تکلیف قیمت برنج مشخص شد - افق اقتصادی

تکلیف قیمت برنج مشخص شد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 229180 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵ |
48 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان نباید دغدغه فروش برنج را داشته باشند، اذعان داشت: در جهت متناسب سازی قیمت برنج اراده جدید داریم و این وعده را به مردم می دهیم.

تکلیف قیمت برنج مشخص شد

اسدالله عباسی روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از آب در استانداری گیلان با اشاره به این نکته که سال پیش کشاورزان در فروش برنج با چالش هایی مواجه بودند، گفت: به‌طور مطلوبی، دولت گام‌های خوبی برای خرید برنج از کشاورزان برداشته است، اما امسال تلاش می‌شود که چنین مشکلی دوباره پیش نیاید.

وی با تاکید بر اینکه خرید توافقی برنج کشاورزان باید تداوم یابد، اضافه کرد: شالیکاران در فصل زراعی؛ شب و روز برای کشت محصول تلاش می‌کنند، مسئولان مربوطه نیز باید در کنار آنان باشند و با سرکشی‌ها و احصاء مشکلات نسبت به رفع آنها اقدام و حمایت‌های لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه فرمانداران باید معاونان عمرانی خود را موظف کنند با حضور در مزارع از کشاورزان سرکشی کنند، ادامه داد: در این ایام نباید شالیکاران را تنها گذاشت بلکه باید با حضور در جمع آنان ارائه راهنمایی‌ و آموزش‌های لازم در موضوعات مختلف از جمله توجه به تقویم زراعی کمک کرد تا سال زراعی خوبی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی دستگاه‌های مربوطه به منظور تمهیدات لازم در سال زراعی جاری اضافه کرد: نباید به امید بارش باران و پرشدن آب بندان‌ها و سدها بمانیم، باید همانند سال گذشته مشکلات مربوط به کم آبی را جدی بگیریم.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ذخیره سد سپیدرود بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که با بارش باران و ذخیره‌ آبی آب‌بندان‌ها، چاه‌ها و استخرها حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب خواهد شد از اینرو باید این منابع به خوبی مدیریت شود.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر ضرورت استمرار جلسات حفاظت از آب به ویژه در شهرستان‌هاژی دارای مشکل کم‌آبی اضافه کرد: این جلسات باید با مسئولان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار شده و تداوم یابد.

عباسی با بیان اینکه زمین‌های مکانیزه برنج در گیلان نباید بدون کشت بماند، ادامه داد: اراضی حاصلخیز کشاورزی به راحتی به دست نیامده است، از اینرو فرمانداران در شهرستان‌های مختلف باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار کرد: شالیکاران نباید دغدغه سوخت و تامین ماشین‌آلات کشاورزی داشته باشند ضمن اینکه بذر و کود نیز باید به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا بازار سیاه برای فروش این نهاده‌ها ایجاد نشود.

استاندار گیلان با اشاره به تولید بذرگواهی و اصلاح شده برنج و کاهش قیمت آن از هر کیلو ۷۰۰هزار ریال در سال گذشته به ۴۸۰ هزار ریال در سال جاری عنوان کرد: باید بر موضوع عرضه بذر در شالیکوبی‌ها نیز باید نظارت جدی شود.

ذخیره آب سد سپیدرود به ۵۱۵ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این جلسه گفت: در زمان حاضر ذخیره آب سد سپیدرود ۵۱۵ میلیون مترمکعب است که سال گذشته در این زمان ذخیره این سد اندکی بیشتر بود.

وحید خرمی با بیان اینکه آورد سدسپیدرود دراین زمان باید بیش از یک میلیارد مترمکعب باشد عنوان کرد: اکنون ۵۳ درصد کاهش ذخیره دارد.

وی گفت : هم اکنون ذخیره آب سدشهر بیجار خوب بوده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با اشاره به تدوین تقویم زراعی، ضرورت کشت و کار شالیکاران بر اساس آن اضافه کرد: کشاورزان باید حتما بر اساس تقویم زراعی کار کنند، خروج از آن خسارت به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان بیان کرد: برنامه لایروبی انهار ۵۰۰ کیلومتر است که تا ۸۰۰ کیلومتر نیز خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در جلسه شورای حفاظت آب در استانداری گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها در بالادست، سال سختی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت و شرایط سال زراعی امسال همانند پارسال و سال ماقبل آن خواهد بود.

صالح محمدی اظهار کرد: تقویم زراعی از طریق جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مختلف در گیلان نهایی شد و اطلاع‌رسانی آن از سوی مدیریت‌ها، فرمانداری‌ها، مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید