ادعای عجیب معاون وزیر صمت درباره مرغ - افق اقتصادی

ادعای عجیب معاون وزیر صمت درباره مرغ - افق اقتصادی
شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 254630 |
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴ |
58 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: قائم مقام وزیر صمت در جدیدترین اظهاراتش مدعی شده است بعد از چند سال برای اولین بار صادرات مرغ آغاز شد. این درحالی که در سال ۹۹ به رغم ممنوعیت صادرات در ۵ ماه از سال صادرکنندگان مرغ ۴ هزار تن مرغ صادر کردند. طبق اعلام صادرکنندگان هم در سال‌های اخیر اگرچه صادرات مرغ بسیار محدود بود؛ اما اتفاق افتاده است.

ادعای عجیب معاون وزیر صمت درباره مرغ

به گزارش اکوایران؛ داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نشان می‌دهد، تراز  تجارت گوشت مرغ در ایران در دو دهه پیش مثبت بود. به تعبیر بهتر میزان صادرات ایران بیش از واردات آن در این کالای استراتژیک بود. اوج صادرات مرغ براساس اظهارات رسمی به میزان  ۷۰ هزار الی ۸۰ هزار تن مرغ در سال ۹۵  اتفاق افتاد. از سال ۹۷ به دلیل تشدید سیاست رفع تعهدات ارزی تقاضا برای صادرات مرغ به تدریج کاهش یافت. البته در مقاطعی هم واردات مرغ برای مدیریت بازار بهم ریخته داخل ممنوع شد. البته هیچ سالی صادرات صفر نشد. 

حتی در سال ۱۳۹۹ که حدود ۵ ماه ممنوعیت صادرات رخ داد هم طبق آمار گمرک  بیش از ۳۱ هزار تن مرغ به ارزش بالغ بر ۴۶ میلیون دلار صادر شد.  با این حال سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهاراتش مدعی شده است که بعد از چند سال صادرات مرغ دوباره کلید خورده است. او در گفتگویی با صدا وسیما اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت مرغ و تخم مرغ در حد ایده آل است به طوری که امسال برای اولین بار بعد از چندین سال مرغ و تخم مرغ را صادر کردیم.

چندی پیش سید فرزاد طلاکش دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ، تا سال‌۱۴۰۰ صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ مشکلی نداشتند و اگر ممنوعیتی اعمال نمی‌شود، قادر به صادرات بودند و مشکل دولت با تعرفه یا ممنوعیت صادرات مانع از صادرات می‌شد. از سال ۱۴۰۱ مرغداران مجاز به صادرات هستند؛ اما به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها قادر به رقابت در بازار نیستند. 

طبق اعلام تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ، صنعت پتانسیل تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ را دارد. اما سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن مرغ در کشور تولید می‌شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید