۱۸ میلیون ناقابل برای خرید این لباس! / ارزان ترین لباس بلوچی چند است؟ - افق اقتصادی

۱۸ میلیون ناقابل برای خرید این لباس! / ارزان ترین لباس بلوچی چند است؟ - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 215928 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ |
78 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

خرید لباس محلی با آن ویژگی های خاص و رنگ های جذاب، همیشه طرفداران خاص خودش را داشته است. در این گزارش به بررسی قیمت لباس های بلوچی زنانه می پردازیم.

۱۸ میلیون ناقابل برای خرید این لباس! / ارزان ترین لباس بلوچی چند است؟

لباس محلی به لباس‌ هایی گفته می‌ شود که به طور سنتی و متناسب با فرهنگ و سنت‌ های یک منطقه یا قومیت خاص طراحی و ساخته می‌ شود. این لباس‌ ها از نظر طرح، الگو، رنگ، نوع پارچه و تزئینات متنوعی که معمولاً دست‌دوز یا دست‌کاری شده‌اند، متمایز هستند. لباس محلی نمادی از هویت و فرهنگ مردم یک منطقه است و اغلب به عنوان عنصر مهمی در مراسم‌ های مذهبی، اجتماعی، مراسم عروسی و جشن‌های محلی استفاده می‌شود. این لباس‌ها گاهی هم به عنوان نمادهای فرهنگی و گردشگری یک منطقه شناخته می‌شوند و ممکن است بازار برای خرید و فروش آنها وجود داشته باشد.

سوزن‌ دوزی به نام “مردم بلوچستان” است و در سراسر جهان به نام زنان این منطقه شناخته می‌شود. اگرچه ممکن است نتوانیم یک سند دقیق از تاریخچه هنر سوزن‌دوزی را ارائه دهیم، اما درباره قدمت و معرفی این هنر درباره زنان بلوچ، می‌توان به این نکته اشاره کرد که در آثار مشکوفه روی سفال‌های مربوط به هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد، اشکال هندسی مشابه نقوش دست زنان بلوچ مشاهده می‌شود. همچنین، برخی پژوهشگران و بر اساس شواهد موجود، اعتقاد دارند که نقوش سوزن‌دوزی بلوچ، قرابت و نزدیکی خاصی با نقوش سنگ‌نگاره‌های پیش از تاریخ دارد. این قدمت سوزن‌دوزی، جذابیت و اعتبار این هنر رازآلود را بیشتر می‌کند.

امروز به مناسبت روز جهانی فرهنگ بلوچ مصادف با ۲ مارس، به بررسی قیمت انواع لباس های بلوچی و ویژگی های خاص آن می پردازیم. با این گزارش همراه گسترش نیوز باشید.

گران ترین لباس بلوچی زنانه در بازار

در آگهی زیر یک نمونه لباس بلوچی زنانه را می بینیم که تصویر آن نیز قابل مشاهده است. این لباس سوزن کاری های خاص خود را دارد و در قسمتی از کار نیز آینه کاری را می بینیم. قیمت تمام شده برای این لباس بلوچی سوزن دوزی شده ۱۸ میلیون تومان عنوان شده است.

در تصویر بعدی نیز چند نمونه لباس بلوچی زنانه با رنگ هایی شاد را می بینیم. مهم ترین ویژگی ظاهری لباس محلی رنگ و لعاب آن است و این ویژگی در لباس های بلوچی کاملا مشخص است. قیمت لباس های بلوچی در تصویر زیر از محدوده ۷ میلیون تومان تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

تصویر بعدی نیز چند نمونه دیگر از شال و لباس های آینه کاری شده بلوچی است. باز هم تنوع رنگ شاد در لباس ها نمایان است و هنرنمایی سوزن دوزی روی پارچه مخصوصا در قسمت یقه و آستین لباس، خودنمایی می کند. قیمت لباس های بلوچی در تصویر زیر از محدوده ۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون تومان در دسترس متقاضیان است.

اهمیت زنده نگه داشتن لباس محلی در قومیت های مختلف

در طول زمان، لباس محلی در برخی مناطق ایران، از جمله شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، سمنان و اراک، به تدریج کمرنگ شده یا به فراموشی سپرده شده است. به علت تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، افراد در این مناطق به لباس‌های مدرن و غیرمحلی روی آورده‌اند و لباس محلی را کمتر مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر به لباس محلی دیگر مناطق نیز بی‌توجهی شود، ممکن است این لباس‌ها نیز به مرور زمان از بین بروند و فراموش شوند. بنابراین، حفظ و حمایت از لباس‌های محلی در تمام مناطق ایران اهمیت دارد تا این ارث فرهنگی گرانبها حفظ شود.

حفظ لباس محلی برای هموطنان آذری، کرد، بلوچ، بختیاری، ترکمان، خراسانی، لُر، خوزستانی، قشقایی، گیلانی، مازندرانی، سیستانی، ابیانه‌ای، یزدی، کرمانی، هرمزگانی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی نشانه‌ای از احترام به تنوع و تکثر فرهنگی کشورمان است. این لباس‌ها نه تنها یک بخش از هویت قومی و منطقه‌ای مردم را نمایان می‌کنند، بلکه همچنین نمادهایی از تاریخ، سنت‌ها و هنر مردمان این اقوام هستند.

ویژگی لباس زنانه بلوچی

زنان بلوچ لباس‌هایی با تنوع رنگی بالا می‌پوشند که این همه سلیقه در انتخاب رنگ‌های شاد و زیبا حکایت از حس هنردوستی و زیبایی‌شناسی این قوم دارد. آن‌ها همراه با “جامگ” و “پاحامگ” مردانه که برای پوشش ظرافت و سلیقه زنان تغییراتی داشته‌اند، “تکو” (چارقد) و سریگ (روسری) که بزرگ‌تر از چارقد هست به سر می‌کنند. کفش و جوراب زنان نیز همان نام‌ها را دارد. زنان بلوچ علاقه‌مند به زیورآلات هستند و از جواهراتی مانند گوشواره، پولک، پولوه، کیگ، پور (سینه ریز)، کید، سربند و مزبری استفاده می‌کنند. این زیورآلات می‌تواند به همراه زنان بلوچ دیده شود و جزئی از زیبایی و زینت آنها به حساب می‌آید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید