشت گرم تولید داخل را در بازار الکترونیکی کالابرگ خریداری کنند، همچنین تولیدکنندگان از این تغییر در سیستم فروش بهره‌برداری خواهند کرد و دولت نیز از کنترل بهتر و نظارت قویتر بر فرآیند تولید و توزیع گوشت گرم در داخل کشور بهره‌مند خواهد شد. این تدبیر می‌تواند منجر به بهبود شفافیت و کارایی در بازار گوشت گرم تولید داخل شود.

گوشت قرمز درسال گذشته قیمت‌های عجیب و غریبی را به‌خود دیده است. به‌دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز تولید داخل، دولت برای کنترل بازار گوشت، واردات گوشت گرم و منجمد را افزایش داده و به‌دلیل اختلاف قیمت معنادار بین گوشت دولتی با گوشت بازار آزاد، درصد بیشتری از مردم درصدد خرید گوشت‌های گرم و منجمد وارداتی برآمدند که این موضوع سبب تشکیل صف ‌در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین سطح شهر به‌خصوص در روزهای آخر سال گذشته شد.

چرا گوشت قرمز گران شد؟

یکی از عوامل اصلی قیمت بالای گوشت قرمز به‌خصوص گوشت گوسفندی در داخل کشور، کاهش جمعیت دام زنده در سال‌های اخیر عنوان می‌شود که این عامل در کنار قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی کشور سبب رشد قیمت گوشت گوسفندی تولید داخل شده است. امسال اما پیش‌بینی شده است که با افزایش زایش‌ها، جمعیت دام گوسفندی افزایش یابد.

چند روز پیش منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام درباره بازار گوشت گفت: در سال‌های گذشته مشکلات زیادی داشتیم و آسیب‌های جدی به صنعت دامی و پرواربندی‌ها وارد شد، اما دولت به‌خصوص در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی همچون واردات گوشت برای تنظیم بازار با قیمت مناسب، واردات دام پرواری و توزیع گسترده گوشت انجام داد.

وی افزود: تامین مناسب گوشت قرمز وارداتی موجب شد که کشتار دام ماده داخلی به‌طور کامل متوقف شود و به زیر

۲ درصد برسد؛ این خودش یک حسن بود و اکنون دام‌های داخلی در حال زایش هستند و شاهد اثرات این موضوع در بهار خواهیم بود.

پوریان ادامه داد: واردات گوشت قرمز در سال قبل توانست به بخش زیادی از حوزه دام تنفس بدهد و جمعیت مولد به کشتارگاه نرود که این امر سبب زایش شده است.

قیمت دام را چه عواملی تعیین می‌کند؟

هر کیلو دام زنده گوسفندی (بره نر پرواری) در اسفندماه سال گذشته ۲۵۰هزار تومان بود که در روزهای اخیر به ۲۶۰تا۲۷۰هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی به همشهری می‌گوید: هر چند هزینه خوراک وارداتی دام ثابت است، اما هزینه‌های دیگر مانند حمل‌ونقل علوفه و دام، واکسن، دارو و… هر روز تغییر می‌کند و دامدار مجبور است قیمت محصول تولیدی خود را افزایش دهد تا از پس هزینه‌ها برآید.

افشین صدردادرس در مورد تأثیر افزایش زایش‌ها بر بازار گوشت تولید داخل می‌گوید: درست است که زایش‌ها افزایش یافته، اما فقط زایش نیست که روی قیمت تأثیر می‌گذارد؛ برای نمونه هر چند حمل‌ونقل علوفه و دام نرخ مصوب دارد، اما بلااستثنا تمام ماشین‌های حمل‌کننده بار علاوه بر آن، مبلغ اضافه‌ای هم دریافت می‌کنند؛ چون می‌گویند نرخ مصوب جواب هزینه‌هایشان را نمی‌دهد. یا هزینه‌های دیگر مانند دارو و واکسن با ارز آزاد محاسبه می‌شود و مجموع این عوامل سبب رشد هزینه‌های تولید و درنهایت افزایش قیمت تمام‌شده دام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌افزاید: از طرف دیگر، افزایش دامی که ما امیدواریم امسال اتفاق بیفتد هنوز جبران کاهش ۲،۳سال گذشته را نمی‌کند؛ علت آن هم این است که تقاضایی که ۳،۴سال پیش در این بازار وجود داشت، الان وجود ندارد؛ به همین دلیل جمعیت دام کم شده است.

۳راهکار کنترل بازار گوشت چیست؟

در سال‌های گذشته، واردات گوشت گرم و منجمد و توزیع آن در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از برنامه‌های دولت برای کنترل و تنظیم بازار گوشت در کشور بوده است؛ اقدامی که در سال ۱۴۰۲شدت گرفت و واردات افزایش یافت، اما با وجود این، گوشت تولید داخل ارزان نشد و گزارش‌ها حاکی از آن است که عرضه گوشت وارداتی به‌ویژه گوشت گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار بسیار کاهش یافته است.

با وجود این، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور معتقد است دولت می‌تواند بدون اینکه در سال جدید بر واردات گوشت متمرکز شود، بازار گوشت را کنترل کند. افشین صدردادرس در این‌باره توضیح می‌دهد: بعد از حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز در سال ۱۴۰۱ قرار بود دولت این کالا را جزو کالابرگ الکترونیک قرار دهد و به این ترتیب یارانه‌ای را که از بخش تولید کم کرده است به مصرف‌کنندگان بدهد تا آنها با خرید محصول کشاورزی یارانه دریافتی را به بخش تولید برگردانند، اما این اتفاق نیفتاد و فقط گوشت گوساله منجمد مشمول کالابرگ شد که آن‌هم دست واردکننده است و این وسط تولیدکننده داخلی فراموش شده است.

او می‌افزاید: اگر دولت گوشت گرم داخلی را جزو اقلام کالابرگ قرار دهد، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خود دولت از آن منتفع خواهند شد؛ چون با این اقدام مردم می‌توانند با استفاده از یارانه، گوشت گرم داخلی را که کیفیت بهتری دارد، تهیه کنند. با این اتفاق تقاضا ایجاد می‌شود و بازار رونق پیدا می‌کند و تولیدکننده برای پاسخگویی به تقاضا تولید را افزایش می‌دهد.

 

منبع:

اقتصاد۱۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید