چالش‌های فعالان بخش صنعت در ایستگاه پایانی ۱۴۰۲ - افق اقتصادی

چالش‌های فعالان بخش صنعت در ایستگاه پایانی 1402 - افق اقتصادی
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 242013 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ |
9 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، شامخ یا شاخص مدیران خرید یکی از مولفه‌هاییست که وضعیت کسب‌وکار ها را بر اساس ۱۲ معیار، می‌سنجد. آخرین گزارش ارائه شده از این شاخص به‌طور کلی در بخش صنعت طی اسفند ماه ۱۴۰۲ حاکی از عدد ۵۶.۲۳ است که نسبت به بهمن همین سال با کاهش جزئی از ۵۶.۹۵ مواجه شده […]

چالش‌های فعالان بخش صنعت در ایستگاه پایانی ۱۴۰۲

به گزارش اکوایران، شامخ یا شاخص مدیران خرید یکی از مولفه‌هاییست که وضعیت کسب‌وکار ها را بر اساس ۱۲ معیار، می‌سنجد. آخرین گزارش ارائه شده از این شاخص به‌طور کلی در بخش صنعت طی اسفند ماه ۱۴۰۲ حاکی از عدد ۵۶.۲۳ است که نسبت به بهمن همین سال با کاهش جزئی از ۵۶.۹۵ مواجه شده است. 

به‌طور کلی این شاخص نشان‌دهنده میزان بهبود یا زوال شرایط کسب‌وکار از نظر فعالان اقتصادی است که رقم ۵۰ به معنای عدم تغییر شرایط نسبت به قبل، اعداد بیش از ۵۰ به معنای بیشتر شدن مولفه و کمتر از آن به معنای کمتر شدن آن است. شایان ذکر است چنانچه شاخص یکی از مولفه‌ها برای مثال در ماه گذشته ۶۰ بوده و در ماه فعلی به ۶۲ برسد، به معنای افزایش سریع‌تر مولفه نسبت به ماه قبل تلقی می‌شود.

اصلی‌ترین مشکلات صاحبان کسب و کار در پایان ۱۴۰۲

مشکلات اصلی فعالان اقتصادی در اسفند ماه شامل عدم تخصیص سهمیه‌های ارزی به آن‌ها یا تخصیص کمتر از میزان تعهد علی‌رغم انجام تعهدات ارزی فعالان است. این فعالان عنوان کرده‌اند با توجه به افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص سهمیه‌های ارزی، ممکن است برخی از کسب‌وکارها با اختلال در فرایند تولیدات خود مواجه شوند.

یکی از دیگر مشکلات صاحبان کسب و کار در پایان سال ۱۴۰۲ مربوط به شرایط بی ثبات و غیرقابل پیشبینی ارز و قیمت‌ها و عدم دسترسی به منابع مورد نیاز بوده است که منجر به سردرگمی شرکت‌ها و دشوار کردن تصمیم‌گیری و برنامه ریزی شده است. علاوه بر این موضوع برخی از شرکت‌هایی که به صورت قانونی کار نمی‌کنند و هزینه‌های پایین‌تری از نظر مالیات و اجاره دارند، اقدام به عرضه با قیمت پایین‌تر محصولات خود کرده و رقابت غیرعادلانه‌ای برای شرکت‌های غیرقانونی به وجود آورده‌اند.

جزئیات تغییرات مولفه‌های شاخص مدیران خرید (PMI) 

بررسی مولفه‌های اصلی حاکی از آن است که مقدار تولید محصول در اسفند ماه با رقم ۵۶.۳۳ حدود ۱ واحد در مقایسه با بهمن ماه کاهش داشته است. همچنین میزان سفارش جدید محصولات که دومین مولفه است، از ۶۱.۲۵ در بهمن ۱۴۰۲ به ۵۹.۲۷ در پایان سال رسیده است. این درحالیست که سرعت و انجام تحویل سفارش بیش از ۱.۵ واحد بهبود یافته و به ۶۱.۶۶ رسیده است. در مقابل موجودی مواد اولیه خریداری شده تقریبا بدون تغییر باقی مانده و معادل ۵۲.۰۳ به ثبت رسیده است. این درحالیست که میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی با کاهشی حدودا ۱ واحدی مواجه شده و ۴۹.۵۸ را به عنوان شاخص خود رقم زده است.

مولفه‌های کمکی در حوزه قیمت خرید مواد اولیه حاکی از رسیدن این شاخص از ۷۴.۵۳ واحد در بهمن به ۷۷.۴۹ در اسفند هستند. همچنین شامخ میزان صادرات کالا و قیمت محصول تولید شده نیز هر دو بیش از ۱ واحد افزایش یافته و به ترتیب به ۵۲.۶۵ و ۵۶.۳۷ رسیده‌اند. موجودی محصول نهایی در انبار نیز با کاهش قابل توجهی از ۵۰.۲۴ به ۴۵.۳۷ در اسفند ماه سال گذشته رسیده است همچنین مصرف حامل‌های انرژی نیز دچار کاهش شده و از حدود ۵۷.۳۵ به ۵۵.۴۸ در آخرین ماه ۱۴۰۲ رسیده است. میزان شامخ فروش محصولات نیز در این ماه از ۵۹.۹۴ به ۵۶.۲۱ رسیده است. جالب توجه است انتظارات تولید در ماه آینده طی دوازدهمین ماه ۱۴۰۲ از شامخ ۶۲.۱۴ در بهمن ماه، به ۳۸.۴۹ رسیده که کاهش چشمگیری بنظر می‌رسد که البته با تئوجه به تعطیلات نوروزی فروردین، احتمالا کاهش شامخ این مولفه بی‌تاثیر از این تعطیلات نبوده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید