وحشت مردم از قیمت نان فانتزی / خرید تضمینی گندم نان را گران می کند؟ - افق اقتصادی

وحشت مردم از قیمت نان فانتزی / خرید تضمینی گندم نان را گران می کند؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 225317 |
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۵ |
68 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

یک عضو اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورمی که در پیش است، قدرت خرید مردم به ویژه برای نان‌های فانتزی کاهش خواهد یافت و بازار ما در سال جدید کم‌فروغ خواهد بود.

وحشت مردم از قیمت نان فانتزی / خرید تضمینی گندم نان را گران می کند؟

از آن زمانی که یارانه آرد از صنعت غذایی حذف شد، قیمت مواد غذایی مانند ماکارونی، کیک، و کلوچه که از آرد تهیه می‌شوند، به شدت افزایش یافت و این باعث افزایش قیمت‌ها در این بخش شد. همچنین، بعد از حذف یارانه آرد، قیمت‌های نان فانتزی و صنعتی نیز افزایش یافت. این امر در حالی رخ داد که مصرف نان سنتی در بین مردم رایج است و تفاوت قیمت باعث شد تا سهم نان فانتزی و صنعتی در سبد خرید خانوارها کمتر شود.

از سوی دیگر هر سال با رشد نرخ خرید تضمینی گندم و به تبع گران شدن نرخ آرد تحویلی به صنف نانوایان این اختلاف قیمت بین نان های سنتی و صنعتی بیشتر می شود و می توان اینگونه گفت سهم نان های صنعتی در سبد خانوارها هر سال کوچک و کوچک تر می شود.

عضو اتحادیه تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران: برای سال جدید قطعا بازار خوبی نمی توان پیش بینی کرد؛ یعنی چون به لحاظ افزایش قیمت هایی که می بینیم و تورمی که در پیش خواهد بود به هر حال قدرت خرید مردم مخصوصا برای نان های حجیم و نیمه حجیم کم خواهد شد

علیرضا نقره عضو اتحادیه تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در خصوص چشم اندازی که می توان برای این صنف در سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرد گفت: برای سال جدید قطعا بازار خوبی نمی توان پیش بینی کرد؛ یعنی چون به لحاظ افزایش قیمت هایی که می بینیم و تورمی که در پیش خواهد بود به هر حال قدرت خرید مردم مخصوصا برای نان های حجیم و نیمه حجیم کم خواهد شد و بنابراین من احساس می کنم بازار خوبی در سال جدید نخواهیم داشت.

تاثیر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم روی آرد صنف و صنعت

نقره افزود: از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی گندم هم بالا رفت و به هر حال روی قیمت تمام شده آرد ما اثر خواهد گذاشت. ضمن اینکه دولت تلاش دارد سوبسید هم بدهد و دوباره نگذارد قیمت نان افزایش پیدا کند لذا نمی توان گفت صد درصد اما مسلما چشم انداز خوبی در سال جدید نداریم.

این عضو اتحادیه تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم با بیان اینکه ما مخالف تخصیص سوبسید به نان هستیم گفت: حرف ما این است که اگر قرار است رقابت و نان خوب تولید شود نباید هیچ سوبسیدی در کار باشد که تولید کننده بتواند رقابت کند. به طور کلی بایستی در کل نان و انواع نان اگر دولت سوبسیدی می دهد به قشر آسیب پذیر پرداخته شود و یا جاهای دیگر مصرف کند و یا به صورت یارانه در قالب کارت نه به صورت نقدی که تورم زا باشد، به مردم بدهد. از این طریق است که رقابت بین نان ها ایجاد می شود و نان خوب تولید می شود.

نقره همچنین در پاسخ به این سوال که با تمام این تفاسیر برآورد می کنید در سال جدید در صنف شما چند درصد کاهش فروش رقم بخورد گفت: نمی توان پیش بینی کرد چون مقدار فروش نان های حجیم و نیمه حجیم به نان های سنتی هم بر می گردد؛ یعنی اگر تفاوت قیمت نان های سنتی با نان های فانتزی زیادتر بشود تاثیر منفی روی فروش ما بیشتر خواهد شد اما اگر نه آنها نیز به نسبت هزینه ها یا قیمت ها به قیمت های ما نزدیک شود شاید تغییر چندانی در تقاضا و فروش نان های فانتزی ایجاد نشود.

این مقام صنفی همچنین در خصوص اینکه قیمت خرید تضمینی گندم قطعا امسال تغییراتی خواهد داشت و معمولا کمی افزایش می یابد بنابراین تاثیر این افزایش قیمت ها روی صنف نان های فانتزی و صنعتی چیست گفت: کاملا بستگی به سیاست دولت دارد؛ یعنی اگر دولت باز بیاید و بگوید سوبسید را می خواهم به نان فانتزی هم بدهم بله روی ما تاثیر زیادی نخواهد داشت اما اگر بگویند ما مشمول نان سوبسید دار نیستیم و قیمت آرد ما همان جور بالا برود خودبخود روی فروش ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید