بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 232586 |
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ | منبع: ebara-co.ir
1247 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

لازم است پیش از هر توضیح دیگری ابتدا بدانیم که بوستر پمپ چیست؟ سپس در ادامه می‌توانیم اهمیت و مزایای استفاده از آن را بهتر درک کنیم.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟

به زبانی ساده بوستر پمپ درواقع از کنارهم قرار دادن و کوپل شدن چند عدد پمپ به وسیله اتصالات و کلکتور به شکل موازی تشکیل می‌شود؛ اصطلاح “بوستر” خود به معنای تقویت‌کننده است؛ بنابراین بوستر پمپ‌ها نوعی پمپ تقویت‌کننده فشار در شبکه‌های آبرسانی هستند.

در واقع بوستر پمپ‌ها پکیجی از چندین پمپ موازی هستند که بر روی سیستم آبرسانی قرار می‌گیرند؛ براساس نوع سیستم آبرسانی مدل بوستر پمپ‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

همانطور که می‌دانید شبکه‌های آبرسانی، خصوصا شبکه‌های شهری دارای پیچیدگی خاص خود هستند و از اتصالات، تجهیزات، اجزاء و قطعات بسیار مختلفی تشکیل شده‌اند.

بوستر پمپ‌ها نیز بخشی از این شبکه هستند و با هدف بهبود کیفیت آبرسانی طراحی شده‌اند؛ البته در طراحی این پمپ‌ها سعی شده که نقاط ضعف و مشکلاتی که در تجهیزات مشابه وجود دارد برطرف شود.

اگر شما هم در شبکه آبرسانی خود مدام با مشکل افت فشار و عدم تأمین هد و دبی مناسب توسط خود سیستم آبی مواجه هستید بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خرید بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها نیز مانند اکثر پمپ‌های دیگری که در مسیر سیستم آبی قرار می‌گیرند با هدف تامین حجم و فشار آب مورد نیاز استفاده می‌شوند.

در شبکه آب شهری، آب هر منطقه توسط یک خط اصلی و سپس انشعاب‌های آن تأمین می‌شود؛ اما این شبکه نمی‌تواند همیشه فشار و حجم مطلوب را تأمین کند.

در واقع اکثر ساختمان‌هایی مرتفع (بیش از سه طبقه) و یا واحدهایی که در کنار ساختمان‌های بزرگ قرار دارند با مشکل فشار و حجم پایین آب مواجه هستند؛ این مشکل در شبکه آبرسانی غیرشهری و نقاط دور از منبع نیز وجود دارد.

هرچقدر که ارتفاع طبقات یک ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری) بیشتر شود طبقات بالاتر مشکل پایین بودن فشار و نرسیدن آب به مقدار کافی را بیشتر احساس می‌کنند.

در این شرایط بوستر پمپ‌ها با کارایی و عملکرد مثبت خود می‌توانند بهترین انتخاب برای تقویت شبکه تأمین آب ساختمان باشند؛ بنابراین بوستر پمپ را می‌توان قلب‌ تپنده و ناجی سیستم تأمین آب دانست.

این نوع پمپ‌ها دارای قطعات مختلفی هستند که در نهایت مانند یک سیستم منسجم عمل می‌کنند؛ نحوه این عملکرد به زبان ساده به شرح زیر است.

سنجش فشار

در قدم اول و در ابتدای مسیر بوستر پمپ‌ها، یک سنسور فشار وجود دارد که بطور مداوم فشار آب شبکه یا سیستم را سنجش می‌کند؛ کارایی این سنسور و سنجش فشار شبکه نقشی کلیدی در عملکرد بوستر پمپ دارد و اطلاعات مهمی را جهت کنترل و تنظیم سیستم به دست می‌آورد.

ارسال اطلاعات به تابلو برق

در روش کار بوستر پمپ‌ها، تابلو برق یکی از اصلی‌ترین قطعات است؛ اطلاعات به دست آمده از مرحله سنجش در قدم دوم توسط سنسور به تابلو برق ارسال می‌شود؛ تابلو برق در واقع مغز متفکر سیستم است و بر اساس اطلاعات به دست‌آمده مشخص می‌کند که چه تعداد پمپ برای تأمین فشار موردنیاز است.

روشن شدن پمپ‌ ها

بر اساس تشخیص و دستور تابلو برق، یک یا چند پمپ روشن شده و با چرخش پروانه‌ها، انرژی جنبشی خود را به آب منتقل می‌کنند و فشار آب را در پمپ افزایش می‌دهند.

افزایش فشار آب

همزمان با روشن شدن پمپ‌ها، فشار آب درون پمپ نیز رو به افزایش می‌رود و سنسورها این فشار را سنجش و میزان و اطلاعات مربوط به آن را مجددا به تابلو برق ارسال می‌کنند.

خاموش شدن پمپ ها

زمانی که فشار آب به حد مطلوب و موردنیاز (فشار تنظیمی) شبکه رسید؛ تابلو برق دستور خاموش شدن پمپ‌ها را صادر می‌کند؛ به این شکل از کار اضافی و مصرف انرژی پمپ‌ها جلوگیری می‌شود.

کنترل مستمر

در نهایت، سنسور فشار بطور پیوسته فشار آب در سیستم را پایش و کنترل می‌کند؛ در هر لحظه که فشار جریان، از فشار موردانتظار پایین‌تر باشد چرخه فوق مجدد تکرار می‌شود تا مشکل افت فشار برطرف شود.

مراحل فوق، کلیاتی از نحوه عملکرد بوستر پمپ‌ها به زبان عامیانه است؛ باتوجه به نوع بوستر پمپ و هدف استفاده از آن ممکن است جزئیاتی در این مسیر وجود داشته باشد.

بوستر پمپ آبرسانی

انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد؛ یکی از متداول‌ترین فاکتورهایی که این پمپ‌ها را براساس آن تقسیم‌بندی می‌کنند کارایی یا هدف استفاده از پمپ است؛ براین اساس بوستر پمپ‌ها شامل انواع زیر هستند.

بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ‌های آبرسانی یا خانگی یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع بوستر پمپ هستند؛ این بوستر پمپ‌ها به منظور تأمین دبی و هد آب در ساختمان‌های مرتفع (آپارتمان‌های مسکونی، اداری و تجاری) استفاده می‌شوند.

تقریبا تمام ساختمان‌های مرتفع که ارتفاع آن‌ها متجاوز از یک ساختمان سه طبقه است در طبقات فوقانی خود به حجم و فشار مناسب آب دسترسی ندارند؛ پمپ‌های بوستر جزء بهترین پمپ‌ها برای این ساختمان‌ها هستند.

بوستر پمپ‌های خانگی برای آپارتمان‌های چند طبقه مرتفع، مجتمع‌های بزرگ با تعداد واحدهای بالا، ویلاهای بزرگی که در ارتفاع هستند و… مناسب است و به خوبی می‌تواند دبی و هد آب را در شرایط کمبود فشار تأمین کند.

بوسترهای آبرسان خانگی، خود شامل انواع مختلفی هستند که آن‌ها را مناسب استفاده در ساختمان‌هایی با شرایط متفاوت کرده است.

  • بوستر پمپ آتشنشانی

سیستم اطفا حریق آتشنشانی‌ها نیازمند آبرسانی با فشار و حجم بالا است تا بتواند در کمترین زمان، بیشترین فشار و بالاترین حجم، آب را در سطح گرفتار حریق پاشش دهد؛ بنابراین این سیستم نیازمند پمپ‌های قوی و حرفه‌ای است.

اگرچه پمپ‌های تأمین فشار مختلفی وجود دارند اما پمپ‌های بوستر مخصوص آتشنشانی با سیستم خاص و راندمان بالایی که دارند می‌توانند با کمترین ریسک از نظر اختلال در عملکرد مورد استفاده قرار بگیرند.

این بوستر پمپ‌ها در مکان‌هایی که نیازمند سیستم اطفا حریق هستند کاربرد دارند؛ ازجمله این مکان‌ها می‌توان به سیستم‌های آتشنشانی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، واحدهای صنعتی، فرودگاه‌ها و… اشاره کرد.

  • بوستر پمپ آبیاری

یکی از دیگر بوستر پمپ‌های پرکاربرد، بوسترهای آبرسان هستند که به شکل ویژه در سیستم‌های آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع اکثر مواقع خصوط آبرسانی مزارع و باغات از فشار و حجم مطلوب برخوردار نیستند؛ این مسئله می‌تواند راندمان آبیاری را کاهش و انجام آن را با زحمت بیشتر همراه کند.

در این شرایط می‌توان از بوستر پمپ‌هایی در طرح، سایز و توان مناسب با نیاز آبی مزارع و باغات و باتوجه به شرایط منبع تغذیه استفاده کرد.

جدا از صنعت کشاورزی این پمپ‌ها در مدل‌های مختلف خود در صنایع دیگر مانند صنایع غذایی، سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع، معادن، صنایع فولاد، خودروسازی، دیگ‌های بخار و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع بوستر پمپ‌ آبرسانی

بوستر پمپ‌های آبرسان خانگی که در ساختمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین انواع بوستر پمپ‌ها هستند؛ امروزه اکثر ساختمان‌هایی که با مشکل افت فشار یا عدم تأمین آب روبه‌رو هستند از این پمپ‌ها استفاده می‌کنند.

خود بوستر پمپ‌های آبرسان دارای انواع و مدل‌ها بسیار مختلفی هستند؛ در ادامه طی یک جدول به دسته‌بندی بوستر پمپ‌ها اشاره و به توضیح هریک مفصلا خواهیم پرداخت.

انواع بوستر پمپ آبرسان ۱ ۲
از نظر سرعت دور متغیر دور ثابت
از نظر درایو تک درایو چند درایو

بوستر پمپ دور متغیر

بوستر پمپ‌های دور متغییر نوعی از پمپ‌ها هستند که توانایی تنظیم سرعت عملکرد خود را دارند؛ در این پمپ‌ها جهت کنترل و تنظیم اتومات پمپ‌ها از دستگاه‌های اینورتر یا درایوهای فرکانس استفاده می‌شود.

در این نوع پمپ‌ها، تغییرات فشار به نرمی و آرامی اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل فشار آب در حد دلخواه مصرف‌کننده و همواره ثابت خواهد بود؛ در واقع تابلو برق این پمپ‌ها باتوجه به تغییرات فشار جریان تنظیم می‌شود.

عملکرد این بوستر پمپ به این شکل است که با افت فشار، میزان افت به تابلو ارسال و فرکانس میزان فشاری که باید به پمپ‌ها جهت جبران وارد شود اعمال می‌شود؛ پس از رسیدن فشار به حدمطلوب، تابلو فرکانس را کاهش و در نهایت پمپ را از مدار خارج (خاموش) می‌کند.

استفاده از این نوع بوستر پمپ مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ثابت نگه‌داشتن فشار جریان در محدوده مطلوب
  • افزایش عمر مفید سیستم و تجهیزات با کاهش و کنترل ضربات ناشی از تغییر فشار آب (قوچ) از طریق تنظیم سرعت
  • کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیر تجهیزات و تاسیسات از طریق کاهش قوچ جریان
  • کاهش میزان انرژی مصرفی پمپ باتوجه به تنظیم سرعت پمپ به میزان موردنیاز و عملکرد به موقع پمپ در زمان تغییر فشار
  • راحتی و آسایش ساکنین با توجه به کاهش سرعت پمپ و تولید نویز کمتر توسط سیستم
  • حفظ فشار آب در حد مطلوب و تغییرات فشار آب در نرم‌ترین حالت ممکن
  • کاهش اصطحلاک و احتمال آسیب به پمپ، سیستم اصلی، لوله‌کشی ساختمان و…
  • امکان نیازسنجی و تنظیم سرعت عملکرد پمپ با مصرف کاربر و انعطاف بیشتر این نوع پمپ از نظر تنظیم فشار با نیاز بهره‌برداران و…

بوستر پمپ دور ثابت

همانطور که از اسم آن مشخص است؛ بوستر پمپ‌های دور ثابت پمپ‌هایی هستند که عملکرد آن‌ها براساس یک سرعت ثابت است؛ در واقع هنگام طراحی این نوع پمپ سرعت آن مشخص و تنظیم می‌شود؛ پمپ نیز براساس همین سرعت ثابت، فشار موردنیاز سیستم را تأمین می‌کند.

در یک مقایسه کلی بوستر پمپ‌های دور متغییر سیستم مدرن‌تر و تخصصی‌تری دارند اما پمپ‌های دور ثبات نیز از مزایای خاص خود برخوردار هستند؛ ازجمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • باتوجه به ثابت بودن سرعت، هزینه تولید و نگهداری از این نوع بوستر پمپ‌ها کمتر است.
  • مشخص و ثابت بودن سرعت پمپ باعث کارایی راحت آن شده است و نیازی به تنظیم و کنترل مدام ندارند.
  • در برخی موارد که فشار آب متحمل تغییرات زیاد نباشد استفاده از بوستر پمپ‌های دور ثابت می‌توانند گزینه مناسبی باشند.
  • در اکثر مواقع قیمت نهایی پمپ‌های دور ثابت نسبت به دور متغیر اقتصادی‌تر است.

البته باید درنظر داشته باشید که در کنار این مزایا، بوستر پمپ‌های دور ثابت نمی‌توانند در سیستم‌هایی که با تغییرات مداوم و شدید فشار مواجه هستند عملکرد دقیقی داشته باشند؛ همچنین مصرف انرژی بیشتری نیز دارند.

بوستر پمپ های تک درایو

در این نوع بوستر پمپ‌ها، سرعت عملکرد تمام پمپ‌ها به وسیله یک درایو (اینورتر) کنترل می‌شود؛ در این مدل، معمولا کنترل اینورتر را روی اولین پمپ قرار می‌دهند.

با افزایش مصرف و کمبود فشار، دور الکتروموتور پمپ اول افزایش پیدا می‌کند و روی دور نهایی خود ثابت می‌شود؛ اگر در این شرایط فشار موردنیاز تأمین نشود کنترلر اینورتر روی پمپ دوم قرار می‌گیرد.

به این شکل تمامی پمپ‌ها می‌توانند توسط یک کنترلر و درایو، دور یا همان سرعت متغییر پیدا کنند؛ این نوع پمپ‌های تک درایو از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند.

بوستر پمپ های چند درایو

در این نوع بوستر پمپ، به ازای هر پمپ یک اینورتر (درایو) مجزا جهت کنترل سرعت یا دور متغییر وجود دارد؛ وجود چند درایو این امکان را ایجاد می‌کند که دور هر پمپ به شکل جداگانه متغییر شود و در نهایت افزایش یا کاهش فشار را تنظیم می‌کنند.

همچنین می‌توان جهت اینکه پمپ‌ها به ترتیب و براساس میزان فشار، وارد مدار شوند یک برد کنترلر را که اصطلاحا به آن سیستم change over می‌گویند روی تابلو برق نصب کرد.

بوستر پمپ

اجزاء مهم بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها به عنوان سیستم‌های تقویت‌کننده فشار، از اجزاء یا قطعات مختلفی برخوردار هستند؛ البته باتوجه به نوع پمپ این اجزاء می‌توانند متغیر باشند؛ در ادامه به این قطعات در قالب یک جدول اشاره خواهیم کرد.

اجزاء بوستر پمپ عملکرد اجزاء
الکتروموتور الکتروموتور یا همان دینام که محرک و حرکت پروانه‌های پمپ است و انرژی آن معمولا از برق تأمین می‌شود.
پمپ خود پمپ که یا همان آبپاش درونی که قسمت متحرک درونی است و وظیفه تراکم و حرکت سیال در درون پمپ را برعهده دارد.
تابلو برق تابلو برق که عنوان مغز متفکر مجموعه وظیفه کنترل و هماهنگی بین اجزاء الکتریکی و مکانی را برعهده دارد.
مانومتر وظیفه مانومتر سنجش فشار ورودی و خروجی آب در بوستر پمپ و نمایش میزان فشار هرکدام است.
اجزاء بخش مکش شامل شیرفلکه، لرزه‌گیر، صافی و فلنچ که به ترتیب وظایف قطع و وصل کردن جریان سیال، کاهش ارتعاش پمپ، جلوگیری از ورود ذرات معلق به پمپ و اتصال قطعات مختلف مکش و بوستر پمپ را بر عهده دارند.
اجزاء بخش دهش شامل شیر یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت آب به پمپ و ایجاد ضربه قوچ، شیرفلکه برای قطع و وصل جریان سیال از پمپ به شبکه (مانومتر نیز جزء اجزاء بخش دهش محسوب می‌شود)
کنترلر در پمپ‌های دور متغییر از نوع پرشر ترانسمیتر (سنسور فشار) و در پمپ‌های دور ثابت از نوع پرشر سوئیچ‌ها است؛ این اجزاء وظیفه کنترل فشار جریان را برعهده دارند.
مخزن تقویت فشار این قطعه در برخی از بوستر پمپ‌ها وجود دارد که با ذخیره و تنظیم فشار آب، فشار
شاسی و قطعات مکانیکی اجزاء و قطعات مختلف بوستر پمپ را به یکدیگر متصل و استحکام، تعادل، انسجام و عملکرد مطلوب آن کمک می‌کنند.
سیستم خنک‌کننده این سیستم که در برخی از پمپ‌ها وجود دارد به خنک شدن موتور کمک کرده و با جلوگیری از افزایش دما از آسیب دیدن پمپ جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از بوستر پمپ 

مسلما برای اکثر افرادی که به دنبال انتخاب پمپ مناسب جهت تأمین فشار آب هستند این سوال وجود دارد که بوستر پمپ‌ها نسبت دیگر انواع پمپ چه مزایایی دارند؛ ساختار و مکانیزم کاری خاص این پمپ‌ها باعث شده است استفاده از آن‌ها مزایای بسیاری ازجمله موارد زیر را داشته باشد.

  • تأمین فشار آب در خطوط مختلف

بوستر جزء پمپ‌هایی هستند که با عملکرد خاص خود می‌توانند فشار آب را در سیستم‌های مختلف ازجمله آبرسانی ساختمان، آتشنشانی، آبیاری، صنعتی و… تأمین کنند.

  • سازگاری بالا

بوستر پمپ‌ها از نظر تعداد پمپ، ظرفیت، قدرت و… انواع بسیار مختلفی دارند؛ این تنوع مدل باعث شده است که در مورد اکثر سیستم‌هایی تأمین آب، باتوجه به نوع سیستم و نیاز آبی مجموعه بتوان از این پمپ‌ها استفاده کرد.

  • عملکرد بالا

مکانیزم و ساختار خاص بوستر پمپ باعث شده است که این پمپ‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای در سیستم‌های آبرسانی مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی اطفا حریق و… داشته باشند.

  • پایداری فشار

طراحی خاص این نوع پمپ باعث شده است که حتی با وجود نوسانات شدید و پیوسته جریان ورودی آب، این پمپ فشار آب را به شکل پایداری حفظ کند و مصرف‌کننده کمترین میزان تغییرات فشار را هنگام استفاده احساس کند.

  • تأمین فشار یکنواخت

کارایی بالای بوستر پمپ‌ها باعث شده است که این پمپ‌ها در تمام خطوط و مسیرهای یک شبکه آبرسانی فشار آب را به شکل یکنواخت تأمین کنند؛ این مسئله بطور مثال باعث می‌شود که تمام واحدهای یک مجتمع مسکونی فشار آب را به شکل یکسان تجربه کنند.

  • ثبات فشار

وجود چند پمپ موازی در این مدل پمپ‌ها باعث شده است که هرچقدر افت فشار افزایش پیدا کند، پمپ‌های بیشتری جهت تأمین فشار وارد مدار شوند؛ به این ترتیب مصرف‌کنندگان همواره فشار آب را در محدوده استاندارد تجربه خواهند کرد.

  • کاهش مصرف انرژی

بوستر پمپ‌ها (خصوصا بوستر پمپ‌های دور متغییر) با روش کار خاص خود تنها زمانی دور موتور خود را افزایش می‌دهند که کاربر درحال مصرف آب باشد؛ به این شکل در زمان عدم استفاده از شبکه، دور موتور پایین و به این شکل در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

  • کاهش استهلاک سیستم

با وجود بوستر پمپ، هنگام مشکل افت فشار به منظور تأمین فشار، نیازی به پمپاژ مداوم و مکرر آب از منبع به طبقات بالا یا نقاط دورتر نیست و به این شکل استهلاک سیستم کاهش پیدا می‌کند.

  • محافظ از سیستم در برابر ضربه قوچ

قوچ ضربه‌ای است که در اثر بسته شدن ناگهانی شیرها به سیستم لوله‌کشی و تاسیسات وارد می‌شود؛ این ضربه به اتصالات و لوله‌ها آسیب وارد می‌کند؛ بوستر پمپ‌ها با کنترل جریان و فشار آب از ایجاد ضربه قوچ جلوگیری و سیستم را در برابر آسیب‌های ناشی از آن حفظ می‌کند.

  • نصب راحت و سهولت در راه‌اندازی

باتوجه به اینکه بوستر پمپ‌ها به شکل پیش‌ساخته عرضه می‌شوند از روش نصب آسانی برخوردار هستند؛ ازطرفی با وجود تابلو برق و سیستم کنترلی که دارند نگهداری و استفاده از آن‌ها راحت است.

  • طول عمر و دوام بالا

باتوجه به ساختار ویژه‌ای که بوستر پمپ‌ها دارند در تولید این پمپ ‌ها از قطعات باکیفیت استفاده می‌شود؛ همچنین برخی از پمپ‌ها در برابر خرابی و نقص‌های فنی دارای سیستم حفاظتی هستند.بوستر پمپ آب

اهمیت استفاده از بوستر پمپ

در منازل آپارتمانی و دیگر انواع ساختمان‌هایی درگیر کمبود فشار، در خطوط تأمین آب شهری صنعتی، آبیاری و… عدم حجم و فشار مناسب آب یک چالش بزرگ است و انجام اموری که نیاز به آبرسانی دارند را با دشواری همراه می‌کند.این مشکل می‌تواند شامل افت فشار هنگام دوش گرفتن، نرسیدن آب با نقاط دورتر در خطوط آبیاری، عدم فشار مناسب در سیستم‌های صنعتی و… باشد؛ بنابراین ساده‌ترین حالت افت فشار را می‌توان در شست‌وشوهای خانگی و روزمره تجربه کرد.این کمبود فشار می‌تواند باعث هدررفت وقت، انرژی و… شود؛ همچنین در موارد حساس می‌تواند پروسه موردنظر را دچار اختلال و باعث ایجاد خسارت شود؛ بنابراین تأمین فشار مناسب در خطوط آبرسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.ازطرفی بسیاری از پمپ‌ها از تنوع لازم با سیستم‌های آبرسانی مختلف، تناسب مدل با نیاز آبی مجموعه، عملکرد مطلوب در نوسانات فشاری پیوسته، استحکام و دوام بالا در شرایط نامطلوب و… برخوردار نیستند.بنابراین باید از پمپ تقویت فشاری استفاده کرد که با انواع سیستم‌های آبرسانی، نیازهای آبی مختلف، نوسانات فشار مداوم و… سازگار باشد و بتواند فشار آب را به شکل یکنواخت حتی در حالتی که آب در چند مسیر مصرفی مورد استفاده است تأمین کند.بنابراین بوستر پمپ‌ها با داشتن چند پمپ، سرعت عمل در تطابق با میزان افت فشار، جلوگیری از انتقال تنش‌های ناشی از تغییرات فشار به خروجی‌های سیستم آبرسانی، کنترل فشار آب در محدوده مطلوب و… فشار و حجم آب موردنیاز مصرف‌کننده را به شکل پایدار تأمین می‌کنند.

تفاوت بوستر پمپ با پمپ آب معمولی

بسیاری از افراد این برداشت را دارند که با وجود پمپ آب، شبکه آبرسانی آن‌ها دیگر نیازی به استفاده از بوستر پمپ ندارد؛ این برداشت به این دلیل است که اکثر افراد تفاوت بین پمپ آب با بوستر پمپ را به وضوح نمی‌شناسند و عملکرد هردو یا یکسان می‌دانند.در واقع تنها کاری که پمپ آب اصلی شبکه انجام می‌دهد پمپاژ آب با حداکثر ظرفیت خود است؛ این نوع پمپ هیچ دیدی از اتفاقات خطوط انتقال ندارد و هرچقدر که فشار آب کاهش پیدا کند پمپ اصلی نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش فشار و جبران افت آن داشته باشد؛ پمپ در این حالت آب را با حداکثر توان خود پمپاژ می‌کند اما تعهدی به ایجاد فشار مطلوب یا تأمین آب در تمام خطوط مصرفی ندارد.در این شرایط تفاوت عملکرد و اهمیت کارکرد بوستر پمپ کاملا قابل درک است؛ در واقع بوستر پمپ با تمام تجهیزات و امکانات خود مسئولیت افت فشار و جبران آن در سراسر شبکه را برعهده می‌گیرد؛ بنابراین کارایی آن در سیستم آبرسانی فراتر از پمپاژ کردن معمولی آب است.از طرفی کارایی پمپ اصلی به نوعی مغرضانه و به نفع خطوط انتقالی است که به منبع نزدیک‌تر هستند؛ درحالی که عملکرد بوستر پمپ بدون طرفداری و به شکل یکپارچه برای تمام خطوط و مسیرهای متصل به شبکه انتقال آب است.ازطرفی سیستم و تجهیزات بوستر پمپ نسبت یه پمپ معمولی بسیار مجهزتر و تخصصی‌تر است؛ این سیستم به پمپ امکان جبران فشار در نوسانات شدید را نیز می‌دهد؛ بنابراین وجود بوستر پمپ تناقضی با پمپ اصلی ندارد بلکه مکمل و تقویت‌کننده آن خواهد بود.تقویت کننده آب آپارتمان

ضرورت استفاده از بوستر پمپ در آپارتمان‌ ها و ساختمان های بزرگ

آپارتمان‌هایی که تعداد طبقات بالایی دارند یا ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بزرگ با واحدهای زیاد که شیرهای خروجی متعددی دارند و غالبا آب توسط مصرف‌کنندگان به شکل همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد مشکل افت فشار امری طبیعی است.هرچقدر که ساختمان بزرگ‌تر و مرتفع‌تر باشد تنوع پمپ‌های تقویت‌کننده‌ای که بتواند فشار آب مصرفی مجموعه را به شکل یکنواخت، پایدار و با کمترین اختلال تأمین کند کاهش می‌یابد.در واقع اکثر پمپ‌ها تنها می‌توانند که فشار مطلوب آب را در نقاط نزدیک به منبع و طبقات پایین ساختمان تأمین کنند؛ بنابراین در بسیاری از موارد حتی با وجود پمپ، طبقات فوقانی و مسیرهای آبی دورتر مشکل کمبود فشار را دارند.با این وجود، بوستر پمپ‌ها با طراحی ویژه و تنوع بالا و انعطاف ساختاری خود، جزء معدود پمپ‌های تقویت فشاری هستند که می‌توانند مشکل کمبود فشار را در مرتفع‌ترین ساختمان‌ها و بزرگ‌ترین شبکه‌های آبرسانی به شکل کامل برطرف کنند.

بهترین مدل های بوستر پمپ آبرسان

همانطور که گفتیم بوستر پمپ‌ها از چند پمپ برروی یک سیستم تقویت فشار به دست می‌آیند؛ اما هر پمپی قابلیت و کیفیت بکارگیری بر روی مدار بوستر پمپ و کوپل شدن را ندارد؛ بنابراین بسیار مهم است در طراحی و تولید این سیستم تقویتی از چه نوع پمپی، با چه ظرف و توانی استفاده می‌شود.برند ایتالیایی ابارا (EBARA) به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تجهیزات آبرسانی و تاسیسات آبی، در ایران نیز دارای نمایندگی تولید و شرکت عرضه رسمی است؛ این برند یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در زمینه بوستر پمپ‌ها است.در جدول زیر به تعدادی از بهترین و کاربردی‌ترین مدل‌های بوستر پمپ که می‌توانید از آن‌ها برای تقویت فشار شبکه آبرسانی موردنظر خود استفاده کنید اشاره خواهیم کرد.

نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ آبرسان مناسب

بوستر پمپ انتخابی شما به عنوان یک پمپ تقویت فشار حرفه‌ای باید از نظر طراحی، ساختار، متریال و… در سطح استاندارد خود باشد تا بتوانید از نظر کارایی بهترین عملکرد را از آن انتظار داشته باشید.جدا از ویژگی‌ها کیفی، بوستر پمپ باید از هرنظر با هدف استفاده تناسب داشته باشد؛ بنابراین هنگام تهیه بوستر پمپ باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • بوستر پمپ‌ها ازنظر جنس می‌توانند از متریال‌های مختلفی ازجمله پلاستیک‌های مقاوم، چدن، فولاد ضدزنگ و… تولید شوند؛ باید در نظر بگیرید که از نظر اقتصادی و کیفیت، کدام جنس برای هدف استفاده شما مناسب‌تر است.
  • پمپ‌های استفاده‌شده برروی بوستر پمپ باید از نظر مدل قابلیت و کیفیت کوپل شدن را داشته باشند.
  • بوستر پمپ از نظر تعداد پمپ‌ها باید با هدف استفاده و نیاز آبی شبکه متناسب باشد؛ درغیر این صورت کم بودن تعداد پمپ‌ها نمی‌تواند نیاز آبی مجموعه را برطرف کند؛ همچنین بیشتر بودن تعداد پمپ‌ها نسبت به نیاز آبی باعث هدررفت هزینه خواهد شد.
  • دور ثابت یا دور متغییر بودن بوستر پمپ را باید براساس هدف استفاده از پمپ انتخاب کنید.
  • در انتخاب بوستر پمپ برای ساختمان‌ها، باید به ارتفاع ساختمان، تعداد واحدها و میزان مصرف آب ساختمان توجه کنید تا یک بوستر پمپ با ظرفیت و توان (هد و دبی پمپ) مناسب انتخاب شود.
  • در انتخاب بوستر پمپ برای سیستم‌های آتشنشانی، آبیاری و صنعتی باید به نیاز آبی مجموعه، دورترین و مرتفع‌ترین نقاط خطوط تأمین آب، بیشترین و کمترین فشار آبی موردنیاز و… توجه شود.
  • بوستر پمپ از نظر ساختاری باید طراحی استانداردی داشته باشد و طی یک پروسه حرفه‌ای تولید شود.
  • حساسیت این نوع پمپ ایجاب می‌کند که حتما از نشان و علائم اختصاری مربوط به استانداردهای مطرح در تولید این تجهیزات برخوردار باشد.
  • بوستر پمپ هنگام عرضه باید عاری از هرگونه نقص و مشکل ظاهری باشد.
  • این نوع پمپ‌ها تجریحا باید از برندهای شناخته‌شده و مراکز معتبر فروش تهیه شوند.

بوستر آب قیمت بوستر پمپ

مانند هر کالا و تجهیزات دیگری، قیمت بوستر پمپ نیز تابع یک‌سری فاکتور است که برروی قیمت نهایی آن اثرگذار هستند؛ ازجمله عواملی که بر قیمت بوستر پمپ‌ها اثرگذار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع بوستر پمپ از نظر دور ثابت یا متغییر بودن؛ تک‌درایو یا چنددرایو بودن، تعداد پمپ‌ها و…
  • ظرفیت و قدرت پمپ از نظر نهایت هد و دبی که می‌تواند در آبرسانی داشته باشد
  • میزان مجهز و مدرن بود پمپ
  • کارایی پمپ از این نظر که پمپ مناسب آبرسانی چه نوع سیستمی است (خانگی، صنعتی، آتشنشانی و…)
  • جنس و کیفیت بدنه اصلی و قطعات داخلی پمپ
  • برند تولیدکننده پمپ و میزان اعتبار آن و…

جدا از فاکتورهایی که به کیفیت خود بوستر پمپ مربوط می‌شوند؛ نحوه خرید شما به عنوان یک مصرف‌کننده نیز تاثیر بسزایی در قیمت نهایی این تجهیزات دارد.قطعا زمانی که شما بوستر پمپ موردنیاز خود را با حذف واسطه‌ها و به شکل مستقیم از نمایندگی‌های رسمی و مراکز معتبر فروش خریداری کنید می‌توانید آن را به قیمت واقعی تهیه کنید.ازطرفی در خرید عمده قطعا قیمت فروش پمپ بسیار اقتصادی‌تر خواهد بود؛ همچنین شما می‌تواند با بهره‌مندی از خدمات فروش آنلاین، هزینه‌هایی مربوط به خرید حضوری را کاهش دهید.

بهترین برند بوستر پمپ

درحال حاضر باتوجه به راندمان بالا و تقاضای روز‌افزونی که برای بوستر پمپ‌ها در بازار وجود دارد برندها و شرکت مختلفی در زمینه تولید و عرضه این نوع پمپ فعالیت دارند.این درحالی است که کیفیت محصولات این برندها یکسان نیست و تولیدکننده‌های سودجو از محبوبیت و کارایی این پمپ‌ها سواستفاده کرده و نمونه‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت آن را روانه بازار می‌کنند.بنابراین در زمینه بوستر پمپ نمی‌توان به هر برند یا مرکز فروشی اعتماد کرد؛ تنوع برندها و تعدد مراکز عرضه نیز باعث شده که انتخاب برای مصرف‌کنندگان به یک چالش تبدیل شود.در این میان مجموعه ابارا با سال‌ها سابقه درخشان، اعتبار خود را با ارائه تجهیزات برند معروف ابارا و رضایت بلندمدت مشتریان خود کسب کرده است؛ این مجموعه با فعالیت تخصصی خود در زمینه بوستر پمپ و انواع تجهیزات صنعت آبرسانی درحال حاضر جزء معتبرترین برندها است.

راهنمای خرید بوستر پمپ

همانطور که در مطالب فوق نیز توضیح دادیم، انتخاب بوستر پمپ باکیفیت و مناسب با هدف استفاده، نیازمند داشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه است؛ بنابراین شما به عنوان یک کاربر غیرمتخصص نمی‌توانید به شکل خودسرانه اقدام به خرید این نوع پمپ کنید.چه‌بسا تهیه پمپ غیراستاندارد و نامناسب با سیستم آبرسانی موردنظر باعث عدم عملکرد مطلوب و حتی ایجاد خسارت به شبکه شود؛ بنابراین شما در این زمینه نیازمند راهنمایی تخصصی هستید.مجموعه ابارا که نمایندگی رسمی تولید و عرضه برند ابارا در ایران است با وجود کادر مجرب و متخصص خود می‌تواند شما را از یک مشاوره تخصص پیش از خرید بهره‌مند کند.با وجود این مشاوره، باتوجه به توضیحات شما و بررسی‌های تیم پشتیبانی، بهترین و کارآمدترین بوستر پمپ را به شما پیشنهاد خواهد کرد؛ به این ترتیب شما یک خرید تخصصی باتوجه به هدف استفاده خود خواهید داشت.خرید بوستر پمپ

مزایای خرید بوستر پمپ ابارا

همانطور که گفتیم بوستر پمپ‌ها ازنظر کارکرد دارای مزایای بسیاری هستند؛ اما این سوال وجود دارد مزایای خرید بوستر پمپ ابارا نسبت دیگر انواع بوستر پمپ‌های موجود در بازار چیست؟ در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

  • برند ابارا یکی از معتبرترین و بنام‌ترین برندهای خارجی در زمینه تولید تجهیزات و تاسیسات سیستم آبرسانی و جزء معدود برندهایی است که در داخل ایران نمایندگی رسمی تولید و عرضه را دارد.
  • این برند در تولیدات خود از استانداردهای مطرح بین‌المللی در مورد هر محصولی پیروی می‌کند؛ نشان و علائم استاندارد نیز برروی تمامی محصولات ازجمله بوستر پمپ‌های آبرسانی ابارا وجود دارد.
  • ابارا در تولید بوستر پمپ از بهترین متریال، با بالاترین کیفیت استفاده کرده و خط تولید آن بسیار تخصصی و براساس به‌روزترین تجهیزات است.
  • بوستر پمپ‌های ابارا حاصل دانش روز تیم طراحی و تجربه و تخصص کادر تولید ماهر آن است.
  • تجهیزات این برند دارای ضمانت کیفیت هستند و مجموعه ابارا در برابر مشکلات احتمالی رفتار متعهدانه‌ای دارد.
  • شرکت ابارا مشتریان خود را از مشاوره تخصصی پیش از خرید بهره‌‌مند می‌کند تا بتوانند انتخابی آگاهانه داشته باشند.
  • این برند از خدمات پس از فروش ویژه‌ای برخوردار است و مشتریان خود را در مراحل نصب و راه‌اندازی پشتیبانی می‌کند.
  • بوستر پمپ‌های ابارا از بهترین کیفیت و اقتصادی‌ترین قیمت ممکن برخوردار هستند و…

باتوجه به مطالب فوق شما می‌توانید ازطریق شماره یا دیگر لینک‌های ارتباطی، با مجموعه ابارا تماس برقرار کرده و یک خرید تضمینی، اقتصادی و مطمئن را تجربه کنید.

جمع بندی

عدم تأمین فشار مناسب در هر شبکه آبرسانی، شرایطی نامطلوب است و می‌تواند امور مرتبط با سیستم آبرسانی را به راحتی مختل کند؛ ساده‌ترین مثال در این مورد دوش گرفتن با آب کم‌فشاری است که دمای آب مدام به دلیل افت فشار کم می‌شود.ازاین‌رو، استفاده از پمپ‌های تقویت‌کننده فشار در سیستم آبرسانی می‌تواند در شبکه‌های مختلف مشکل کمبود هد و دبی آب را برطرف کند؛ در بین پمپ‌های مختلفی که وجود دارد بوستر پمپ‌ها مناسب‌ترین و کارآمدترین گزینه برای اکثر ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها، باغ‌ها، مزارع، صنایع و… هستند.

مدل بوستر پمپ ویژگی‌ها
سری CDA این مدل از بوستر پمپ‌های ابارا از چند پمپ سری CDA تشکیل شده‌اند که جزء بوستر پمپ‌های دورمتغیر بوده و مصارف آبرسانی دارد؛
سری MD_MMD بوستر پمپ‌های MD_MMD حاصل کوپل شدن چند پمپ از سری MD_MMD هستند که در دسته پمپ‌های دور ثابت قرار گرفته و مصارف آبیاری و آتشنشانی دارند.
سری EVMS EVMSG این مدل بوستر پمپ از چند پمپ سری EVMS EVMSH تشکیل شده است و به عنوان یک پمپ دور متغیر در تقویت فشار سیستم‌های آبرسانی کاربرد دارد.
سری FSA بوستر پمپ‌های FSA که از چند پمپ سری FSA تشکیل شده‌اند جزء بوستر پمپ‌های دور ثابتی هستند که تنها در سیستم‌های آتشنشانی اطفا حریق کاربرد دارند.
سری

۳D_3DPF

این مدل بوستر پمپ نیز که کوپلی از چند پمپ سری ۳D_3DPF هستند جزء بوسترهای دورثابتی بوده که مصارف آبیاری و آتشنشانی دارند.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :حسین نفیسی

      ابارا همیشه مقاله های خوبی همه جا میذاره، ممنون از نکاتی که درباره بوستر پمپ گذاشتید

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        دقیقا حسین جان، ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید